Nimajneb skrev:
Kul tråd!
Visst är dem hysterin irriterande, vad som många verkar ha glömt är ordet dessa och även här används dem i total förvirring, finns ju även folk som använder domma istället för dessa.

Finns det sedan inte vissa dialektala ursprung till hur han/honom, de/dem osv brukas??

Annars retar jag mig själv mest över rättstavningshjälpen på min iPad som gör att mina inlägg ibland ser ut att vara skrivna av en taskig Google translate copy-paste.

Sista insticket.... Om man syftar på förra året.... Heter det i fjol eller i fjor? Själv använder jag det förstnämnda.
Och jag använder gitarr :D

http://sv.wiktionary.org/wiki/fjol
 
BigGitt skrev:
Och jag använder gitarr :D

[länk]
Dialektalt alltså... :)
 
På förekommen anledning ("Hus köpar tankar")...annat irritationsmoment, felaktiga särskrivningar
 
Hene skrev:
"Sin" och "hans/hennes" förväxlas också väldigt ofta. Av någon anledning verkar det mycket vanligt i sportrelaterade artiklar: "X är bra en bra fotbollsspelare på grund av hans förmåga att Y". På grund av vems förmåga är det?

Ännu svårare är det när två personer är inblandade: "A är en bättre snookerspelare än B på grund av hans förmåga att spela defensivt". Vems förmåga? A:s eller B:s. eller någon helt annans kanske?

Detta är ju också relaterat till de/dem diskussionen eftersom det inbegriper en oförmåga att skilja på subjekt och objekt.
Just precis vad jag var ute efter i mitt inlägg längre upp.

Exempel: Kalle och Anna visar upp sitt nya badrum på Byggahus. (korrekt)

Väldigt många skulle i stället ha skrivit: Kalle och Anna visar upp deras nya badrum på Byggahus. (fel)

Oftast förstår man vems badrum som avses, men om det i samma text talas att Britta och Lisa också har renoverat sitt badrum, då var det deras och inte sitt eget som Kalle och Anna visade upp på Byggahus.

Många språkfel kan passera, enligt mig, men inte om det faktiskt kan bli missförstånd om innehållet.
 
Jag retar mig på att en del säger "allt" eller "alla" när dom menar "vad/vilken/vem som helst".

Fråga: Vill du ha kött eller fisk?
Svar: Spelar ingen roll, jag äter allt!

Eller klassikern: Alla hyrfilmer 29 kr
 
Känner bara att jag måste få sålla mig till de som verkligen hatar särskrivningar! Så, nu fick jag vräka ur mig det så nu blir fredagseftermiddagen mycket bättre! :)

On topic så såg jag på aftonbladet.se, denna helt underbara och absolut bästa nyhetskälla som finns (obs, ironi...) att de i två olika artiklar (kommer inte ihåg vilka dock) använt just "dem" när det skulle varit "de. Journalister borde få sparken när de inte korrläser (alternativt inte kan reglerna) ordentligt!

Sen måste jag få tillägga att jag retar mig lite på att "dem" i trådämnet skrivits med stort D.. :cool:
 
Sedan finns det de som använder sig av ordet medans när det egentligen heter medan.
Starta upp ett projekt är även detta fel. Rätteligen ska det vara starta ett projekt, ett företag etc.
Uttrycket kommer troligen från engelskans "start up".
Man kan som bekant inte starta ner någonting.
 
tompas11 skrev:
Sedan finns det de som använder sig av ordet medans när det egentligen heter medan.
Starta upp ett projekt är även detta fel. Rätteligen ska det vara starta ett projekt, ett företag etc.
Uttrycket kommer troligen från engelskans "start up".
Man kan som bekant inte starta ner någonting.
"Starta upp" och "Lägga ner" är väl rätt vanligt förekommande uttryck?
 
Daniel78 skrev:
"Starta upp" och "Lägga ner" är väl rätt vanligt förekommande uttryck?
Precis, och uppstart är ju även det ett vanligt förekommande ord. Men för den sakens skull vet jag inte om att "starta upp" är rätt uttryck eller inte...
 
Angående särskrivningar så hade sajten "skrivihop.nu" (som är nedlagd sedan många år) en bild av kretsarna i särskrivningshelvetet. I fallande skala (ner mot helvetets största djup) såg det ut så här:

Vertikal särskrivning:
Strö
socker
Förkortning:
USB port
Bindestrecksmiss:
"Köp ligg och ståstol"
Siffror:
"40 års jubileum"
Horisontell särskrivning:
"Rök fritt"
HS + ändrad betydelse:
"Sjuk sköterska"
HS + ändrad betydelse + versal:
"Kassa System"
 
Daniel78 skrev:
"Starta upp" och "Lägga ner" är väl rätt vanligt förekommande uttryck?
Visst är det vanligt med "starta upp" men därför behöver det inte vara korrekt svenska.
Skulle väl snarare benämna det svengelska.

Lägga ner är ju helt korrekt och har ingenting med starta upp att göra.

Jämför t.ex. starta upp en motor, respektive starta en motor.
 
Kom på en sak, apropå "dem" och "de".......

Ungdomar litar väldigt mycket på rättstavningsprogram i datorn nuförtiden. Är det någon av er som har svenskt rättstavningsprogram till Word. Kolla hur programmet reagerar om ni skriver "dom" eller om ni skriver "dem" och "de" i fel sammanhang. (kolla också särskrivningar, ni som är intresserade av den saken)

Själv har jag tyvärr inget svenskt rättstavningsprogram i min dator - annars skulle jag själv ha testat.
 
Håller med TS till fullo, de/dem felaktigt använt skapar en väldigt svårläst text, värre än särskrivning och svordomar i min mening. Funktionen som översätter de/dem till dom borde kanske gå att få som plugin till chrome eller firefox...
 
Thomas59
Allt ni tagit upp är ju bagateller jämfört med personer som säger yogert istället för youghurt och egengtligen (med ng-ljud) istället för egentligen.

Så fruktansvärt irriterande :wow:. Bara att gå hem och lägga sig då man råkar på dessa språkligt undernärda personer.

Sen kan jag irritera mig på ett vanligt socialdemokratiskt talfel där statsminister uttalas stassminister och socialdemokrater uttalas ssssialdemokrater. Ingvar Carlsson är ett typexempel på en sosse med båda dessa talfel och för all del en hel del andra märkliga uttal.
 
Det enda som jag egentligen irriterar mig på på är folk som skriver "bytat", tex jag bytade sintern......
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.