Hejsan,
Jag har ett betong golv som jag vill lägg golvärme på följt av klinker. För att bygga så lite som möjligt i höjd önskar jag flyta så lite som möjligt, dvs bara upp till samma höjd som slangen.
Är detta ok? - enligt leverantör vill dom att man skall flyta 10mm ovanpå slangen, dock kan jag se att folk har valt andra vägar. Men dessa inlägg är väldigt gamla så jag undrar på nytt... hur gick det egentligen för dessa modiga själar . Kan också flika in att jag är nyfiken på LK Minikretsventil M5, erfarenheter/kommentarer är uppskattas.
Väntar med spänning på synpunkter.
Jag har ett betong golv som jag vill lägg golvärme på följt av klinker. För att bygga så lite som möjligt i höjd önskar jag flyta så lite som möjligt, dvs bara upp till samma höjd som slangen.
Är detta ok? - enligt leverantör vill dom att man skall flyta 10mm ovanpå slangen, dock kan jag se att folk har valt andra vägar. Men dessa inlägg är väldigt gamla så jag undrar på nytt... hur gick det egentligen för dessa modiga själar . Kan också flika in att jag är nyfiken på LK Minikretsventil M5, erfarenheter/kommentarer är uppskattas.
Väntar med spänning på synpunkter.
3 ggr slangtjockleken ovanför slangen är vad jag hört att man ska ha för att vara säker. Men det finns ju flera olika färdiga paket från olika leverantörer gjorda för minimal höjd, använd deras grejer och följ deras anvisningar. Eller kör på en mm-tunn golvvärme från Ebeco om du vill har minsta möjliga bygghöjd.
OM du inte flyter alls över slangen är väl risken att du får sprickor i klinkersen sen när slangen rör på sig. Men återkom i vinter/vår och berätta hur det gått!
OM du inte flyter alls över slangen är väl risken att du får sprickor i klinkersen sen när slangen rör på sig. Men återkom i vinter/vår och berätta hur det gått!
Trasiga rör pga temperaturskillnader skulle vara trist, och inträffar något intressant lovar jag meddela . Finns ju trots allt bara begränsag mängd vatten i systemet.
hmmm, jag formularer om. Jag vill helst inte bygga mer än 25mm, jag har valt klinker (250x250) som är 7mm tjock. Golvvärmet som jag nämnde ovan innehåller slang som är 8 mm.
Dvs:
7 kakel
?? fix
?? flyt
8 värmeör
=25 önskat maxhöjd
vilket ger en marginal om 10mm för flyt och fix. Så frågan är kanske hur fördelear jag fix/flyt eller kan man rent av limma istället?
Jag vet väldigt lite om alternativ - speciellt limma känns spännande.
hmmm, jag formularer om. Jag vill helst inte bygga mer än 25mm, jag har valt klinker (250x250) som är 7mm tjock. Golvvärmet som jag nämnde ovan innehåller slang som är 8 mm.
Dvs:
7 kakel
?? fix
?? flyt
8 värmeör
=25 önskat maxhöjd
vilket ger en marginal om 10mm för flyt och fix. Så frågan är kanske hur fördelear jag fix/flyt eller kan man rent av limma istället?
8mm ytterdia på röret. Det blir inte mycket kvar invändigt, då får du lägga med kort c-c antar jag, och det blir tungt för pumpen som får pumpa på ordentligt för att det ska passera nog med vatten för att det inte ska kylas av alltför mycket, antar jag. Du kanske ska ta bort befintligt golv ner till bjälklag och lägga spårad spånskiva, eller du hade betongplatta va. Du får väl fräsa ur spår i betongplattan och lägga rören i, då kan du ju köra på lite grövre rör också.Hoppehare skrev:Trasiga rör pga temperaturskillnader skulle vara trist, och inträffar något intressant lovar jag meddela . Finns ju trots allt bara begränsag mängd vatten i systemet.
Dvs:
7 kakel
?? fix
?? flyt
8 värmeör
=25 önskat maxhöjd
Limma går så klart. Jag ska använda ett vattentätt lim när jag sätter klinker och kakel i duschen. Har inte läst på så mycket om det än, men det är ardex som tillverkar, har jag hört.
8mm låter väldigt lite, men det är trorts allt en liten yta också (5m2). Det fina är att det inte behövs någon shunt, utan bara en minikrets ventil som ansluts till på samma sätt som en radiator. Som på ett magiskt sett fixar allt. Paketet är billigt 3500. Jag hade ju i terin kunnat flya 10 mm givet att limmet bygger 0. Men då kan det säker bli klurigt att få till plattforna på ett vettigt sätt. Har du någon aning om hur mycket limmet skulle bygga?
Hur lite fix kan man använda....
Hur lite fix kan man använda....
Har kollat runt på cellpastlösningar och har lite svårt att se varför detta skulle vara stabilare/proffigare än min förslagna gjutning. cellplastlösningarna är förbannat dyra, och jag är främst ute efter komfortvärme. Några sladdriga cellplastskivor vs några mm bruk... tror att det blr ungefär dubbla priset (jrf med samma leverantör)
Klinker på cellplast?? det tvivlar jag på att det skulle hålla, har lagt såna skivor i källaren med spridningsplåtar på och skulle inte lägga klinker på dom. Men det kanske finns andra sorter som tål klinker lr tvärt om egentligen, fogen borde spricka direkt om man lägger klinker på ett mjukt underlag väl?
När jag lagt vattenburen golvvärme har det på vissa ställen varit bara nån mm flytspackel ovanför slangen, speciellt där man gör fall. Det har inte varit några problem men att göra så över hela ytan vet jag inte om det kan orsaka nåt strul?
Har Du verkligen så låg takhöjd i hallen?? så att 10 mm spelar nån roll? 35 mm bygger vårt golv i hallen i en vanlig 60-talsvilla, jag ser inget problem med takhöjden då.
När jag lagt vattenburen golvvärme har det på vissa ställen varit bara nån mm flytspackel ovanför slangen, speciellt där man gör fall. Det har inte varit några problem men att göra så över hela ytan vet jag inte om det kan orsaka nåt strul?
Har Du verkligen så låg takhöjd i hallen?? så att 10 mm spelar nån roll? 35 mm bygger vårt golv i hallen i en vanlig 60-talsvilla, jag ser inget problem med takhöjden då.