Renoverade köket för ett halvår sedan och satte då nya gipsskivor som innertak.
Använde pappersremsor som alla rekomenderar och spacklade flera gånger.
Nu efter ett halvår upptäckte jag att det är som åsar i skarvarna, och kanten på pappersremsorna har flyttat på sig som om skivorna har särat på sig och det har blivit en skarp kant.
Färgen har näst intill spruckit och det ser inte allt för vackert ut.
Vad har jag gjort för fel? Ska göra vardagsrummet snart och vill veta att jag inte gör om samma misstag igen.

Några eventuella felkällor.

1) Problemen uppstår bara på långskarvarna där jag la in pappersremsan mellan spackellagren medan spacklet var vått. kortskarvarna limmade jag pappersremsan och där verkar det inte vara något problem. Kan det vara lösningen? Vävlim?

2) Ska man ha något speciellt spackel?

3) Satte gipsskivorna direkt på de gamla takskivorna, kan det göra att det rör sig mer?

4) Det var ett veck på pappersremsorna för att kunna använda dem i hörn, hade jag fel sorts pappersremsa för taket? "Åsarna" som bildats är ju precis där vecket i pappersremsan är.

5) Kan man vända papperremsan fel? Vad är rätt håll?

Önskar snart svar eftersom jag ska göra vardagsrummet om en månad... Alla förslag mottages tacksamt!

Klister för våtrumstapet och sedan spackla. Skitenkelt att få dit, går inte att misslyckas. Att spackla in remsan verkar bara jobbigt och uppenbarligen kan det också gå tokigt.

• Gilla
Rostagroup
  • Laddar…
Lättast att svara på är de två sista frågorna:

4. Det finns mig veterligen bara ett slags pappersremsa, den med veckanvisningen på. Jag tror inte att du har fått åsarna där de är för att veckanvisningen är där, utan för att det är mitt för skivskarven.

5. Vecket är framför allt till för att användas vid montering i innerhörn, så remsans "framsida" är den som den viks åt, alltså den som blir inåt i vecket. Men jag tror egentligen inte att det spelar så stor roll hur man vänder den.

Men varför du har fått åsarna...man borde ju kunna få en sådan om två skivor rör sig mot varandra. Men du skriver ju att "kanten på pappersremsorna har flyttat på sig som om skivorna har särat på sig" och det är ju motsatt rörelse så jag vet inte om jag tror på den förklaringen här.

Jag har fått en sådan ås över en skarv när remsan inte hade fäst i underlaget. Spacklet ovanpå drog då ut remsan till en ås när det torkade.
I mitt fall var det faktiskt en remsa som jag hade limmat i vävlim på en skarv mellan två spånskivor på en vägg (jag vet, inget bra ytmaterial för en vägg, long story). Det var ett rätt stort mellanrum mellan skivorna och förre ägaren hade fyllt det med något konstigt gipsliknande material som var mycket vattenlösligt och jag borde ha tagit bort det, inte försökt limma mot det. Men det gjorde jag och då blev det en sådan där ås.

Men varför de inte skulle ha fäst riktigt i underlaget i ditt fall, det är svårt att säga när man inte såg hur du gjorde.
Det finns de som säger att det ska vara speciellt spackel under remsan ("J-spackel" nämnde någon i en tråd) men jag har sett yrkesmålare sätta remsor i vanligt medium LH-spackel utan att det blev problem.
En annan sak är att man ska vara ganska snabb med att sätta dit remsan så att spacklet inte hinner börja torka. Proffsen jag såg tog tre väggskarvar i taget, först dit med spackel i alla tre, sedan remsor i alla, sedan spackla över. Och de grabbarna lade spackel i en skarv mycket fortare än du och jag gör, så det gick verkligen inte lång tid.

Sedan har jag också en känsla baserad på bara litet erfarenhet att om spacklet ovanpå remsan är mycket tjockare än det under den, så kan den dras ut så där när alltihop torkar. Men det är en rätt vag känsla som jag inte är helt säker på. Finns det kanske någon annan som kan bekräfta? (Eller dementera förstås.)

MathiasS skrev:
Att spackla in remsan verkar bara jobbigt och uppenbarligen kan det också gå tokigt.
Jag har spacklat in på vägg och tyckte inte det var jobbigt. Inte gick det på tok heller. Men i tak skulle det nog kännas enklare att limma. Däremot skulle jag inte våga limma utan att först ha fyllt eventuella springor bakom ordentligt, för annars kan det bli tokigt med lim också.

pappremsor ska sättas med ett speciellt skivspackel som är lite slafsigare för att remsan ska fästa bra. Vanligt väggspackel är för torrt för pappremsa. Och den ska sättas med insidan ut.

Men enklast är att limma dit den mellan spacklingarna, eller använda förlimmad glasfiber-remsa, inget fel på dom. Men jag kan inte förstå vad som gick fel i ditt kök, det låter som att du har gjort allt rätt

Tack för alla svar, det verkar som att limma remsan skulle göra susen. Ska man spackla ett lager först så man fyller i skarven lite och sedan limma och sedan spackla typ två gånger till?

En fundering: Är det för att taket rört sig som det blivit "åsar" eller för att pappersremsan buktat sig för att den inte sitter fast? Om pappersremsan satt fast och taket rört sig så skulle det inte blivit "åsar"?

Länk till bild på en skarv som bullade sig:
http://img3.imageshack.us/img3/7703/taks.jpg

Du vill inte ha luft bakom remsan när du limmar den, så det är klokt att fylla ev springor med spackel innan du limmar. Det räcker dock att fylla springorna, du behöver inte spackla något på gipsskivan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.