Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Hej!

I rummet finns det en jordad radiator (går inte via vägguttag utan via kopplingsdosa tillhörande radiatorn).

Sedan har jag två vägguttag med resp apparatdosa:
Den ena har indraget skyddsjord men inte inkopplad i dosan. Denna fungerar även som en kopplingspunkt till två andra vägguttag men till ett annat rum.
Den andra har ingen skyddsjord dragen till vägguttaget, men det finns skyddsjord draget till en kopplingspunkt ovan denna. Denna punkt försörjer för övrigt uttaget med nolla och fas.

Båda vägguttagen har varit ojordade.

1. Hur kontrollerar jag att skyddsjorden (i apparatdosan samt kopplingspunkten) verkligen är korrekt inkopplad mot centralen (så att ingen gjort något hemmajobb) och fungerar som den ska?
2. Om skyddsjorden är korrekt installerad, är det OK att jag drar en skyddsjord från kopplingspunkten ned till vägguttaget och byter till jordat uttag?
3. Den apparatdosa som redan har skyddjord dragen: kan jag skarva skyddsjorden och fortsätta till de två andra uttagen och göra detta rum skyddsjordat?

Mvh
Stephan

Du kan dra en FK från skyddsjordskenan i centralen genom rummen och använda en spänningsprovare med summer och se om du har kontakt mellan FK:n du håller i handen och den gul/gröna i dosan.
Är det kontakt, då är det fritt fram att koppla in den.

Ja, du kan dra ner en gul/grön från kopplingsdosan till vägguttaget och byta mot ett jordat.

Glöm bara inte att även byta ut taklamputtag mot jordat.

Edit: Som du säkert redan vet så är detta ett behörighetskrävande ingrepp. Byta uttagen är däremot fullt tillåtet om du har nödvändig kännedom.

//Patrik

Redigerat:
Nahpets skrev:
1. Hur kontrollerar jag att skyddsjorden (i apparatdosan samt kopplingspunkten) verkligen är korrekt inkopplad mot centralen (så att ingen gjort något hemmajobb) och fungerar som den ska?
Det kan du bara göra genom att följa skyddsledaren i dosorna fram till centralen. En summring visar inte om den är fulkopplad (t.ex uttagen från nollan i en dosa), dvs en förutsättning för kontinuitetsmätningen är att man vet att skyddsjorden är korrekt dimensionerad och inkopplad. Om man är osäker på dess kvalité kan man istället lågohmmäta skyddsjorden och verifiera resistansen mot längden och arean på ledaren, eller ännu bättre, mäta jordslutningsimpedansen med en installationstestare.

Kontrollera också att elradiatorn verkligen är skyddsjordad. Den kanske också bara är förberedd för det.

Finns det en JFB så man med enkelhet kan separera på nolla och jordskenan så ser man om det är korrekt kopplat.

//Patrik

Sveriges förmodligen vanligaste felinstallation, jordad radiator i ett rum med ojordade uttag. Det har aldrig varit tillåtet, men ändå har man gjort så på väldigt många ställen.

Enklaste lösningen är att ta bort jorden och köra allt i rummet ojordat. Det är otroligt mycket bättre än att blanda och oftast mycket enklare än att jorda allting.

Får man verkligen lov att koppla ett element utan jord fast än det är avsett att jordas? Givetvis vet jag att man inte får blanda och att det kanske är ett bättre alternativ, men jag har för mig att om man ansluter en apparat som är avsedd att jordas så ska man göra det.

Redigerat:
Egentligen inte, men samtidigt får man inte föra in jord i ett isolerat rum. Det är ett moment 22 och en av anledningarna till att skyddsmetoden isolerad miljö inte längre tillåts.

Vad borde jag göra med radiatorn, jorda eller låta ojorda?

Du borde skaffa jordfelsbrytare om det inte redan finns. Så kan du behålla jorden i radiatorn.

daugaard skrev:
Du borde skaffa jordfelsbrytare om det inte redan finns. Så kan du behålla jorden i radiatorn.
Nej, man får fortfarande inte blanda jordat och ojordat.

TS: Eftersom att jag är elektriker så säger jag givetvis att du ska skyddsjorda rummet för att på så sätt uppnå så hög elsäkerhetsstandard som möjligt.

(En bra liknelse är att skyddsjord är samma sak som en "fegsnöre"/bälte, Förmodligen kommer det aldrig inträffa en olycka där de behöver användas, men i utifall så ska man ändå ha det.)

//Patrik

Två funderingar kring regeln inte blanda jordat och ojordat. är det lika farligt med en vattenburen radiator med ojordade utag i rummet? och försvinner inte mycke av de farliga om man skaffar jfb?

Nahpets skrev:
Vad borde jag göra med radiatorn, jorda eller låta ojorda?
Om du jordar alla uttag så ska du jorda radiatorn, annars inte.
Och som sagt JFB är bra, även om den enligt reglerna inte tillåter en blandning av jordat och ojordat.

daugaard skrev:
Två funderingar kring regeln inte blanda jordat och ojordat. är det lika farligt med en vattenburen radiator med ojordade utag i rummet? och försvinner inte mycke av de farliga om man skaffar jfb?
2 x Ja

Iskra skrev:
Sveriges förmodligen vanligaste felinstallation, jordad radiator i ett rum med ojordade uttag. Det har aldrig varit tillåtet, men ändå har man gjort så på väldigt många ställen.

Enklaste lösningen är att ta bort jorden och köra allt i rummet ojordat. Det är otroligt mycket bättre än att blanda och oftast mycket enklare än att jorda allting.
Samtidigt är tv-antennen alltid jordad i centralantenninstallationer gjorda för mer än bara ett par år sen, och den får tv'n (oftast isolerande plasthölje) men framförallt video/dvd/digitalbox/stereo o.s.v. (ofta med berörbart metallhölje) att bli jordade.

Likaså är vattenburen värme alltid att betrakta som åtminstone såpass jordat att man får en farlig stöt om man kommer åt fas och elementet samtidigt.

Ärligt talat tycker jag att det verkar vara en bra praxis att bryta mot regeln om att elvärme inte ska vara jordad i "ojordade" rum.

I normalfallet är elvärmeelementen lackade så att de lär isolera minst lika bra som vattenburna element eller exemplet med stereon/digitalboxen...

yxis skrev:
Ärligt talat tycker jag att det verkar vara en bra praxis att bryta mot regeln om att elvärme inte ska vara jordad i "ojordade" rum.
Det får du förklara närmare.

Som Patrik skrev Bäst är givetvis att jorda allt i rummet. Men som näst bäst tycker jag att man kan föreslå att byta ut radiatorn mot en dubbelisolerad, den skall då inte jordas.

Att laborera med att "ojorda" en radiator som är avsedd att vara jordad tycker jag låter lite farligt. Just elradiatorer och mycket annat med eldriven värme, har skapligt hög sannolikhet för kortslutning mot det jordade höljet. De har långa värmetrådar som skall överföra sin värme genom en isolator mot plåten, isolatorn görs så klen som möjligt för att få bättre väremöverföring, samtidigt risk för värmerelaterade skador på den isoleringen. Jag har uppfattat det som att det är därför månag användarmanualer för radiatorer föreskriver att de skall kopplas in jordade.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.