Sugen på att prova lite vacum fanering/limning och kollar olika pumpar. Vad betyder det att en pump klarar 4 resp. 8 m3/tim? Jag menar nu, är det någon skillnad på det tryck som den klarar att åstakomma eller är det bara den tid det tar att få till trycket?

Hittat några olika på Axminister, är det någon som vet var man kan hitta dom här hemma i Sverige?

Till siste ett tips, var på Öppna varv på Hallberg Rassy för någon vecka sen, dom hade visning inne på varvet och jag pratade lite med en kille som limmade teakdäcket, som då vacum limmas på plats. Dom använder vanligt åldersbestädig bygg plast. Alltså dyra special påsar är inte nödvändigt.

• Gilla
Olle_82
  • Laddar…
Har/hade inte Jula en vacumpump i sortimentet?

Den stora skillnaden mellan pumparna är, som du säger, hur evakueringsförmåga.

Vad gäller påsarna så är jag övertygad om att det går att vika, limma och tejpa byggplast och få till det. Byggplasten är dock känsligare mot vassa kanter och liknande och det finns säkert risk att den går sönder om man inte är försiktig när man sätter samman uppställningen. Troligtvis använder man en byggplastpåse endast en gång.

Jag har en stor vacuumpåse från brittiska Bagpress som jag köpt via Axminster. Det enda unika i Bagpress kit är just påsen. Det är en färdig "tub" genomskinlig vinyl(?).

Tätning i ändarna på tuben sker genom de medföljande klämmorna. Klämmorna i sin tur är tillverkade av vanlig vit kabelkanla (typ 15x15mm) utan lock. I stället för lock petar man ner en bit plaströr i kabelkanalen med påsen emellan. Troligtvis kan man göra detta själv med VP16-rör och lite grövre kabelkanal!

Genomföringen/anslutningen till påsen har Bagpress löst genom att gänga en vanlig plastöljett för pressenningar. Tänk er en sådan där svart öljett som man bankar ihop med en hammare. Öljettens hål har gängas med en vanlig M10(?) gänga och i den skruvas en vanlig Festo pnematikkoppling som har M10-gänga samt snabbanslutning för 8mm pneumatikslang.

Svårare än så är det inte ;)

Hat köpt Biltemas vakuumpåsar till att förvara vinter/sängkläder etc etc. Dom verkar riktigt bra. Ska inhandla en packe för att testa när tid ges. Finns i olika storlekar....

Har nämnt det innan i en annan vakuum tråd, men Norm Abram använde en sådan där manuell vakuum pump som man har till vinflaskor. Verkade funka bra trots stort arbetsstycke.

Behöver man påsar egentligen? Nu har jag ingen erfarenhet av detta men skulle man inte kunna tejpa/limma byggplast mot ett underlag som är tätt? Typ en belagd bänkskiva, annan melaminskiva eller tom byggplywood. Då skulle man kunna lägga det som skall limmas på underlaget och enkelt täcka över med plast.

När det gäller pumpar så verkar det vanligaste vara moddade kyl/frys kompressorer men jag hittade även exempel på vanliga cykelpumpar som inverterats på något sätt (jag läste inte så noga hur). Även dammsugare verkar användas men det är kanske ingen bra ide om de behöver gå ett tag utan att det egentligen inte passerar någon luft igenom. Hursomhelst verkar det inte krävas någon väldigt kraftig pump.

Det finns ju också små mojänger som skapar vacuum från tryckluft, jag kommer inte ihåg vad de heter så jag kunde inte söka på dessa men någon kan säkert upplysa om detta.

jac: helt rätt, det är så som HR varvet limmar sina däck, och principen är ju den samma. Det luriga är nog att ha ett underlag som är helt slätt så ingen luft kryper in.
Jag har också hört talas om nån adapter till kompressorn, det vorje ju suveränt då en sådan står och dammar i verkstan

Nu har jag googlat lite mer, den kallas nog helt enkelt "ejektor". Här hittade jag något:
http://www.esska.se/esska_se_s/trycklufts-vakuumpump-ejektorprinzip.html

Ejektorn behöver nog kompletteras med lite elktronik och ventiler för att inte kompressorn skall gå hela tiden. Något som stänger luften när ett visst vacuum har uppnåtts. Det borde vara ganska enkla saker för den som vet hur man kopplar ihop komponenterna. Men antagligen så kostar det endel om man skall köpa det fördigt. Små kopplingar, ventiler osv är ju just sådana småprylar som kan bli dyra och svåra att få tag på om man inte har kontakter i pneumatik branschen.

Visst var det väl så att PHL experimenterade endel med detta för ett tag sedan? Han kanske kan ge lite tips om vad som behövs och var man hittar komponenter?

Jo jag har ett hembygge baserat på en venturiiventil. Kan berätta mer ikväll.

Skakade fram en sunkig bild på min vacuumuppställning. Har byggt något som till funktionen är ganska likt den utrustning Veneersupplies säljer. Denna består av en Festo venturiiventil, en magnetventil för att slå av och på tryckluften till venturiiventilen, en backventil, filter, tryckgivare för att slå av och på tryckluften till venturiiventilen samt två undertryckstankar.

vacuum.jpg

Resultatet är en uppställning som håller ett kontstant undertryck i två tankar. När trycket blir för högt slår magnetventilen till tryckluften till venturiiventilen som arbetar ner trycket till nedre gräns. Backventilen som nämndes används för att det inte ska läcka in luft genom venturiiventilen när det inte körs tryckluft genom den.

Tankarna är tillverkade av 110mm PP avloppsrör. Har behållt muffarna på två rörstumpar och sedan svetsat igen botten. I muffarna har jag satt täckluft samt rörgenomföringar.

Arrangemanget fungerar finfint på pappret men i praktiken tillför tankarna inte speciellt mycket. Min teori är att detta beror på den lilla innerdiametern på slangarna. Nästa bygge blir med stöddigare rörkopplingar.

Det finns olika sorters koppling för pneumatikrören, de som klarar vacum och de som inte är gjorda för vacum.

Protte

Tror mer det handlar om innerdiameter. Rören och kopplingarna i sig klarar vacuum finfint (om det är täthet du tänker på), jag tänker på flöde.

Det finns ett fabrikat som påstår att de har en serie kopplingar som klarar vacum, vilket har jag förträngt.

Rör i klenare dimensioner är inga problem.

Protte

Det är verkligen skillnad på vacuum pump och vacuumpump. Dom billiga på jula är för det första olje smord och det vill man inte ha för när man limmar för då går pumpen hela tiden (om man inte har tank med tryckströmbrytare) och det blir en äcklig doft och olje dimma i lokalen.Går i och för sig att leda ut luften i en slang utomhus. Och jag tror att när dom mäter volymen så är det inte under vakuum utan i fritt rum.

Torr lamell pump är att föredra och dom flesta är det. Volymen beror verkligen på vad man limmar och vilken typ av lim man använder. För små limningar ca0-1m2 så räcker det med 4-6 m3.

Volymen som pumpen avger beror lite på vad man skall använda den till om man har en stor säck 140*260 cm eller vad dom nu har för mått. Om man limmar något stort tex välvd bardiskfront 90 cm hög 180 bred och det välvda djupet är 60cm på en konvex jigg man byggt. Om man använder tex vitlim som har en kort öppentid så vill det till att pumpen orkar och kan suga ut luften ur säcken innan limmet hugger. För en sådan limning så krävs det en pump på gissningsvis minst 30m3 förmodligen mycket mer och det är ingen billig pump. Om man byter limmet mot ett lim som har lång öppentid tex epoxy så kan man klara sig med en normal pump på 8-12m3.

Jag brukar limma faner på mdf lådor i efterhand det vill säga när lådan redan är byggd. Och det går inte att stoppa lådan i en påse för då skulle den implodera. Så då får man lägga på faneret på en sida av lådan på med en bit mdf som har packtejp på sidan mot faneret motsatt sida är det sågade spår för att luften skall kunna evakuera sedan använder jag åldersbeständig byggplast som jag lägger över sidan med faneret och mdf skivan och tejpar det över kanten på alla 4 sidor. jag har en koppling på plasten som slangen sitter fast på. Men efter som mdf inte är luft tät så läker det ut av bara den för att kompensera det så krävs det en rejäl pump och det har jag den är på 60m3.

Båda mina pumpar är blocket fynd och en lamellpump har liksom bara fyra eller fler lameller som är rörliga och motorn så klart som kan gå sönder så dom går bra att köpa begagnade
Nya är dom hutlöst dyra med tanke på den extremt enkla konstruktionen

Slangens inner diametern påverkar definitivt pumpens förmåga att suga ut luften ur påsen
man vill ha rätt dimensionerad slang. Det är som att ha för liten eller för stor diameter på rören till spånsugen

Mvh Pär H

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.