Någon som har koll på juridiken kring vår rätt att välja avloppssystem/rening i detta land?

Bakgrund.

I vårt område 20km ut på landsbygden har kommunen gått ut med att befintliga avloppssystem inte kommer att få förnyas den dag behovet uppstår genom renovering, byte av sluten tank, trekammarbrunn, infiltrationsbädd osv.

Vilket innebär att nuvarande boendeformer /nytttjande inte kan fortgå som idag, som jag ser det är det ren och skär utpressning för att tvinga fram det dom vill.

Dom vill att vi ska bilda samfälligheter och bekosta ledningar från stan och ut hit, preliminärt en totalkostnad på ca 350000:- per fastighet enligt ett flertal offerter.

Det är inte aktuellt att kommunen gör detta till ett verksamhetsområde och själva bekostar anläggningen.

Frågan är kan dom neka folk att bibehålla sin nuvarande boende standard?
Om så är fallet av miljömässiga orsaker och en förändring måste ske
( vilket man kanske kan acceptera) kan dom då neka till att folk satsar på egna små ekologiska reningsverk vilket det verkar finnas en del av ute på marknaden.

Dessa nya system är godkända och används i övriga länder i EU och tom i andra kommuner i Sverige, kan en kommun på eget bevåg neka denna utrustning?

De kan helt klart vägra att ni ex. byter ut en trekammarbrunn mot en ny, de kan även neka byte/installation av septitank (med motiveringen att det blir för stor belastning på vägnätet av alla tömmningstransporter). jag är osäker på om de generellt kan neka installation av minireningsverk.

Även om kommunen hade valt att bygga ut i egen regi så hde ni fått bära större delen av kostnaden själva, jag vet ett aktuellt fall där kommunen avser att tvångsansluta några tusen fastigheter med en anslutningskostnad på ca 200 000, dessutom kommer kommunen där att lägga avloppsledningen så högt i marken att samtliga fastigheter kommer att behöva pumpa upp avloppet (det går inte att gräva mer än ca ca 70cm), pumpen blir då en del av fastighetens installationskostnad, så totalt kommer avloppsanslutningen där att kosta ca 300 000 per fastighet.

Redigerat:
Jag har ett hus i ett område där kommunen har bestämt att avloppen inte är av den kvalite som önskas. Där kommer då anslutningsavgiften att gå på minst 200KKR samt att det blir lite övriga kringkostnader och hempularens uppgifter om 300 KKR stämmer ganska bra som en undre gräns på vad det kommer att gå på.

Dock tror jag inte att de kan neka en fastighetsägare att anlägga någon form av reningsverk som klarar av de lokala föreskrifterna. Det brukar finnas information om vad som krävs för rening för att få ett godkännande på hemsidan för de inom kommunen som hanterar dylika frågor.

Jag tänker att det borde väl vara reglerat generellt över hela landet oavsett kommun?
Någon övergripande miljölag som sätter en minsta utsläppsnivå som är acceptabel?

Kan man klara den med ett minireningsverk ( vilket verkar vara fallet) så borde inte en kommun kunna sätta sig över lagen med egna regler väl?

Vi har långt till stan och dessutom mycket berg i dagen så under 350000 kommer vi inte...

Nej, det är nog isåfall tvärtom, att kommunerna alltid får ställa HÖGRE krav än den minsta nationella/internationella kravnivån, men aldrig lägre.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.