Hej,

Jag kommer att sätta upp byggmax våtrumsskivor i källaren och tänkte måla en del av dem och sätta upp kakel eller mosaik på resten.

Jag vill dubbelkolla innan jag gör det om det är något speciellt jag ska tänka på, är det någon speciell färg eller funkar vanlig väggfärg? Samma för fixet, något speciellt man ska tänka på?

mvh
Andreas

Jag är mest nyfiken på varför du ska sätta upp dyra våtrumsskivor...

Det är ett litet utrymme och jag har inte lust att spackla/putsa.

Men som jag tolkar det är det inte ett våtutrymme och då fungerar det ju med vanlig gips t.ex som kostar en bråkdel av våtrumsskivorna...

är det mot yttervägg i källare så skulle jag också sätta våtrumsskivor fast av typen LUX eller jackon

Nu tycker jag att vi kommer ifrån ämnet lite men så är det iblnad :) Men det finns lite fukt i väggarna, tidigare var det en träregelkonstruktion med gipsskivor som visade på förhöjd fukt men inget tillväxt. Därför vill jag inte ha gipsskivor. Kostnaden är inte stor eftersom det är ett litet utrymme.

Men tillbaka till första frågan:
Jag vill dubbelkolla innan jag gör det om det är något speciellt jag ska tänka på, är det någon speciell färg eller funkar vanlig väggfärg? Samma för fixet, något speciellt man ska tänka på?

Är det ett badrum eller något annat utrymme i källaren? Du har startat tråden i forumet badrum.

Det är ett före detta badrum, ska bli till ett grovkök. Startades i badrum för jag tror att kompetensen kring den här frågan borde finnas i den avdelningen.

prima skivan innan du kaklar så den inte suger ut all vatten från fixet. Glömmer du det så sitter kaklet dåligt och kan ramla av när allt torkat.

Tackar gaia! Det är våtrumsprimer du menar antar jag?

Nej, bara en primer som man använder vid kakling på sugande underlag. Du får säkert råd i butiken där du köper fix och kakel. Du ska inte använda någon fuktspärrande primer eller väggfärg eftersom det är källarväggar som ska helst kunna släppa lite fukt ut ifall det finns fuktvandring genom din källarvägg och golv. På det sätt förlänger du tiden till nästa renovering :)
gaia

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.