Vi ska strax båbörja en större renovering av en del av huset.
Delar av huset har ett mellanbjälklag av betong. Under finns ett gammal garage som nu är hyfsat uppvärmt rum, om än kanske lite dåligt isolerat.
När vi började riva såg vi att man lagt träbjälkar och isolering ovanpå betongplattan.
Är det nödvändigt att ha denna typ av isolering kvar tror ni? Är det vanligt att isolera så mellan våningarna?
Både reglarna och isoleringen ser ut att vara lite ihoppusslad. Om vi ska ha nån isolering så kanske vi ska välja EPScement + en sula med golvvärmeslang istället. Eller ingen isolering alls.
Vad tror ni?

Lyfter tråden igen
Ingen som har några åsikter?

Det är vanligt med isolering i golv. Det behövs av flera orsaker - kanske vanligast för att dämpa stegljud men också för att hålla värmen på plats. Detta är särskilt viktigt om man har golvvärme.

Vi var tvungna att riva bort golvreglarna och frigolitisoleringen för att allt var så ojämnt.
Nu ska vi dit med nåt nytt. Ovanpå ev isolering kommer golvvärme i spårat spån.
Hur mycket är minimum på en betongplatta med ett garage under?
Jag är väldigt angelägen att hålla bygghöjden så låg som möjligt.

Jag har liknande konstruktion i mitt hus och lade 70 mm glasull mellan 2"3 på högkant c/c 600 lagda på syllremsor av gummi och infästa med M10 betongexpander c/c 1000. Därefter Uponors golvvärmesystem med 22 mm spårade golvspånskivor, aluminiumplåtar och 17 mm slang.

Total bygghöjd 95 mm plus övergolv (parkett / laminat etc).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.