Hejsan,

vi funderar på att köpa ett hus som tyvärr är litet så bygga till högaktuellt. Huset är ifrån 48 med 2 våningar och källare och den nya delen skall isåfall bli 2 vån utan källare. Vi vill heller inte ha någon nivå skillnad melllan den nya och gamla delen.

Nu till våran fundering. Vilken typ av grund skall användas och vilka material är bäst?

Hallå! Egentligen kan jag väl inte svara på din fråga men vi ska precis lämna in bygglovsritningarna för att bygga ut vårt 2-våningshus med källare. Likt ert alltså. Vi kommer att ha krypgrund på tillbyggnaden. Det bästa är väl egentligen att ha samma grund som ursprungshuset men vi har inte råd att göra källare.

Tack för ett sådant snabbt svar. Vi har inte heller råd att bygga källare :)

Hur har ni isåfall tänkt göra eran krypgrund?

Hej!

Kolla det här 40-talshuset! De verkar ha valt platta på mark och en nivåskillnad som var väldigt trevlig. De har också direktkontakt till trädgården från den nybyggda delen.
http://www.hemnet.se/a.asp?id=3385300&q=1&s=3
Bara som alternativ. Platta på mark verkar ju ge mindre risk för problem än krypgrunder.

Vi byggde ut med källare och dränerade om samtidigt som vi grävde för grunden. Naturligtvis blev det dyrare än utan källare. Men plattan skulle ju gjutas i vilket fall, så den stora skillnaden i pris är nog grävningen och så murarna så klart. Men murarna gick fort att göra och när man ändå har grävare på plats så är en grop inte så dyr. I den nya delen av källaren får vi ett sovrum och ett stort förråd. Jag skulle inte vilja vara utan de 28 m2 som vi fick där nere.

/pinebar

När det rör sig om sådana här frågor så ska ni anlita en riktig konstruktör som exakt vad han/hon pratar om. Det blir ju mindre roligt om grunden blir fel o tillbyggnadsdelen sätter sig, ett snett hus.

Oavsett vad ni väljer för grund så se till att grunden görs enligt konstens alla regler.

Några här inne på forumet kommer säga krypgrund o några komer säga platta.

Vi skall bygga ut vårt hus som  också har källare + 2 vån. Tillbygget blir bara ca 17 kvadrat i 2 våningsplan, alltså utan källare, således som ert. Min byggare tänker lägga mur på frostfri nivå runt kanten och mura upp grunden sedan fylla med macadam och gjuta platta 10 cm ovan isolering 30 cm. I plattan läggs vattenburen golvvärme.

Ett aktuellt problem har varit om vi ska byta ut platon till isodrän på den delen av källaren som nu kommer att byggas för av tillbygget. Har ni också funderat på detta?

Jag tycker man ska undvika torpargrund så långt som möjligt. Moderna torpargrunder är välisolerade, de flesta får fuktproblem/mögel pga av att det blir kallt i utrymmet mellan bjälklag och mark.

Vi ska bygga ut. Vi väljer att bygga ut källaren också, det är bara "sandlådesand" i vår mark. Lättgrävt. Hade vi inte haft möjlighet att bygga ut med källare hade jag valt att göra som Funkis -48 beskriver ovan, mura upp och fyll upp för att nya plattan i nivå med bottenbjälklaget.

Om jag skulle vara tvingad att bygga med torpargrund så skulle jag göra den tät utan ventiler och sätta in en avfuktare. På så vis vet man att det inte kan bli fuktigt. Jag skulle även sätta in en fuktkvotsmätare som jag kan avläsa innefrån bostaden för avfuktaren kommer förr eller senare att gå sönder.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.