11 402 läst · 18 svar
11k läst
18 svar
Hindra fåglar från att sitta
Sida 1 av 2
Hej,
har problem med svalor som bygger bo och framförallt sitter och gör ifrån sig på nockstockar och annat, blir rejält skitigt speciellt runt bona. När man åker i Tyskland ser man överallt "nåldynor" ovanpå skyltar och annat som verkar vara mycket effektiva att hindra fåglar från att sätta sig. Går dessa att köpa någonstans i Sverige eller finns det andra bra hjälpmedel?
Mvh
Göran
har problem med svalor som bygger bo och framförallt sitter och gör ifrån sig på nockstockar och annat, blir rejält skitigt speciellt runt bona. När man åker i Tyskland ser man överallt "nåldynor" ovanpå skyltar och annat som verkar vara mycket effektiva att hindra fåglar från att sätta sig. Går dessa att köpa någonstans i Sverige eller finns det andra bra hjälpmedel?
Mvh
Göran
Medlem
· Västerbottens län
· 17 886 inlägg
Om det är olagligt så bryter banverket mot den lagen, på Centralen i Stockholm sitter det sådana på många ställen.
Finns säkert att köpa men troligen svårt att hitta på nätet.
Protte
Finns säkert att köpa men troligen svårt att hitta på nätet.
Protte
Är just den typen jag letar efter! Kan inte förstå varför det skulle vara olagligt, det är ju ingen fälla som ska döda fåglarna, bara övertyga dem om att inte sätta sig.prototypen skrev:
Någon annan som vet var man kan köpa?
Här kan du köpa. (finns säkert andra ställen också) Googla på "spike strips"
http://www.bird-x.com/bird-and-pigeon-spikes-needle-strips-polycarbonate-p-37.html
http://www.bird-x.com/bird-and-pigeon-spikes-needle-strips-polycarbonate-p-37.html
thomas33 skrev:
Vaaa??GoEk skrev:
Läste ni inte och klickade på min länk i inlägg #5? Det var ju precis dessa pinnar jag länkade till. :O
Det systemet tittade jag på när jag byggde, speciellt eftersom jag har listtäckt papptak och stora kajkolonier i närheten. Både min byggare och andra här menade att detta med linor inte hjälper - fåglarna vänjer sig vid linorna. De här 'gafflarna' som visats här i tråden verkar vettiga - men estetiskt är det väl inte så kul att ha dessa på taknocken.Josth skrev: