Huset som nu ska byggas har hittills inte kommit längre än att grunden är gjuten.
Det är en grund till själva huset och så är det också en grund till förrådet som står på baksidan av tomten (helt avskiljt några meter ifrån huset).
Nu har jag dock sett att det verkar som en maskin har kört emot kanten på förrådsplattan så att den har spruckit.
Vad gör vi åt detta? Är det någon fara?
Hur ska jag agera?
Jag har en bild på det som jag tyvärr dock inte kan ladda upp förrän i morgon kväll.
Det är en grund till själva huset och så är det också en grund till förrådet som står på baksidan av tomten (helt avskiljt några meter ifrån huset).
Nu har jag dock sett att det verkar som en maskin har kört emot kanten på förrådsplattan så att den har spruckit.
Vad gör vi åt detta? Är det någon fara?
Hur ska jag agera?
Jag har en bild på det som jag tyvärr dock inte kan ladda upp förrän i morgon kväll.
Det låter lite konstigt att den skulle spricka på det sättet. Du borde se spår om maskinen vart uppe på plattan och härjat och är det bara en kantstörning så kanske bärlagret är felgjort och gett vika?
Kanske en bild vore bra ändå.. =)
Mvh
Kanske en bild vore bra ändå.. =)
Mvh
Nej det är enbart en liten spricka, tror inte maskiner har varit uppe och kört.Thiger skrev:
Laddar nu upp bilden.
Det där kantelementet av cellplast är ju avfasat längst upp, det betyder att betongen är väldigt tunn mot kanten av den synliga cellplasten. Det är först ca 5 cm in från kanten av betongen (10 cm in från cellplastens ytterkant, kantelementet är ca 10 cm tjockt) som betongen är full tjocklek. Och det är just denna 5 cm kant som gått sönder. Det kan t.o.m. ha hänt av att någon trampat på den eller kört med en tung skottkärra, misstänker jag.
Okej, jag tolkar ditt svar som att det är lätt hänt med andra ord?b8q skrev:Det där kantelementet av cellplast är ju avfasat längst upp, det betyder att betongen är väldigt tunn mot kanten av den synliga cellplasten. Det är först ca 5 cm in från kanten av betongen (10 cm in från cellplastens ytterkant, kantelementet är ca 10 cm tjockt) som betongen är full tjocklek. Och det är just denna 5 cm kant som gått sönder. Det kan t.o.m. ha hänt av att någon trampat på den eller kört med en tung skottkärra, misstänker jag.
Men, kan det här vara negativt för mig på ngt sätt eller är det strunt samma?
Jag skulle inte oroa mig över hållfastheten av skadan, men jag tror heller inte att det är så lätt som att någon har trampat där, det håller det för.
Det trasiga är såpass långt in så att det ska hålla för det, be dem blanda lite betong och fylla i, problem löst.
Jag tänker mera i banor om att det ser nästan ut som om att det har varit ett tomrum under där (hur det nu skulle ah kunnat varit det...), för där betongen är intryckt (längst in) är det ingen cellplast
Den synliga delen av cellplasten är väl c:a 4cm, sen går det ner ca 7cm sen fasar det in (säg 45 grader) och blir fulltjockt igen.
Det trasiga är såpass långt in så att det ska hålla för det, be dem blanda lite betong och fylla i, problem löst.
Jag tänker mera i banor om att det ser nästan ut som om att det har varit ett tomrum under där (hur det nu skulle ah kunnat varit det...), för där betongen är intryckt (längst in) är det ingen cellplast
Den synliga delen av cellplasten är väl c:a 4cm, sen går det ner ca 7cm sen fasar det in (säg 45 grader) och blir fulltjockt igen.
Ok. Jag trodde lixom plattan var knäckt rakt över ena hörnan. Det där är relativt lätt hänt som b8q säger. Blanda lite betong i en rulle och fyll igen hålet så känns det bättre sen. =)
Hej igen!
Jag mailade ansvarig byggledare för husföretaget och påpekade detta.
Han skrev att det inte var någon fara och att dom inte skulle göra något åt det.
Inget jag behöver oroa mig för alltså?
Vill inte bli överkörd av husföretaget heller.
Jag mailade ansvarig byggledare för husföretaget och påpekade detta.
Han skrev att det inte var någon fara och att dom inte skulle göra något åt det.
Inget jag behöver oroa mig för alltså?
Vill inte bli överkörd av husföretaget heller.
Skadan som sådan kommer att täckas av sidan av syllen och skyddas av väggen så hålet kommer inte utsättas för regn eller ytterligare påverkan. Som sagts ovan är betongen längs kantelementet inte direkt tjock och tål inte större belastningar i och med att belastningen på kantbalken ska hamna längre in. Googlar du på kantbalk så ser du hur konstruktionen är och varför de inte tål tung belastning där.
Sedan skadar det väl inte att blanda lite betong och fylla igen hålet så man vet att det är snyggt under, tar 5 minuter om de har rätt grejer. Hade plattan stått utsatt för regn och snö och det börjar närma sig frostnätter så kan dock en frostsprängning ske så se till att bygget fortsätter ovanpå eller att skadan täcks
Sedan skadar det väl inte att blanda lite betong och fylla igen hålet så man vet att det är snyggt under, tar 5 minuter om de har rätt grejer. Hade plattan stått utsatt för regn och snö och det börjar närma sig frostnätter så kan dock en frostsprängning ske så se till att bygget fortsätter ovanpå eller att skadan täcks