9 474 läst · 5 svar
9k läst
5 svar
asfa-/asfalt-board?
Medlem
· Västra götaland
· 3 inlägg
Har försökt få klarhet i vad som är skillnad (om sådan finns) mellan ASFA och ASFALT board!? Är det bara en förkortning eller finns det någon skillnad på dessa två "produkter".
Vidare undrar jag om det är det bästa material att använda som blindbotten för en självventilerad krypgrund?
Tack på förhand!
Vidare undrar jag om det är det bästa material att använda som blindbotten för en självventilerad krypgrund?
Tack på förhand!
Vad jag vet är det samma sak.
Skulle inte rekommendera det till blindbotten. Har inga egentliga belägg för det mer än att det känns lite för klent. Jag använde trossbottenskivor. Det är 6mm tjocka oljehärdade masonitskivor. Bredden på dessa skivor är 550mm för att passa mellan golvbjälkar cc60.
Skulle inte rekommendera det till blindbotten. Har inga egentliga belägg för det mer än att det känns lite för klent. Jag använde trossbottenskivor. Det är 6mm tjocka oljehärdade masonitskivor. Bredden på dessa skivor är 550mm för att passa mellan golvbjälkar cc60.
Nej, det är inte lämpligt, det anser rent av olämpligt. Asfaboarden har tydligen en tendens att mögla när den används som trossbotten. Använd trossbottenskivor enligt inlägget ovan.hanpatoppen skrev:
Medlem
· Västra götaland
· 3 inlägg
Tack för tipsen!
Räcker följande "lageruppdelning" uppifrån räknat:
1. 28mm råspont
2. Isolering
3. Trossbottenskiva
...eller behövs det även brädor spikade i bjälklaget för att "stötta" upp trossbottenskivorna?
Räcker följande "lageruppdelning" uppifrån räknat:
1. 28mm råspont
2. Isolering
3. Trossbottenskiva
...eller behövs det även brädor spikade i bjälklaget för att "stötta" upp trossbottenskivorna?
På undersidan av golbjälkarna sätter du en trossbottenbräda (22x95 eller 22x120). På så sätt får du en hylla på vardera sida av mellanrummet att lägga trossbottenskivan på. Bra om det blir tätt för att minska risken för möss. I skarvar lägger du vindpapp.
Jag skulle säga att följande lager är "det vanliga" (uppifrån sett):
Ytskikt
22mm Golvspån
Fuktspärr
Isolering/golvbjälkar
vindpapp
Trossbottenskiva
Trossbottenbräda
Detta är givetvis beroende på vad du skall använda utrymmet till.
Kolla på www.byggbeskrivningar.se Beskrivningarna "Enkelstugan" och "Enkelboden" tror jag behandlar detta .
Jag skulle säga att följande lager är "det vanliga" (uppifrån sett):
Ytskikt
22mm Golvspån
Fuktspärr
Isolering/golvbjälkar
vindpapp
Trossbottenskiva
Trossbottenbräda
Detta är givetvis beroende på vad du skall använda utrymmet till.
Kolla på www.byggbeskrivningar.se Beskrivningarna "Enkelstugan" och "Enkelboden" tror jag behandlar detta .
Jag använde mig av asfaboard när jag renoverade min ena krypgrund för några år sedan, inga tecken på mögel ännu, i min andra krypgrund så sitter det nån form av asfabord oxå, den har suttit där sedan 50-60 talet, inte de minsta tecken på mögel där heller! Men det beror ju givetvis på hur mkt fuktproblem man har i sin krypgrund.
Fuktspärr under golvspån tycker jag inte är en bra ide då man inte kan limma spånet mot reglarna, vilket medför betydligt större risk för gung i golvet.
Fuktspärr under golvspån tycker jag inte är en bra ide då man inte kan limma spånet mot reglarna, vilket medför betydligt större risk för gung i golvet.