Hejsan,
Vi bygger ett nytt hus med ett företag där det ingår carport som standard.
Vi har valt att gjuta grund och sätta upp vägg.
Men att sätta sista väggen där porten ska sitta och isolera vill de inte göra.
Som svar får att att det inte är deras grej att bygga garage.

För mig låter det här lite märkligt. Vad kan det finnas för anledning till att de inte vill göra detta?

du har beställt carport men förväntar ett garage? Har jag förstått riktigt?

Nej, carport "ingick".
Jag ville ha varmgarage.
Det fixar vi säger de med ett "men", vi bygger inte väggen där porten ska sitta och så isolerar vi inte.
Så jag får sätta sista väggen själv, sätta upp porten och isolera.

Det är ju inga problem i sig, jag blir bara misstänksam när byggföretaget inte vill ha jobb.
Kan det vara att de måste göra om någon certifiering e.dyl om de färdigställer garaget?

ja vad säger dom då du frågar?

Att de bygger hus och att "det inte är riktigt deras grej att bygga garage"
Mer får jag inte som svar...
Får väl ställa dem mot väggen, tänkte bara någon visste om det kunde finnas en rimlig anledning till att de inte gör det.

Har du alla papper klara för garage? Kan vara att de inte har någon ritning som är godkänd att följa och då kanske inte deras ansvarsförsäkring och byggfelsförsäkring gäller.

Många kanske, bästa är väl att fråga dem rakt ut varför de inte vill/kan bygga sista väggen.

Klarar dom inte av att bygga ett garage till dig.... HUR ska dom då klara av att göra ett bra HUS till dig??

mycket konstigt....

Det är inte så att ditt bygglov säger att det är en carport och inte ett garage. Då kan dom bara bygga en carport.

Det kan vara så enkelt att de inte har tid ? Antagligen ska de väl sätta ett nytt hus när ert är klart, kanske har de 2 -3 hus på gång samtidigt.
I det läget kanske små sidojobb bara tidstjuvar utan någon större förtjänst ?
Går snickarna på entreprenad mot husföretaget kanske de inte är sugna på någon skvättfaktura mot byggherren heller ?
Iaf så tänker vi ofta så.

Det dom gör de det "på köpet" elle får du betala extra för väggen de sätter upp?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.