Hej,
har problem med svalor som bygger bo och framförallt sitter och gör ifrån sig på nockstockar och annat, blir rejält skitigt speciellt runt bona. När man åker i Tyskland ser man överallt "nåldynor" ovanpå skyltar och annat som verkar vara mycket effektiva att hindra fåglar från att sätta sig. Går dessa att köpa någonstans i Sverige eller finns det andra bra hjälpmedel?

Mvh
Göran

Göra egna nåldynor?
Dock vet jag inte om det är lagligt.

Om det är olagligt så bryter banverket mot den lagen, på Centralen i Stockholm sitter det sådana på många ställen.

Finns säkert att köpa men troligen svårt att hitta på nätet.

Protte

prototypen skrev:
Om det är olagligt så bryter banverket mot den lagen, på Centralen i Stockholm sitter det sådana på många ställen.

Finns säkert att köpa men troligen svårt att hitta på nätet.

Protte
Är just den typen jag letar efter! Kan inte förstå varför det skulle vara olagligt, det är ju ingen fälla som ska döda fåglarna, bara övertyga dem om att inte sätta sig.

Någon annan som vet var man kan köpa?

Fågelskrämmor i all ära men efter ett tag brukar pipisarna vänja sig.

Raceman skrev:
Fågelskrämmor i all ära men efter ett tag brukar pipisarna vänja sig.
Tror knappast de vänjer sig att sitta med 10 cm långa rostfria taggar som trycker mot dem!

thomas33 skrev:
Tror knappast de vänjer sig att sitta med 10 cm långa rostfria taggar som trycker mot dem!
Nej, hela idén är nog att de inte ens ska pröva att sätta sig, verkar fungera enligt de man ser på stan.

thomas33 skrev:
GoEk skrev:
Nej, hela idén är nog att de inte ens ska pröva att sätta sig, verkar fungera enligt de man ser på stan.
Vaaa??
Läste ni inte och klickade på min länk i inlägg #5? Det var ju precis dessa pinnar jag länkade till. :O

Jo, men så skrev du att de brukar vänja sig. :)

thomas33 skrev:
Jo, men så skrev du att de brukar vänja sig. :)
Jag skrev: väja sig vid en fågelskrämma, typ en uppstoppad uggla. :D

Ett annat alternativ är att spänna upp en eller flera längsgående ståltråd/koppartråd ca 6-7 cm ovanför avsatsen/plankan etc där man inte vill ha fåglar sittande.

Josth skrev:
Ett annat alternativ är att spänna upp en eller flera längsgående ståltråd/koppartråd ca 6-7 cm ovanför avsatsen/plankan etc där man inte vill ha fåglar sittande.
Det systemet tittade jag på när jag byggde, speciellt eftersom jag har listtäckt papptak och stora kajkolonier i närheten. Både min byggare och andra här menade att detta med linor inte hjälper - fåglarna vänjer sig vid linorna. De här 'gafflarna' som visats här i tråden verkar vettiga - men estetiskt är det väl inte så kul att ha dessa på taknocken.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.