Hade hit en trädfällare idag för att titta på ett stooort träd som ska ner, han sa

Det där fäller vi på fem minuter! :)

......

Det kostar 4000:- :O


Det blir 48000:- i timmen det! :blushing:

Nån som har högre bud? ;)

:rolleyes:
:D
 
Falla, rensa, dela, frakta...4000? Billigt ;)
 
kamilenski skrev:
Falla, rensa, dela, frakta...4000? Billigt ;)
Som jag skrev, fällning 4000:-
Resten gör vi själva.
 
Grannen betalade nyligen 2700:- inkl. moms för fällningen av två gigantiska björkar som jag var trött på...

Fällningen tog ganska exakt två timmar på plats för 2pers och med körning blir det då 5tim...

Slutligen en timtaxa på 432:- +moms vilket jag ser väldigt skäligt...

Träden blev fällda genom att de klättrade upp till toppen och längs vägen rensade dem på grenar och slutligen fällde de stammarna bitvis uppifrån...

4000:- verkar ju sjukt mycket...
 
Själva fällningen kanske går på fem minuter.
Men han har varit hos dig en gång redan för att kolla på trädet, 1 timma med resa ?
Om det finns risk att trädet faller på hus eller annat som kan skadas måste han säkra upp trädet innan med vinsch.
Han kanske måste ha med sig en medhjälpare med?
Tid för förberedelse + fällning 1 timma * 2
Sen har han resetid med, är dom då två så blir det ytterligare två timmars "arbetstid" + kostnad för bil.

Sen har han troligen en del lite dyrare specialutrustning, någon form av försäkring.
Då är vi uppe i 5 timmars arbetstid för detta. vilket gör en timkostnad på 640 kr + moms vilket inte är så rekordartat arvode!?

Men är det som du säger, att det bara är en enkel fällning inget som är i vägen, så går det på 5 - 15 minuter att få ner trädet, ingen specialutrustning behövs, han kan göra jobbet själv, tidsåtgång första titten 1 timme, fällning inklusive resa 1 timme och en kvart... 1400 + moms vilket låter dyrt...
Jag kan göra det för 2000 då :)
 
Jag lyckades köra på en spik och fick punktering. Jag monterade loss däcket och tog det till bilverkstaden som pluggade det, vilket tog mindre än 5 minuter. 350 kr för detta, vilket ger åtminstone 4200 kr per timme (inkl. moms). Inte lika högt pris som din trädfällare, men å andra sidan ingick inga hembesök heller...
 
Funderar på att bli aborist...
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Grannen betalade nyligen 2700:- inkl. moms för fällningen av två gigantiska björkar som jag var trött på...

Fällningen tog ganska exakt två timmar på plats för 2pers och med körning blir det då 5tim...

Slutligen en timtaxa på 432:- +moms vilket jag ser väldigt skäligt...

Träden blev fällda genom att de klättrade upp till toppen och längs vägen rensade dem på grenar och slutligen fällde de stammarna bitvis uppifrån...

4000:- verkar ju sjukt mycket...
Låter som det skulle kunna löna sig att ta hit din grannes fällare... ;)
 
Zixten skrev:
Sen har han troligen en del lite dyrare specialutrustning, någon form av försäkring.
Då är vi uppe i 5 timmars arbetstid för detta. vilket gör en timkostnad på 640 kr + moms vilket inte är så rekordartat arvode!?
Ja, visst, sen kan vi lägga på ett par timmar för marknadsföring, administrering, fakturering och bokföring. Ett par timmar för pensionsinbetalningarna, sociala avgifter och skatter, en timme för friskvård och övriga personalförmåner och sist men inte minst så måste ju bil och såg m.m. underhållas, servas och kedjan skärpas. Man kan säkert komma ner i under 50:- i timmen om man räknar en stund. ;)

Visst, det blir totalt mer än 5 minuter. Men det är ändå inte försvarbart. Det mesta av den tiden och alldeles särskilt saker som försäkring verktyg etc. räknas normalt in i timkostnaden. Annars skulle vilken elektriker, murare och snickare som helst kosta 4000:-/fem minuter aktivt uppdrag.... Eller tio minuter för den delen ;)

Problemet med vissa sådana här tjänster är att det lätt blir kartellbildning. När jag skulle slamma skorstenen fick jag exakt samma pris av alla firmor i stan, exakt. Alla utom en, den enda visade sig vara en kille som jobbade på en av firmorna och körde extra vid sidan av. Han låg några få procent under i pris med kommentaren -Det är ju så att alla håller exakt samma pris och det är inte schysst så jag är lite billigare. Han var dock inte billigare än att det lönade sig att ta in en firma från en närliggande stad ca 10 mil bort och ändå få en rejäl prissänkning. Göteborgarna var ca 50% dyrare på jobbet. Kanske likadant med arborister, får se vad övriga jag bett om offert ifrån kommer in med.
 
b8q skrev:
Jag lyckades köra på en spik och fick punktering. Jag monterade loss däcket och tog det till bilverkstaden som pluggade det, vilket tog mindre än 5 minuter. 350 kr för detta, vilket ger åtminstone 4200 kr per timme (inkl. moms). Inte lika högt pris som din trädfällare, men å andra sidan ingick inga hembesök heller...
Har råkat ut för liknande, dom skäms inte för att utnyttja folks situation, det är ett som är säkert. Men å andra sidan var det kanske lite av ett jouruppdrag, och då får man ju betala lite extra för att dom finns till hands på kort tid, och det kan det ju ofta vara värt ;)
 
harry73
Kan du inte göra det själv? För 4000 kan man köpa en motorsåg.
Sen finns det en domkraft som hjälper att fälla trädet åt rätt håll. Man kan säkert hyra det nånstans.
Eller så tar man bort alla grenar på ena sida och väntar på rätt vind
 
Säkrar man med en lina, kan inte trädet falla på det gula. Säkrar med en lina till, styr man det mer noggrant.
Även MYCKET STORA TRÄD!
 
  • tra.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
kamilenski skrev:
Säkrar man med en lina, kan inte trädet falla på det gula. Säkrar med en lina till, styr man det mer noggrant.
Även MYCKET STORA TRÄD!
Det är möjligt att jag skulle kunna göra det själv, men helt säker är jag inte förrän efteråt. Dessutom måste det ställas i relation till kostnaden att göra det själv.

Trädet på bilden kan visst falla på det gula, saker kan gå snett på fler sätt än man först kan tro, men även om det inte skulle kunna det skulle just det inte hjälpa mig, dessutom finns det fler lämpligare metoder att styra fallet. Men, det här trädet är inte "bara att såga ner" för en amatör även om det är det för ett proffs. Det är det som är skillnaden på en amatör och ett proffs, och det är därför det får kosta lite. Men nånstans får det ju finnas lite rim och reson också ;)

Trädet väger uppskattningsvis runt 10 ton, bara så ni vet vad vi pratar om ;)
 
Synd att det är så stort, annars hade det ju bara varit att invänta höststormen. Igår blev jag av med en björk på tomten, helt plötsligt seglade övre delen av björken iväg ett antal meter i en kraftig vind till synes som någon kommit och lyft den i kronan och lagt den ner några meter bort. Nu står bara en stam på några meter kvar och ser ensam ut...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.