Status
Tråden går ej att kommentera.
Ha ha, är den här "subtilis" på riktigt? Kan tänka mig att du sitter där med din monokel och tweedkavaj i herrgården och önskar att du va en slottsherre på 1800-talet... Högutbildad till max, kan hända men arrogansen mot vad andra tycker och tänker verkar vara på ungefär samma "höga" nivå...
 
P
Snälla.. Mata inte trollen.......!
 
Mikael_L
Vi kan väl lämna tråden till subtilis och de som håller med h*n, så får denna tråd bli en klubb för inbördes beundran. :)


Förlåt, jag borde kunna hålla mig från att skriva på detta viset, men just den där attityden "Jag har rätt, alla ni andra fel ..." är väl det som retar fram de sämre sidorna hos mig.
Och sånt är väl ett troll-tecken?
Nu är vi kanske snabba på att ropa troll, subtilis är kanske en helt vanlig forumdeltagare, men med en något oslipad dialog-teknik, bara.

Men i historiken så syns det att subtilis verkar driva endast denna tes. Fast å andra sidan finns det forummedlemmar som bara läser trådar i flera år, utan att skriva nästan någonting.
Ja det är väl tillåtet att gå på korståg mot vad man nu tycker, och det är väl upp till oss andra att ignorera det ifall vi tycker det helt saknar förankring.
 
subtilis
BjörnBygg skrev:
Jaa tacka vet jag gamla hederliga grejor, gnisslande gångjärn, lådor som kärvar och fastnar.... Jättecharmigt och osar verkligen genuint hantverk!
Har du funderat på att smörja gångjärnen någon gång?
Lådor som kärvar och fastnar är tecken på dåligt hantverk. Detsamma gäller givetvis slarv med luckor och gångjärn, där Blum återigen kan användas för att mörka inkompetens. Det är patetiskt att Blums självstängande lådsatser och monstruösa gångjärn ska vara lösningen på detta slags slarv. Således: Blum = ett löjeväckande skydd mot total inkompetens i byggbranschen.
 
Redigerat:
subtilis
Mikael_L skrev:
Förlåt, jag borde kunna hålla mig från att skriva på detta viset, men just den där attityden "Jag har rätt, alla ni andra fel ..." är väl det som retar fram de sämre sidorna hos mig.
Och sånt är väl ett troll-tecken?
Nu är vi kanske snabba på att ropa troll, subtilis är kanske en helt vanlig forumdeltagare, men med en något oslipad dialog-teknik, bara.
Kära, söta... du missar ju ARGUMENTEN. Jag hävdar inte det cirkulära argumentet att jag har rätt därför att jag har rätt etc. Men det har du tydligen inte fattat.
 
subtilis
petersson79 skrev:
Ha ha, är den här "subtilis" på riktigt? Kan tänka mig att du sitter där med din monokel och tweedkavaj i herrgården och önskar att du va en slottsherre på 1800-talet... Högutbildad till max, kan hända men arrogansen mot vad andra tycker och tänker verkar vara på ungefär samma "höga" nivå...
Ditt inlägg är ett intressant exempel på ett s.k. "ad hominem"-argument, välkänt som den argumentlöses sätt att argumentera. Dvs. blanda ihop sak och person för att försöka misstänkliggöra argumentet.
 
subtilis
Ni som på ett eller annat sätt försöker visa att jag har fel, varför älskar ni Blum? Jag listar några tänkbara alternativ:

1. Ni vill inte se gångjärn, för att de är "fula" exteriört. Men: när ni öppnar skåpen, hur snyggt är det då (eller om ni har vitrin)? Stora, klumpiga mackapärer från Blum som tar en enorm plats i skåpen.

2. Ni har haft skåp där tidigare ägare eller ni själva målat synliga gångjärn, varvid de kärvar. Ja, men måla dem då inte! Hur svårt kan det vara att plocka bort beslag innan man målar? (Eller: använd maskeringstejp.)

3. Ni är byggare (inkl. hemmafixare) som inte vill ha/klarar av riktigt hantverk och därför känner er trygga med Blums gångjärn. Jaha, men skaffa er då ett annat jobb eller försök hitta ett proffs!

4. Ni astroturfar åt Blum (dvs. ni agerar på uppdrag av Blum).
 
Redigerat:
Mikael_L
subtilis skrev:
Kära, söta... du missar ju ARGUMENTEN. Jag hävdar inte det cirkulära argumentet att jag har rätt därför att jag har rätt etc. Men det har du tydligen inte fattat.
Ja har bara inte fattat varför min åsikt inte är rätt, men däremot din ...? :O

Men jag är väl trög i skallen då, iom att jag på något underligt vis gillar Blum's beslag, förlåt mig, undermänniska, så mycket.
 
subtilis
Mikael_L skrev:
Ja har bara inte fattat varför min åsikt inte är rätt, men däremot din ...? :O

Men jag är väl trög i skallen då, iom att jag på något underligt vis gillar Blum's beslag, förlåt mig, undermänniska, så mycket.
Hycklad ödmjukhet är inte effektfullt.
 
Mina argument..
Jag HATAR synliga gångjärn
Jag HATAR luckor som smäller igen
Jag HATAR klassisk stil
Jag HATAR lådor som inte sitter på kullagrade skenor

Jag GILLAR infällda gångjärn, ser jag dom inte när det är stängt är det bra. att det syns när man öppnar är ett ickeproblem
Jag GILLAR när skåpsluckan sugs igen helt ljudlöst
Jag GILLAR ren, rak och tidsenlig stil

Men det är klart, jag är ju bara dum och kan inte tänka själv. :D
 
subtilis
frohike skrev:
Mina argument..
Jag HATAR synliga gångjärn
Jag HATAR luckor som smäller igen
Jag HATAR klassisk stil
Jag HATAR lådor som inte sitter på kullagrade skenor

:D
Såvitt jag kan se har du inga argument, bara åsikter som bottnar i känslomässiga orsaker.
 
Lik väl som dina är dina åsikter om en produkt. Du kallar mer eller mindre alla för kompletta idioter som inta kan sitt jobb om man använder produkterna. Det kallar inte jag för argument.
Skall man se ett vanligt gångjärn kontra ett exempelvis Blum är Blum ett mekaniskt mästerverk.
 
subtilis skrev:
Ni som på ett eller annat sätt försöker visa att jag har fel, varför älskar ni Blum? Jag listar några tänkbara alternativ:

1. Ni vill inte se gångjärn, för att de är "fula" exteriört. Men: när ni öppnar skåpen, hur snyggt är det då (eller om ni har vitrin)? Stora, klumpiga mackapärer från Blum som tar en enorm plats i skåpen.

2. Ni har haft skåp där tidigare ägare eller ni själva målat synliga gångjärn, varvid de kärvar. Ja, men måla dem då inte! Hur svårt kan det vara att plocka bort beslag innan man målar? (Eller: använd maskeringstejp.)

3. Ni är byggare (inkl. hemmafixare) som inte vill ha/klarar av riktigt hantverk och därför känner er trygga med Blums gångjärn. Jaha, men skaffa er då ett annat jobb eller försök hitta ett proffs!

4. Ni astroturfar åt Blum (dvs. ni agerar på uppdrag av Blum).

Det kanske bara är så att vi 98% av befolkningen som har vant oss vid mjukstängande lådor och luckor GILLAR det? Att slippa ljudet av smällande luckor osv...
Själv har jag aldrig reflekterat på hur Blum;s gångjärn ser ut eftersom jag har ngt annat i tankarna när jag öppnar skåpen. Däremot föredrar jag att gångjärnen INTE syns eftersom det enlig tmin åsikt ger en renare look utvändigt

Att du sedan avfärdar justeringsmöjligheterna som ett sätt att dölja dålig precision är rent skitprat.

Har du någonsin tillverkat ett kök själv? -Knappast.
Det har däremot jag gjort, med Blums utdragsystem och jag VET att det krävs stor precision vid monteringen för att dem skall fungera bra och det går inte att justera bort.
Detta är något som moderna cnc maskiner klarar av oändligt mkt snabbare och med bättre resultat än vad människor klarar.

Avslutningsvis undrar jag vad du har för belägg för att spånskiva inte duger som material i skåpstommar? Visst att det är fuktkänsligt, men korrekt monterat så kommer stommarna inte i kontakt med vatten. Och så länge ytbehandlingen håller god kvalitet (med tex pvc kanter istället för melamin) så ska det mkt till innan vatten och fukt tränger in i materialet.

Dessutom är det resursslöseri att bygga stommar i massivträ!
 
Massivträ rör sig hela tiden. Därmed är allt snack om precision i samband med massivträ skitprat. Det är en hel vetenskap att konstruera massivträmöbler/inredningar så att grejerna skall få plats att röra sig. Till exempel med överfals på luckor och lådor så att toleranser på halvcentrimetrar medges. Det fungerar, men tar längre tid att göra. Resultatet är inte heller lika pålitligt som inredningar i sk "döda" material.

De mekaniska kraven på väggskåp är att de skall gå att montera utan större krångel och att de sedan skall hänga kvar där de satts upp. Tillräcklig kvalitet innefattar också att beslag och annat påhängt sitter kvar. Det uppfyller nästan alla skåp på marknaden. Därför är marknaden för sämre och dyrare skåp i "riktigt" trä begränsad till de som inte begriper bättre. Eller möjligen till de som av en eller annan orsak inte har förstått att snickeribranchen ända sedan 1900 kallt och tidigare (finns fanerade grejer från det gamla Egypten) strävat mot att använda material med mindre fuktrörelser i känsliga konstruktioner.

Någon gång då och då så beställs så kallat handgjort i gammal stil. Oftast så inser de när de ser priset att de nog kanske efterfrågar normalare alternativ. Den slags idioti som TS framställer som det enda rätta har minimal marknad. Även om yrkesfolket som kan utföra tjänsterna finns så har de annat att göra då efterfrågan på fungerande lösningar till rimlig kostnad är mycket större.

VH/Findus

PS. De som har problem med skvalande vatten i köksinredningen får troligen riva ut skiten oavsett vilket material stommarna är tillverkade av. Rostfria rörstativ med plåthyllor gör säkert att använda även efter en massiv vattenskada :). DS
 
subtilis
BjörnBygg skrev:
Det kanske bara är så att vi 98% av befolkningen som har vant oss vid mjukstängande lådor och luckor GILLAR det? Att slippa ljudet av smällande luckor osv...
Snälla nå´n... Varför måste ni DRÄMMA igen luckor och lådor med full kraft? Har ni problem med motoriken, eller? Är ni elefanter i porslinsbutiken?

98%: var får du den uppgiften ifrån?

För övrigt: de flesta kök som säljs idag är väl slit- och slängprodukter. Livslängd max 10 år, sedan är det dags att byta. Löjliga modetrender som kommer och går, som t ex öppen planlösning med bardisk, rätt ut i vardagsrummet. Snacka om resursslöseri, detta inredningsraseri som okänsligt våldför sig på fina gamla hus från 40-, 50-, och 60-talen - dvs. innan svensk arkitektur spårade ut fullständigt i en orgie av smaklöshet och inkompetens, samtidigt som många i branschen såg sig ha rätt att sko sig på skräp.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.