Status
Tråden går ej att kommentera.
Fortfarande sommar enligt termometern. Dvs gräset växer som ogräs och måste klippas...
 
Någon som vet om det kommer någon ny modell till nästa år motsvarande 230:n?
Är i stånd att gå loss på 230 efter mycket om och men, och ett om är ju om det kommer nya modeller till nästa säsong.
 
Feof skrev:
Någon som vet om det kommer någon ny modell till nästa år motsvarande 230:n?
Är i stånd att gå loss på 230 efter mycket om och men, och ett om är ju om det kommer nya modeller till nästa säsong.
HVA har inte kommunicerat några större förändringar i modellprogrammet...
 
För 2:a gången på 3 år har jag fått ett felmeddelande: främre slingsensor defekt. Har fått det meddelande för ett år sen men då vände jag upp och rengjorde klipparen och sen gick den som på räls. I dag var det samma sak, den hade backat ut och sen stannat med samma felmeddelande. Samma procedur som senast och efter det ladda sen auto, varpå klipparen snällt gick till stationen för att ladda. Nu återstår att se om den kommer ut och klipper om en liten stund.

Vad är det för fel? Var sitter sensorn? Är det ett känt fel? Kan jag göra något? Vad kostar det att fixa? :) Många frågor blev det.

Japp den är ute och klipper grrrrräs. Frågorna kvarstår dock. ;)
 
Redigerat:
Skall köpa en Automower 220AC imorgon.
Något jag bör tänka på vid installationen sedan?

Min gräsmatta är på 600 kvm, det borde 220AC klara eller?

Vill gärna höra lite tips och tricks.

Tackar på förhand.
 
Hej
Är det någon (mer än jag) som har/har haft problem med larmet på 220AC? Var och varannan gång jag trycker på stop knappen går larmet direkt. Detta är mycket irriterande. Maskinen är i princip helt ny (inköpt i juli) och har redan varit inlämnad för detta fel utan att felet avhjälpts.
 
bengan24 skrev:
Skall köpa en Automower 220AC imorgon.
Något jag bör tänka på vid installationen sedan?

Min gräsmatta är på 600 kvm, det borde 220AC klara eller?

Vill gärna höra lite tips och tricks.

Tackar på förhand.
Har du som jag mycket mossa, ska du köpa extra märlor det går åt mer än man tror.
 
Vad menar du med märlor ?.
 
Har du en kantskärare använder du den för att gräva ner kabeln. Ett snitt och sedan bara putta i.

Om klipparen fastnar och får felmeddelande "klipparen lyft" måste jag göra följande för att den inte ska gå till laddningstationen och ställa sig där tills man sätter igång den:
pinkod - stänga locket, springa efter den och trycka på stop - ge kommandot "ladda och sedan auto".

Går det ställa in att den bara fortsätter istället?
 
Det funkar oxå med en motorsåg, man får offra en kedja, men det är det värt.
 
nenneswe skrev:
Det funkar oxå med en motorsåg, man får offra en kedja, men det är det värt.
...eller om man har svårt får sådana neanderthal-lösningar, så går det utmärkt med en grovtandad isoleringskniv. ;-)
 
Hade neanderthalarna motorsågar...
 
Assen skrev:
Har du som jag mycket mossa, ska du köpa extra märlor det går åt mer än man tror.
Ingen mossa eller ogräs alls på gräsmattan nu.
Vi rullade ny gräsmatta i sommras.

Det där med motorsåg borde fungera sedan, skall kolla med kantskärare också hos min lokala maskinuthyrningsfirma.

Stegade runt min gräsmatta idag, fick det till 147m så max 170m lina går åt hos mig och jag fick 200 klammer annars.
 
Hej. Nu har vi blivit villaägare med en u-formad gräsmatta på ca 500kvm.
Är det 305an som gäller? Är ni nöjda? Är det läge att köpa nu eller vänta till nästa sommar?
 
probeb skrev:
Hej. Nu har vi blivit villaägare med en u-formad gräsmatta på ca 500kvm.
Är det 305an som gäller? Är ni nöjda? Är det läge att köpa nu eller vänta till nästa sommar?
220:n skulle jag säga, så behöver den inte gå jämt. Plus att 305 inte är lika tyst som 220.

Annars är jag själv väldigt nöjd med min 220 som klipper 400m2. Den går mellan 10-17 på vardagar och håller gräsets längd i schack.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.