18 081 läst · 7 svar
18k läst
7 svar
Vad passar till ek?
Medlem
· Södermanland
· 17 inlägg
Efter att ha beslutat oss för att inte bygga nytt hus utan att köpa ett färdigt så gott som nytt hus istället sitter jag nu med ett angenämt "problem". Inredningsproblem.
Problem: Ekgolv i hela huset. Hmm...
Bör nu i ett gammalt sekelskifteshus. Har alltid bott i äldre hus med charmiga detaljer, och nu har vi plötsligt fallit för ett helt annat hus. Ett modernt enplanshus med vita/ljusa väggar och ekparkett. Snacka om helomvändning.
Så jag behöver hjälp. vilka färger och material passar till ekparkett?
Problem: Ekgolv i hela huset. Hmm...
Bör nu i ett gammalt sekelskifteshus. Har alltid bott i äldre hus med charmiga detaljer, och nu har vi plötsligt fallit för ett helt annat hus. Ett modernt enplanshus med vita/ljusa väggar och ekparkett. Snacka om helomvändning.
Så jag behöver hjälp. vilka färger och material passar till ekparkett?
Jag tycker de flesta färger passar till ek. Något jag tycker passar "extra bra" är grått och gammelrosa. Vilket säkert beror på att jag hittat en gammelrosa matta på Ikea som jag älskar och att vi har ett grått kök jag gillar väldigt mycket. Det enda som du behöver tänka på skulle väl vara att inte blanda för många olika träfärger. Vilket inte betyder att du är hänvisad till att ha alla trämöbler i just ek. Inred så som gör dig glad så tror jag att det kommer bli bra.
Medlem
· Södermanland
· 17 inlägg
Tack för dina tankar! Näää, fler saker i ek står jag nog inte ut med... blir för gult för mig. Jag tror som du säger att man inte ska blanda för mycket olika träslag... I köket är det valnöt på bänkskivan och vita luckor och det känns lyckat. Fast nytt för mig med så mörkt träslag . Grått och gammelrosa alltså... Ja själv älskar jag gammelrosa,men har varit lite osäker på att blanda in det med ek... Jag tycker det är lätt att hamna i det lite mer grafiska och mycket svart/vitt men jag vill inte att det ska kännas sterilt. Just nu funderar jag mycket på svart/grått och kanske grått som accentfärg???
ä
ä
Medlem
· Södermanland
· 17 inlägg
¨GRÖNT skulle det ju vara
Grönt går jättebra ihop med ek. Jag är väl dock lite partisk eftersom grönt är min favoritfärg.
I stort sett alla färger går väl med ett ekgolv; grönt, turkost, mörklila, grått, rött, svart, vitt osv osv. Bleka färger tycker jag dock ser fult ut samt gult. Å andra sidan gillar jag ju vare sig bleka färger eller gult utan ek heller... Så jag tror helt enkelt att det som du gillar i vanliga fall kommer gå bra ihop.
I stort sett alla färger går väl med ett ekgolv; grönt, turkost, mörklila, grått, rött, svart, vitt osv osv. Bleka färger tycker jag dock ser fult ut samt gult. Å andra sidan gillar jag ju vare sig bleka färger eller gult utan ek heller... Så jag tror helt enkelt att det som du gillar i vanliga fall kommer gå bra ihop.
Det som är tråkigt med grönt är att det känns som att det är "allas" accentfärg just nu. Jag älskar också grönt och fick förut kämpa för att hitta gröna saker och nu finns det överallt och då blir jag uttråkad av det. Så då kompletterar jag det gröna med orange istället. Och då får jag kämpa för att hitta orangea saker istället
Medlem
· Södermanland
· 17 inlägg
JAG förstår precis, brukar känna likadant. Och gör det nu med, det är bara det att grönt är så snyggt! Orange är inte min färg, liksom rött och gult.
Jag är som sagt lite sugen på att hålla mig till vitt, grått och svart men oroar mig för att det blir trist. Och inte passar med kökets valnötsskiva. Jag behöver nog färg.
Blått är inte min färg, speciellt inte babyblått till ek och vitt.
Smutslila och smutsrosa är riktigt fint tycker jag, men jag undrar hur det står sig mot det andra? Lila är iofs säkert snyggt mot valnöten också, eller vad tror du?
Jag är som sagt lite sugen på att hålla mig till vitt, grått och svart men oroar mig för att det blir trist. Och inte passar med kökets valnötsskiva. Jag behöver nog färg.
Blått är inte min färg, speciellt inte babyblått till ek och vitt.
Smutslila och smutsrosa är riktigt fint tycker jag, men jag undrar hur det står sig mot det andra? Lila är iofs säkert snyggt mot valnöten också, eller vad tror du?
Medlem
· Södermanland
· 17 inlägg
Ja det är min känsla också att det nog måste vara lite mer kontraster... Speciellt eftersom rummet är så stort.Dalbotös skrev:
Liknande trådar
-
dags för ny speldator som passar till de senaste spelen såsom Masseffekt 4
Teknik -
Val av hustillverkare för uthyrning, Passar Eksjöhus, Prio 2 ?
Hustillverkare -
Passar vattenlås till handfat alla rör/storlekar? Bottenventil?
Vatten & Avlopp -
Kakelfärg som passar till ek!
Badrum -
Vad passar till rökt ek
Kök