Tomt+hus under 400k funkar, om man har billiga tomter i området och bygger allt själv.
Mina 48kvm på landet kostade 280 ' inkl tomt (med VA som var förindraget), elinkoppling etc
Då är det fritidshusstandard dock (det tillkommer nog 100-200' om man skall ha villastandard då man bla måste uppfylla energikraven, ha handikappanpassning etc)

Vad gäller lånet så vet jag inget om din ekonomi, men om du räknar med max 2000 kr så får du nog räkna det som amorteringsfritt. Eftersom banken räknar på 7% (kan vara 6 eller 8 ibland också) så kan du låna ca 340 kkr före jämkning.

Sen, eftersom räntan är och troligen förblir, lägre än 7% så kan du amortera för de återstående pengarna (i dagsläget kan du nog få räntor på 3% och har då ca 14000kr/år till amortering, eller en amorteringstid på ca 25 år beroende på hur räntan utvecklas)

För att bygga så får du inte ett bostadslån dock, utan ett byggkreditiv, dvs ett lån på ett icke-färdigt hus som sedan omvandlas till ett bolån. Byggkreditiv på egenbyggda hus kan dock vara lite krångligt ibland då banken kan se det som en stor risk - du får prata med din bank här...

Om du skall ha ett bolån så får du tänka på att banken troligen inte vill låna ut pengar på ett halvfärdigt hus (och definitivt inte på ett "blivande" hus :)), så det du kan göra är ev. att låna på marken, upp till en viss procent av värdet (jag vet inte hur banken resonerar där om du kan köpa loss mark billigt men ändå få låna på marknadsvärdet eller taxeringsvärdet osv) sedan får du bygga huset med egna pengar tills det är "nästan" klart.

När du fått ett slutbevis kan du ta ett bolån och slutföra finishen såsom målning invändigt, lister, inredning och kanske ett loft eller liknande. Innan du får slutbeviset (på det nya sättet med en platsinspektion) så är jag rätt säker dock på att du iaf måste ha ett kök, badrum och sådant klart, men villkoren kan säkert ngn annan bättre än jag (på det gamla sättet räckte det i princip med att vara klar med det stora invändigt och allt utvändigt och skicka in en ansökan).

Att göra såhär blir ju klart mkt lättare om du har en del eget kapital.
Säg att du har 200-400 000 kr själv att lägga in - då skulle nog detta kunna funka. Ligger du under 100 kkr så tror jag inte detta funkar, då blir riskerna väldigt stora för en långivare även om du skulle klara en totalbudget på under 450 kkr - men återigen - du får kontakta din bank och prata med dom.

/K

Redigerat:
tillägg: här kan du laborera lite med lån:
http://www.seb.se/pow/apps/bolan/villa.htm

Skriv tex in 400000 kr och sedan kan du kolla kostnaden med olika räntor etc.
Ändra till 500 kkr och se utfallet etc

Kom på en sak iof: Detta är ju ett väldigt billigt hus vi pratar om, så om du tar ett blankolån först och bygger huset så borde du kunna lägga om det till bolån sen - men då får du ju räkna med lite högre ränta under byggtiden...

/K

Mikael_L
Suhagg skrev:
Tomt + hus för under 400 blir nog svårt.
Undersök lite mer ang el + vatten + avlopp.
Bara där kan du få bränna 400 om du har otur.
Fast TS har kanske redan några hundra tusen som h*n tänkt slänga in i bygget, men vill veta hur mycket extra det går att låna. Med hållbar driftsbudget.

Suhagg skrev:
Tomt + hus för under 400 blir nog svårt.
Undersök lite mer ang el + vatten + avlopp.
Bara där kan du få bränna 400 om du har otur.
Jag håller på att forska i det hela, tar reda på vad som kan & får göras själv, material-kostnad, mm..

Mikael_L skrev:
Fast TS har kanske redan några hundra tusen som h*n tänkt slänga in i bygget, men vill veta hur mycket extra det går att låna. Med hållbar driftsbudget.
Jag har just nu 0 kr. att lägga till själv, måste låna allt.
Är en "han" om det kan vara av interesse.

klaskarlsson skrev:
tillägg: här kan du laborera lite med lån:
[länk]

Skriv tex in 400000 kr och sedan kan du kolla kostnaden med olika räntor etc.
Ändra till 500 kkr och se utfallet etc

Kom på en sak iof: Detta är ju ett väldigt billigt hus vi pratar om, så om du tar ett blankolån först och bygger huset så borde du kunna lägga om det till bolån sen - men då får du ju räkna med lite högre ränta under byggtiden...

/K
Jag har frågat många banker & utlånare, nästan ingen vill låna ut till mej.
De kräver en års-inkomst på 110000 - 125000 kr,
Jag kanske kommer att ha 108000 kr. / år i början av 2012.

Som en del påstår här så verkar det som om jag kan spendera c:a 400000 kr. på tomt + material.
-i ett bolån...
Men... det kräver ett färdigt hus, inte tomt + bygg-projekt.

M-E skrev:
Jag har just nu 0 kr. att lägga till själv, måste låna allt.
Är en "han" om det kan vara av interesse.
Då bör du nog försöka bygga upp en buffert och en insats innan du sätter igång. När vi kollade på att bygga var egen insats 25% på lösvirkesbygge.

Är det en liten stuga eller hus med villastandard du ska bygga?

Tänkte låna till 25%-en också.

Svårt att svara på, beror på vad som räknas som "stuga" och "hus med villa-standard".
Man kan säga så här: ett enkelt bostadshus som har det nödvändiga för ett permanent boende.
-"mellanting"?
-1 rum & kök.

Det finns ett "nytt" system att bygga med idag, bestående av stora legoklossar! Som är isolerade, ingen köldbrygga, superenkelt att resa om man inte har fem tummar på varje hand, ska du ha ett mindre hus som bostad så är detta perfekt för dig. En till fördel är tekniken med produkten att det motsvarar en standard mellan ett passivhus och ett plushus, det kräver inte mera än 20-35kvh/kvm/år i uppvärmning, förutsatt ett det inte står direkt på marken!
Kanske en ide för dig som går i småhustankar!
Skicka mig ett pm så kan vi kanske komma fram till en lösning, vet att de söker olika projekt för att sluttesta produkten!

Ha det gott!

M-E skrev:
Jag har frågat många banker & utlånare, nästan ingen vill låna ut till mej.
De kräver en års-inkomst på 110000 - 125000 kr,
Jag kanske kommer att ha 108000 kr. / år i början av 2012.

Som en del påstår här så verkar det som om jag kan spendera c:a 400000 kr. på tomt + material.
-i ett bolån...
Men... det kräver ett färdigt hus, inte tomt + bygg-projekt.
Möjligt att du kan få 100% som blancolån, men du bör nog ha betydligt mer än 110000 i årsinkomst då.
Bolån är som sagt inte möjligt på ett hus som inte finns. Ditt alternativ då är att köpa ett hus/stuga som du rustar upp eller tom river.
Dock krävs en egen insats, dels för köpet (som man iof kan ta inblanco) och sedan för bygget (o där skall man som vanligt räkna med iaf +25% mer än den budget man gör)

Sen måste jag fråga ts om han har ngn erfarenhet av byggande? Det är ju ett rätt stortprojekt att ta på sig, och mkt riskabelt om man dessutom inte har fnansella reserver...
/k

Pagno skrev:
Det finns ett "nytt" system att bygga med idag, bestående av stora legoklossar! Som är isolerade, ingen köldbrygga, superenkelt att resa om man inte har fem tummar på varje hand, ska du ha ett mindre hus som bostad så är detta perfekt för dig. En till fördel är tekniken med produkten att det motsvarar en standard mellan ett passivhus och ett plushus, det kräver inte mera än 20-35kvh/kvm/år i uppvärmning, förutsatt ett det inte står direkt på marken!
Kanske en ide för dig som går i småhustankar!
Skicka mig ett pm så kan vi kanske komma fram till en lösning, vet att de söker olika projekt för att sluttesta produkten!

Ha det gott!
Hur mycket kostar ett sådant hus?
Finns det med tegelsten- / sten-fasad?

klaskarlsson skrev:
Möjligt att du kan få 100% som blancolån, men du bör nog ha betydligt mer än 110000 i årsinkomst då.
Bolån är som sagt inte möjligt på ett hus som inte finns. Ditt alternativ då är att köpa ett hus/stuga som du rustar upp eller tom river.
Dock krävs en egen insats, dels för köpet (som man iof kan ta inblanco) och sedan för bygget (o där skall man som vanligt räkna med iaf +25% mer än den budget man gör)

Sen måste jag fråga ts om han har ngn erfarenhet av byggande? Det är ju ett rätt stortprojekt att ta på sig, och mkt riskabelt om man dessutom inte har fnansella reserver...
/k
Tänkte att jag tar ett till-vad-som-helst-lån först, köper tomt + det nödvändiga för att få ett beboligt hus, sedan tar ett bolån för att lösa det första lånet + göra huset till både beboligt & hemtrevligt.

Mina erfarenheter av byggande är små, men inte obefintliga.
Jag har förmåga att följa instruktioner & och kan tänka själv också!

Ja, det är ett stort projekt, men har man som jag begränsad ekonomi så är det min lösning på att ett hus kostar 1 - 2 M.kr. medan jag bara får låna 400k.kr
-att man bygger själv -då har man ett hus även fast ekonomin är begränsad.

Kan erkänna att har har lite pengar i reserv, men det är pengar jag bara använder om det är absolut nödvändigt.

Har du räknat nåt på vad du kan bygga för 400'?
Minus kostnader för tomt och ev. anslutningar.

Ja, jag håller på att ta reda på vad saker kostar för att sedan räkna på vad jag kan bygga.

Svar nej det finns inte i sten men det går att klä in huset i liknande mexitegel fast ett tunt skickt som fästs i plåtkonsoller....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.