Hejsan . Håller på och gör iordning hobbyrummet i källaren . Har satt upp köksskåp för att samla verktyg mm. i . Jag har satt några överskåp emellan bänkskåpen på 3 ställen för att kunna få in benen lite om man sitter . Fick en ide om att göra några hål i den ej ännu än existerande bänkskivan . Dessa borde placeras strategiskt.... Ha rätt storlek ...
För att använda tvingar till skena / utan skena . Blir ju svårt att ändra sen ...
Tips och ideer om detta emottages tacksamt !
Erik
 
Mitt tips är att inte hänga upp dig på att få hålen i något kvadratiskt rutnät. Fundera i stället på var du tror att du kommer ha nytta av dem (exempelvis, hur när väggen kan du trixa ner en tving osv). Satsa på 19mm (egentligen 3/4") hål i stället för Festools 20mm. Borrar du de mindre hålen är utbudet av spännprylar enormt, åtminstone om man beställer från utlandet.

Tänk även på att en eventuell sänksågsskena måste tvingas underifrån. Vill du lyckas få till detta på en bänkskiva behöver du ju ett stort, säg 200mm, mellanrum mellan bänkskåpen och skivan. Det är inte helt optimalt kan jag tänka mig :) Däremot kan du vara lite smart och låta bänksskivan sticka ut åtminstone 30mm, gärna 50mm. Man kan då fästa tvingar underifrån på den bit som sticker ut.
 
Går i precis samma tankar ang MFT/snickarbänk.
Lägg gärna upp lite bilder på skapelsen senare, för lite inspiration!
Lycka till!
 
Från bänskivehörnet har jag som följer ; 60 cm fulldjup-skåp , 60 cm överskåp , 40 cm lådhurts , 100cm överskåp , 40 cm lådhurts , . 101cm kvar till vägg , här vill jag inte ha bänkskiva hela vägen ,utan en plats att ställa saker som är 1 -2 m höga . Överskåpen är som bänkskåpen 70 cm och står på rf ben så ingen plats på höjden över dessa . Får däremot en skillnad i djup mellan bänkskåp / överskåp på 23 cm här är plats för tvingar .Den fria änden på skivan får sticka ut kanske 10 - 30 cm , här behövs inga hål ?
Massivträ borde vara att föredra ?
Erik
 
Tänk på att om man ska använda Festools saker så kan inte skivan vara hur tjock som helst, utan man får runda av kanten på med lämplig fräsprofil, särskilt, gissar jag om man gör 19mm hål.

I utsticket i den fria änden kan det absolut vara bra att ha en del hål. Det är mycket roligare att arbeta om det är lätt att komma åt underifrån också. Kolla också noga hur mycket utrymme du behöver för att kunna arbeta underifrån i bänkskåpen. 20cm låter lite lite, men det kanske räcker.
 
Det blir inga hål över bänkskåpen ,då dessa fylls med skräp genom hålen , hålen blir framför "överskåpen" som sitter under den framtida bänkskivan .
Erik
 
Funkar det bra att borra såpass grova hål med fräsen ? Eller är rpm. för högt ? Materialval , bok , björk ,laminat , eller annat ?
 
Det går bra om du har en fräs med ställbart varvtal samt ett stål med bottenskär. Har du inte stål med bottenskär utan endast vanlig notfräs kan du borra ett lite mindre hål först med ett vanligt flatborr och sedan fräsa upp det med notfräsen. Detta eftersom notfräsarna normalt har lite bottenskär närmast ytterkanten.

Material? Bok och björk är ju trevligt. Själv har jag obehandlad MDF och har även sett trevliga bänkskivor i dubbel 19mm MDF som målats med tålig golvfärg. För min del blir det antingen den målade MDF:en eller oljad (hårdvaxolja) MDF nästa gång det är dags för bänkskiva i verkstan.
 
erik832995 skrev:
Funkar det bra att borra såpass grova hål med fräsen ? Eller är rpm. för högt ? Materialval , bok , björk ,laminat , eller annat ?
Frässtålen är gjorda för att användas vid de varvtalen, men det är inte vanliga borr... För träfräsning/borrning ställer man normalt sett bara ner varvtalet för större stål, dvs. över 25mm som annars får för hög periferihastighet.

Angående material har jag fått måla två stycken MFT-MDF-skivor med Cuprinol rötskyddsmedel efter en elak rötmånadsattack med mögel i (den odränerade) källaren. Det är en tillfällig lösning (luftavfuktaren också), och undersöker nu möjligheten att få tag i skivor i HDF istället, som man använder till t.ex. ytterdörrar.
 
phl skrev:
...Har du inte stål med bottenskär utan endast vanlig notfräs kan du borra ett lite mindre hål först med ett vanligt flatborr och sedan fräsa upp det med notfräsen. Detta eftersom notfräsarna normalt har lite bottenskär närmast ytterkanten.
....
+1 på både detta och förra inlägget från phl. Men tänk här på risken med material under fräsen som inte blir förvandlat till stoff. Jag skulle inte göra så här med något annat än MDF (och jag gör det inte längre ens med MDF).

Min bordsskiva är en spånskiva. Skälet är att spånskiva ger mer styrka på samma vikt än MDF. Vill ma ha skivan innanför en kant som går runt bordet (det är bra för att öka möjligheterna att spänna fast saker), så är det bara material som inte utvidgar sig som är lämpliga (MDF, HDF, spånskiva, plywood, ...). Tror inte plywood är ett bra val.

--- Mats ---
 
Tack för tipsen så långt.Var finns spänngrejar? Inget c/c mått som är viktigt ?
Erik
 
Mats Bengtsson skrev:
+1 på både detta och förra inlägget från phl. Men tänk här på risken med material under fräsen som inte blir förvandlat till stoff. Jag skulle inte göra så här med något annat än MDF (och jag gör det inte längre ens med MDF).

--- Mats ---
Jag förstår inte riktigt vad det är för risk du tänker på? Att det ska bli stora träflisor som flyger runt?
 
Mr Handyman skrev:
Jag förstår inte riktigt vad det är för risk du tänker på? Att det ska bli stora träflisor som flyger runt?
Nästan. Med ett genomgående hål och fräsen uppifrån och ner är problemet mindre. Risken är att det blir stora flisor som hamnar under de delar av fräsen som inte skär, och får fräsen att vibrera i sidled. Som när man kör en Domino utan dammsugare.

--- Mats ---
 
Det blir nog att borra först , 10mm eller så . Men först välja skiva ,montera dennsamma ca. 6lpm i vinkel . Sen skaffa spänngrejer , därefter förborra + fräsa .Erik
 
Har sökt men ej hittat" spänngrejer". Var finns dom ? Det blev en 38mm skiva i björk .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.