7 747 läst · 11 svar
8k läst
11 svar
Måla och kakla direkt på våtrumsskiva
Hej,
Jag kommer att sätta upp byggmax våtrumsskivor i källaren och tänkte måla en del av dem och sätta upp kakel eller mosaik på resten.
Jag vill dubbelkolla innan jag gör det om det är något speciellt jag ska tänka på, är det någon speciell färg eller funkar vanlig väggfärg? Samma för fixet, något speciellt man ska tänka på?
mvh
Andreas
Jag kommer att sätta upp byggmax våtrumsskivor i källaren och tänkte måla en del av dem och sätta upp kakel eller mosaik på resten.
Jag vill dubbelkolla innan jag gör det om det är något speciellt jag ska tänka på, är det någon speciell färg eller funkar vanlig väggfärg? Samma för fixet, något speciellt man ska tänka på?
mvh
Andreas
Renoverare
· Skåne
· 8 514 inlägg
Jag är mest nyfiken på varför du ska sätta upp dyra våtrumsskivor...
Renoverare
· Skåne
· 8 514 inlägg
Men som jag tolkar det är det inte ett våtutrymme och då fungerar det ju med vanlig gips t.ex som kostar en bråkdel av våtrumsskivorna...
Nu tycker jag att vi kommer ifrån ämnet lite men så är det iblnad Men det finns lite fukt i väggarna, tidigare var det en träregelkonstruktion med gipsskivor som visade på förhöjd fukt men inget tillväxt. Därför vill jag inte ha gipsskivor. Kostnaden är inte stor eftersom det är ett litet utrymme.
Men tillbaka till första frågan:
Men tillbaka till första frågan:
Fixa putsen och måla.
Nej, bara en primer som man använder vid kakling på sugande underlag. Du får säkert råd i butiken där du köper fix och kakel. Du ska inte använda någon fuktspärrande primer eller väggfärg eftersom det är källarväggar som ska helst kunna släppa lite fukt ut ifall det finns fuktvandring genom din källarvägg och golv. På det sätt förlänger du tiden till nästa renovering
gaia
gaia