Jag har en intakad uteplats (ej väggar) där jag får tvätta trävirket under taket titt som tätt. Orsaken är kondensfukt/dagg på undersidan av plasttaket, som sedan rinner ner och droppar, och på sikt ger mörka smutsränder. Dessutom är lutningen ganska liten.
Plasttaket är helt klart (eller skulle vara), så man ser allt ovanpå lite för bra.....

Funderar på att byta till kanalplast. Säkert har någon annan redan erfarenhet av mina funderingar:

1. Kommer kondensproblematiken att minska med kanalplast ?
2. Är min låga lutning (7%) ett sådant problem att alger/smuts och annat tränger in i kanalerna och förfular dem ? Eller det kanske det gör ändå.
3. Ljusutbytet. Vi är lite oroliga för att innanförliggande rum kommer bli mörka. Å andra sidan kanske kanalplastens mjölkighet snarast sprider ett mjukare/jämnare ljus än den genomskinliga korrugerade plastvarianten ?

Ingen som har några erfarenheter eller ens idéer/teorier....?

Finns det verkligen INGEN på detta forum som i alla fall kan ha någon åsikt om kondensproblematiken kommer minska med kanalplast jämfört med enkel korrugerad plast ?

Nja, inte mer än med ren spekulation. Det är knepigt med tak. Stora temperaturdifferenser över dygnet, nattutstrålning och annat.

Jag antar att det är nattetid som det droppar från taket? Särskilt stjärnklara nätter då nattutstrålningen är som störst?

Orsaken till kondens är ju att varm luft med hög relativ fuktighet kyls ned under daggpunkten varpå en del av fuktinnehållet fälls ut som kondens.

I ditt fall är alltså taket för kallt och luften för fuktig.

Löser den föreslagna konstruktionen problemet med den fuktiga luften? Nej. Se ev. över marken i uterummet.

Kommer den föreslagna konstruktionen hålla en högre temperatur? Kanske. Man kan spekulera kring kanalernas isolerande förmåga. Kanske kommer underytan att hålla högre temperatur än överytan.

Annars får du om möjligt ta hand om det vatten som droppar på ett bättre sätt. Montera dropplister, undertak eller öka takvinkeln.

Kontakta också tillverkaren av kanalplasten. De har med all sannolikhet ställts inför dessa frågor tidigare.

Tack för svaret !

Vet inte om det framgick, men det är alltså uteplats mer än uterum. Det saknar väggar, och jag tror kanske inte marken under (sten) borde spela in så mycket på taket tre meter upp eftersom det är helt öppet. Mitt problem är att kondensen som jag ofta får på insidan av det nuvarande korrugerade plasttaket alltid rinner på samma ställen på stommen och efter ett par år ger oerhört fula ränder som är svåra att tvätta bort.

Om taket är för kallt och luften för fuktig - skulle inte ett mer isolerat tak hålla dess inre/undre yta varmare längre, så att fuktutfällningen inte sker där i alla fall ? Å andra sidan blir det väl tvärtom på morgonen kanske.....

Tipset att kontakta tillverkaren/representanten är inte dum, förutom att de säkert säger att det kommer lösa mitt problem - de vill ju sälja q(;^;)p. Men varför inte.

Mja, jag gissar på att dom kommer att säga att det alltid blir kondens på den där typen av konstruktion.

Ingper skrev:
Finns det verkligen INGEN på detta forum som i alla fall kan ha någon åsikt om kondensproblematiken kommer minska med kanalplast jämfört med enkel korrugerad plast ?
Jag hade korrugerad plåttak på en enkelt inglasad balkong på mitt radhus förut. Hade stora kondensproblem, det "regnade" från takets insida ibland. Jag la 10mm kanalplats och problemet försvann helt. Om det nu kan vara till någon hjälp....

Intressant !
Det är ju liknande mitt problem i alla fall. Tack för input.

...Och ungefär nu börjar man ju då undra varför man helt enkelt inte bygger hustak i två skikt också, för att hindra kondens och efterföljande mögel på vinden. Låter ju betydligt enklare än att isolera utsidan av taket med 10 cm cellplast.

Det är ju lite så det är tänkt att fungera och när det inte är tätt mellan skikten uppstår problemen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.