Hej,

Mitt namn är Liselotte.

Jag bor i ett hus som är byggt 1971.
Nu i sommras så sprack en fönsterruta i en av altandörrarna som säkert är ifrån när huset byggdes.
Tänkte försöka köpa en begagnad altandörr och byta ut innan vintern kommer.

Jag tog och mätte dörren och den verkar vara 2020x808 mm.
Det är svårt att ta bort ytterpanelen utan att göra för mycket åverkan. Så jag kan tyvärr inte mäta yttermåttet på karmen.

Helst skulle jag bara vilja byta dörren, men blir nog svårt att hitta en dörr som passar exakt i nuvarande karm.

Vet någon om detta är ett standard mått 2020x808mm, så det finns en möjlighet att hitta en dörr som passar i nuvarande karm?

Annars blir det till att hitta en dörr med karm.
Vilket yttermått tror ni att karmen har, tror ni att en 21x90cm skulle passa?

Tacksam för hjälp, är inte så erfaren inom detta område :)

Med vänliga hälsningar
Liselotte

21*9 borde det vara.

Att köpa en dörr utan karm kan vara svårt då många olika faktorer spelar in. Du måste ha samma djup på den nya dörren som den gamla, att gångjärn och låsningen skulle passa på din nya dörr gör att du måste plugga igen och göra nya. Tror att du spar både pengar och tid genom att köpa en ny altandörr med karm.

//Stefan

Är dörren skadad på något annat sätt än att glaset är trasigt?
1971 så fanns det treglasfönster på marknaden. Nytt och dyrt då, men det fanns. Eller så är din dörr en kopplad tvåglasdörr.

Hur som helst. Är det inte skräp från början så undrar jag varför inte överväga att laga glaset och kanske passa på att isolera om fyllningen under glaset. Kanske uppgradera spanjoletten till något bättre. Det går att skruva igen hålet några dagar med en plywoodskiva medan glasmästaren fixar det åt dig.

VH/Findus

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.