3 675 läst · 23 svar
4k läst
23 svar
Sälja först - köpa sen!?
Om bankmannen verkligen har rekommenderat er att behålla topplånet (som har högre ränta än "bottenlånet") bör ni verkligen överväga att byta bank. Är du säker på att din sambo inte missförstod?
Finns ju inget som hindrar att man amorterar på "bottenlånet"..... dessutom kan man då amortera mer eftersom räntan är lägre än på topplånet.
/Krille
Finns ju inget som hindrar att man amorterar på "bottenlånet"..... dessutom kan man då amortera mer eftersom räntan är lägre än på topplånet.
/Krille
Nä, han var tvärsäker. Vanligtvis är det jag som har mest koll på ekonomin (ni vet, betalar räkningar, grejar med försäkringar etc...) men detta var han 100% säker på. Han mindes alltihop väldigt tydligt. Jag fattar dock inte varför vår bankkille skulle göra så..?!
Du verkar ju inte tvärsäker på upplägget här, så det finns ju utrymme för missförstånd. Det blir lite viskleken av det hela. Frågan är till att börja med om det du kallar för topplån verkligen är ett blancolån och om det skulle rymmas inom 85% av den värdering ni har samt om banken godtar värderingen (idag).
I så fall bör ni ju omvandla blancolånet till ett bolån. Det kommer ni spara räntepengar på (tippar på 500kr/månad ungefär). Dessa pengar kan ni till exempel utnyttja till att amortera ännu mer.
I så fall bör ni ju omvandla blancolånet till ett bolån. Det kommer ni spara räntepengar på (tippar på 500kr/månad ungefär). Dessa pengar kan ni till exempel utnyttja till att amortera ännu mer.
Nyfniken: Skall kolla upp. Vi har endast cirka 34000 kr kvar på topplånet och det kommer vi betala av helt vid årsskiftet.
Du som är kunnig inom detta, vad tror du är den bästa vägen att gå?? Kolla upp fler banker, kanske få lån och köpa tomten. Spara under nästa år och börja bygga efter husförsäljning sommaren 2013.
Eller struta i tomten och glömma den, fortsätta som förut, spara pengar, lägga ut huset vi har till försäljning för att sedan - när ngn köpt det - leta tomt och flytta?
Jag tycker detta är en djungel. Känns riktigt surt att missa tillfället till denna fina tomt vi hittat, men samtidigt vill vi inte sätta oss i en dum situation.
Du som är kunnig inom detta, vad tror du är den bästa vägen att gå?? Kolla upp fler banker, kanske få lån och köpa tomten. Spara under nästa år och börja bygga efter husförsäljning sommaren 2013.
Eller struta i tomten och glömma den, fortsätta som förut, spara pengar, lägga ut huset vi har till försäljning för att sedan - när ngn köpt det - leta tomt och flytta?
Jag tycker detta är en djungel. Känns riktigt surt att missa tillfället till denna fina tomt vi hittat, men samtidigt vill vi inte sätta oss i en dum situation.
Den enda anledningen jag kan se är att banken tjänar mer pengar på er:S
Om nu bankmannen verkligen föreslog att ni skulle behålla topplånet under de förutsättningar som du skriver skulle jag ta ett allvarligt samtal med bankmannens chef och därefter byta bank....
En förklaring som skulle kunna ursäkta bankmannens råd är om ni har samma låga ränta på topplånet som bottenlånet?
/Krille
Om nu bankmannen verkligen föreslog att ni skulle behålla topplånet under de förutsättningar som du skriver skulle jag ta ett allvarligt samtal med bankmannens chef och därefter byta bank....
En förklaring som skulle kunna ursäkta bankmannens råd är om ni har samma låga ränta på topplånet som bottenlånet?
/Krille
Redigerat:
Krille: ska kolla upp! Vad tror du, borde vi leta efter lån hos annan bank eller bör vi köra på Swedbanks strategi? Dvs sälj först, köp sen? Jag önskar jag visste vad som är rätt.
Kolla upp vad några andra banker säger, det kostar inget. Förklara allt, och säg att ni är intresserade av att bli helkunder.
Hoppas verkligen topplånet konverterades till ett bottenlån iom den nya värderingen.
Hoppas verkligen topplånet konverterades till ett bottenlån iom den nya värderingen.
Oj - det var en jättesvår fråga. Jag känner dock igen mig då vi var i ungefär samma situation för några månader sedan. Nästan färdigrenoverat hus (ganska exakt samma värdering och lånebelopp som ni) samtidigt som vi hittade en drömtomt för 1,2 mkr.....Kotten1981 skrev:
Efter långt övervägande valde vi dock att vara "fega" och avstå från drömtomten. Just då kändes det jobbigt men så här i efterhand inser jag att vi ändå gjorde ett klokt val. Istället kan vi nu i lugn och ro förbereda försäljningen för att maximera priset samtidigt som vi ser oss omkring gällande andra tomter. Det hade inte heller varit så roligt att betala räntekostnader för en tomt som stod orörd tills vi sålt vårt befintliga hus.
Vi börjar också inse att drömtomten kanske inte var exakt det vi ville ha och att vi med lite tålamod kan hitta en annan tomt som är nästan lika bra..... Dock får vi antagligen räkna med en period i hyresrätt innan vi kan flytta in i ett nybyggt hus.
Såg nu att ni nu bara har 34 kkr kvar på topplånet - då kan ju faktiskt bankens råd ha varit ok även om räntan är högre på topplånet än på bottenlånet. Fanns det inte pantbrev på mer än 1,6 mkr hade det kostat er 2% på beloppet plus en expeditionsavgift att ta ut pantbrev för att kunna lägga om topplånet till bottenlån. Så det kunde ha kostat er mer än att betala lite högre ränta under en kort period på topplånet.
Lycka till hur ni än väljer att göra!
/Krille
Tack för komplimangen, men jag är absolut inte särskilt kunnig.Kotten1981 skrev:
Jag hade aldrig satt mig i sitsen med dubbla (ägda, dyra) boenden. I synnerhet inte nu med en bostadsmarknad som är lite vinglig, en konjunktur som verkar ta tvärstopp (?) och en valutaunion nästgårds där medlemmarna verkar spela rysk roulette med framtiden.
Men människor lever så olika liv. Vad som passar mig kanske inte passar dig.
Liknande trådar
-
Mitt första hus - kommer jag sakna att bo i lägenhet (vi får se)
Köpa & Sälja hus -
Förstora bef fönster - hur stämpa bärande vägg?
Byggnadsfysik -
Villa - Sälja först, optimala förutsättningar ?
Köpa & Sälja hus -
Avstyckad sjötomt - sälja tomten direkt eller bebygga först?
Tomter -
Första gången - vad ska man tänka på när ska sälja ett hus ??
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.