1 992 läst · 12 svar
2k läst
12 svar
Kakla - vilken tiiid det tar!
Hej,
Att det skulle ta så lång tid att kakla ett badrum!? Har tidigare bara kaklat mindre ytor i icke våtrum (typ kök) och då med mindre plattor och kam etc.
Men nu mitt första helkaklade badrum. 25x40 på väggar och 30x60 på golv, alu-kakellister runt fönster o schampohylla, skärningar och hål, stor kam - mycke fix etc. etc. Bara att smacka upp fixen och få fina rillor med full täckning tar rätt mycket tid.
Jag är nog rätt så pedantisk nu när det gäller våtrum, man har liksom inte "råd" att göra fel utan vill få det rätt från början. Har hunnit halvvägs och det blir ju bra men tid tar det! Man brister väl i tekniken och kanske det finns en anledning till att det finns en hel yrkeskår som kallar sig just Plattsättare!
Nåja, en krysslaser för 500:- har ju räddat tidplanen något åtminstone!
Vad säger ni, är ni värsta fartfantomerna allihopa på kakling eller? Nått tips på länk, gärna video?
//Mathias
Att det skulle ta så lång tid att kakla ett badrum!? Har tidigare bara kaklat mindre ytor i icke våtrum (typ kök) och då med mindre plattor och kam etc.
Men nu mitt första helkaklade badrum. 25x40 på väggar och 30x60 på golv, alu-kakellister runt fönster o schampohylla, skärningar och hål, stor kam - mycke fix etc. etc. Bara att smacka upp fixen och få fina rillor med full täckning tar rätt mycket tid.
Jag är nog rätt så pedantisk nu när det gäller våtrum, man har liksom inte "råd" att göra fel utan vill få det rätt från början. Har hunnit halvvägs och det blir ju bra men tid tar det! Man brister väl i tekniken och kanske det finns en anledning till att det finns en hel yrkeskår som kallar sig just Plattsättare!
Nåja, en krysslaser för 500:- har ju räddat tidplanen något åtminstone!
Vad säger ni, är ni värsta fartfantomerna allihopa på kakling eller? Nått tips på länk, gärna video?
//Mathias
Jag lägger gärna en extra halvtimme på att rita många stödlinjer. Det sparar man tid på vid själva plattsättningen när man är amatör.
När väl det är gjort har jag för egen del känt att tricket är att våga lägga ut fler plattor än man tror man har koll på.... öka farten helt enkelt. Efter en stund går det fortare. Tryck till, kolla höjd mot andra plattor i hörnorna, rikta, avsluta med höjdkoll igen.
När väl det är gjort har jag för egen del känt att tricket är att våga lägga ut fler plattor än man tror man har koll på.... öka farten helt enkelt. Efter en stund går det fortare. Tryck till, kolla höjd mot andra plattor i hörnorna, rikta, avsluta med höjdkoll igen.
Renoverare
· Skåne
· 8 522 inlägg
Skruva en ribba på väggen skulle jag undvikit med tanke på tätskiktet...
Dock finns det justerbara stödben för ribban som inte kostar så värst mycket...
Dock finns det justerbara stödben för ribban som inte kostar så värst mycket...
och det går inte att täta hålet efter ribban menar du??
undrar då hur man ska göra om man fått en blåsa som måste skäras upp...
eller hur det blir tätt mellan våder som ska ligga kant i kant med remsa över
tänk lite innan du skriver
undrar då hur man ska göra om man fått en blåsa som måste skäras upp...
eller hur det blir tätt mellan våder som ska ligga kant i kant med remsa över
tänk lite innan du skriver
Redigerat:
Thomas Lundquist
Bannad
· Stockholm
· 745 inlägg
Thomas Lundquist
Bannad
- Stockholm
- 745 inlägg
Att rekommendera någon att skruva upp en ribba är inte bra, då det absolut inte behövs. Man ska ju naturligtvis försöka undvika att tätskiktet bli ett lapptäcke.
Det är väl bara att dra ett streck och hänga upp plattorna efter det. Är det större plattor kör man enligt Pauls modell.
Det är väl bara att dra ett streck och hänga upp plattorna efter det. Är det större plattor kör man enligt Pauls modell.
i ett badrum blir det max 8-12 hål knappast lapptäcke
självklart så är det bättre med justerbara ben men alla har inte en bra butik i närheten och vill kanske inte lägga ut pengar på nått man använder 1 ggr i livet.
Det är fullt möjligt att göra så utan att man gör tätskiktet värdelöst.
självklart så är det bättre med justerbara ben men alla har inte en bra butik i närheten och vill kanske inte lägga ut pengar på nått man använder 1 ggr i livet.
Det är fullt möjligt att göra så utan att man gör tätskiktet värdelöst.
Även om det inte är svårt att täta så känns det som en onödig risk tycker jag.
En rak bräda som man pallrar upp med tex kakelplattor fungerar galant
Kaklade nyligen om vårat badrum på ca 10 kvm med flertalet hörn och kanter, tog cirka 4-5 heldagar och då satte jag 30X30 plattor, förutom golvet där vi satte mosaik.
Hade ett ganska pressat tidscshema så med facit i hand så skulle jag inte lovat sambon att vara klart på 5 dagar...
En rak bräda som man pallrar upp med tex kakelplattor fungerar galant
Kaklade nyligen om vårat badrum på ca 10 kvm med flertalet hörn och kanter, tog cirka 4-5 heldagar och då satte jag 30X30 plattor, förutom golvet där vi satte mosaik.
Hade ett ganska pressat tidscshema så med facit i hand så skulle jag inte lovat sambon att vara klart på 5 dagar...
Håller med. Kaklade lådan till vägghängda toan för 2 veckor sen. Var riktigt jobbigt. Tog tid också innan jag fattade hur jag skulle snedkapa plattorna till ytterhörnet på lådan. Gäller att inte såga i själva glasyren, utan bara fram till där glasyren börjar, annars fnasar det sig.Kriff skrev:
Det finns ju snygga kantlister att köpa, så sparar man tid och får snabbt en snygg kantohlgren skrev:
Liknande trådar
-
Måla stuga - vilken färg?
Färg, Måla & Tapetsera -
Fasadfärg - vilken?
Färg, Måla & Tapetsera -
Vilken färg på akryl/alkyd-färg? Helmatta färger.
Färg, Måla & Tapetsera -
Vilken pump till bevattning - dränk/tryck-pump eller jetpump?
Trädgård allmänt -
Vilken lösning - fuktstyrd "central" frånluftsfläkt?
Ventilation