Hej.
Jag och min sambo kollar på en villa utanför stockholm som är i puts. Den är från 1962 och behöver totalrenoveras och då menar jag allt. Jag hoppas här att det finns någon som kan tänkas uppskatta vad priset för följande moment kan kosta med hantverkare och matrial. Villan är ca 140kvm och i puts med eternit-tak och garage ihopbyggt.
Det som skall göras är:
1. Byta tak samt isolera mer förmodligen (gamla är eternit och jag vill ha betongpannor)
2. Renovera fasad (putsfasad och då måla om)
3. Nytt kök med golv, tak och väggar samt vitvaror
4. 4 st sovrum med nya väggar, golv, tak och målning
5. 2st Badrum ca 6-8kvm med dusch i varje, nya väggar, golv, tak golvvärme
6. Pannrum, nytt värmesystem för vattenburen värme, ev bergvärme
7. Ny rördragning för vattenburen värme i hela huset (2 våningar)
8. Ny el i hela huset samt nätverk draget till 4 sovrum samt 2 vardagsrum
9. 2st vardagsrum, byta golv, tak, väggar samt 1 kamin, renovera befintlig skorsten.
10. Nya rör för avlopp mm

Vill se vad detta kan kosta jämfört med att jämna det med marken och bygga nytt. Förutsatt att huset i sig inte är vattenskadat eller nåt annat fel i stommen/ytterväggar.
Hoppas det finns någon som gjort något liknande och kanske kan svara på något av detta. I mitt amatör huvud har jag uppskattat allt till ca 1miljon, är det för lågt räknat?

Mvh
Tobbe
 
Jag skulle uppskatta det till minst 2 mille, sen får du nog lägga på 10-20% på det så är du nog i närheten.
 
Hur tänker du när du säger 2mille. Kan du inte kopiera min nummer lista och sätta dina uppskattade priser på varje punkt. Jag sätter mitt pris som jag har gissat utan att veta.
1. Byta tak samt isolera mer förmodligen (gamla är eternit och jag vill ha betongpannor) 150 000kr
2. Renovera fasad (putsfasad och då måla om) 100 000kr
3. Nytt kök med golv, tak och väggar samt vitvaror 100 000
4. 4 st sovrum med nya väggar, golv, tak och målning 120 000
5. 2st Badrum ca 6-8kvm med dusch i varje, nya väggar, golv, tak golvvärme 200 000
6. Pannrum, nytt värmesystem för vattenburen värme, ev bergvärme 50 000 (utan bergvärme)
7. Ny rördragning för vattenburen värme i hela huset (2 våningar) 50 000
8. Ny el i hela huset samt nätverk draget till 4 sovrum samt 2 vardagsrum 100 000
9. 2st vardagsrum, byta golv, tak, väggar samt 1 kamin, renovera befintlig skorsten. 130 000
10. Nya rör för avlopp mm 50 000

Detta blir 1 050 000kr men jag kan absolut inte detta så detta är mina uppskattade siffror. Ändra dom gärna om ni kan det bättre.

//Tobbe
 
Alltså, iom att jag inte har sett huset och förutsättningarna eller vet om du ska montera fräsigt designerkakel eller beg plastmatta i badrummet.

Men, köket kommer nog spräcka budget, badrum kommer nog också gå över budget, Värmesystem är rätt mkt pyssel att dra i efterhand, radiatorer är rätt dyra, där springer det nog iväg en rejäl slant, Oavsett om du ska köpa ny panna eller bergvärme kommer det ju kosta en slant i inköp så du bör ju räkna med ngt av det.

Sen vet jag av erfarenhet att det alltid blir mkt dyrare än vad man har trott. Fönstrena, vad ska du göra med dem?
 
Nej jag räknar inte med något fräsigt kakel och så utan snygg standard. Håller på att totalrenovera ett litet badrum nu med allt vad det innebär och inkl matrial kommer det kosta 80 000kr, så jag tror 100 000kr borde räcka per badrum.
Kök tänker jag mig ett ikeakök med vitvaror därifrån. Bergvärme räknar jag med ca 100 000kr om det skall dras in.
Bra att du sa fönster, dom måste bytas, det blir väl oxå ca 100 000kr. Med detta så är jag uppe i 1,2mille i så fall. Så till vida att inget annat springer iväg. Hoppas det finns nån mer som kan komma med mer input.
Tack för info Magnus iallafall
 
Tvättstuga kan vara rätt trevligt att ha?
 
Det är blir i pannrummet. Vitvaror finns redan så det blir nog ingen ytterligare kostnad där för detta ändamål tänker jag. Men tack för tipset
 
En snabb blick är det jag har ängat detta men jag tycker det ser ut som ngt för hög kostnad för att måla väggar och tak och lägga in klickgolv i 4 rum (120000 kr) och på tok för låg kostnad att dra in vattenburen värme (50 kkr borde nog snarare vara 100 - 200 000kr rörmokeri är svindyrt !).

Elektrikerkostnaden (om det är ink material) kan nog springa iväg iaf till det dubbla också - om kåken har el från 1962 om man räknar på alla nya kablar, ny elcentral mm. Speciellt om man måste fräsa in nya elrör osv.

Takomläggningen låter lite i underkant, jag vet inte vart det kan landa dock.
Nytt kök funkar nog om du gör det själv, annars är det för lågt även utan lyx (alla nya vitvaror får du nog räkna en 30-40 kkr på iaf)

Pannrum: Ny panna (typ kobmipanna med el/ved möjlighet för berg/solceller då eller ?) kostar ju i trakterna kring 50 - 80 kkr

Att däremot riva och bygga nytt springer troligen iväg bra mkt mer om du räknar rivningskostnad, alla tillstånd etc, samt sen då en kåk för iaf 1.5 -2.5 mkr på det.
Om stommen är sund i huset skulle jag hellre renoverat.

Sen är ju en annan fråga vad ni måste resp vill göra, och hur lång tid det får ta ?
Säg att ni flyttar in, tar taket, värmesystemet och elen samt ngt elelr några rum, sen tar ni kök och övriga rum allteftersom ?
Fönster ännu senare osv ?

/K
 
Redigerat:
Jag slutade räkna kring 800k och då kan antalet hantverkartimmar räknas på höger handens fingrar och vi har renoverat allt till vad som får anses vara hög standard. Tak, fasad, fönster, värmesystem, golvvärme överallt, badrum, toa, kök, tvättstuga, dränering, altaner osv osv osv.

Vad det kostar att få hjälp med att installera byggmaterial som kostat 800k kan man ju fundera på..... vore rätt kul med en sådan schablonsiffra på ett helt hus som renoveras.
 
Jag tror badrumskostnaden är i underkant, om man inte gör det själv utan anlitar ett certifierat företag. Kök har jag ingen personlig erfarenhet av men av det jag vet från vänner så har de landat på runt 200000 på normalstora kök, då snygga och monterade av företag....
 
Renovera kostar nog betydligt mindre om det inte krävs alltför stora ingrepp i stommen. Att riva ett hus idag, med allt vad materialsortering innebär, kostar flis. Sedan ny grund osv. osv., stoppar det med 500.000 innan man ens har en grund att bygga på?
Vidare så kan man påverka (föga överaskande) en ganska betydande del av kostnaden genom eget arbete, om nu intresse för detta finnes såklart. Men det utgår jag ifrån eftersom kostnadsfrågan ställs, eller?
Det mesta löser man faktist på egen hand, om man bara har det minsta intresse.
Kostnaderna då?
Taket, jag har fått pris på ny papp, läkt och betongpannor för 80.000 (exkl.rot), ca.140kvm tak. Denna siffra kan ju lätta sticka iväg beroende på hur mycket råspont som behöver bytas osv.
Köket tycker jag ligger lite i underkant om det är hantverksjobb, överkant om man gör det själv:)
Sovrummen, golv, tak, väggar, sånt fixar man själv på några kvällar. Här kan stora pengar sparas!
Pannrummet löser du nog inte för 50 om en rörkrökis ska fixa det.
Vattenburen värme för 50 är jag tveksam till. Jag har räknat med 40 i material enbart om jag skulle byta ut mitt befintliga ettrörssystem, 113kvm x 2.
Vardagsrum med kamin är underkant. Vid såna installationer brukar det alltid tillkomma grejor som kostar mycket extra, och då menar jag inte nya tapeter.
 
Hej Tobbe 78... Jag jobbar som hantverkare, dina kalkyler stämmer på vissa poster. Taket kommer att bli mycket billigare om det inte är en massa brytningar, uppskattningsvis 90 000 kronor, vilket inkluderar betongpannor max 55kronor / kvadratmeter, bärläkt, ströläkt, bra takpapper, räkna till 20 000 i material och arbete om råspont behöver bytas, lister, plåtar (även rännor) ja hela rubbet.... Standardbadrum kan du renovera för ca 50 000 per styck utan golvvärmen, antar att det rör sig om vattenburen, ca 40 000. så i det hela kan din budget vara okej, men jag tror att du tar på dig ett för stort renoveringsobjekt om du inte vill/kan göra en del moment själv. men lycka till....
 
Btw, fönster finns det en uppsjö av, det är inte så dyrt att anlita helentreprenad av en fönsterproducent....
 
Tack alla för svar. En blandning av siffror men jag är tacksam för alla svar. Självklart kommer jag försöka göra mycket själv då jag renoverat lite lägenheter, men det är inte samma sak eftersom där har man alltid en vägg som är tät (iallafall i mitt fall) samt ett tak som någon annan ansvarar för. Så jag har endast renoverat badrum, bytt kök samt ytskick och sånt kan jag väl åta mig. Det är nog mest el/rör samt fasad/tak som jag vill ha hjälp med, samt kanske något rum för att det ska gå fort, behöver inte göra allt på en gång men vill veta total kostnad för att se om det är värt det.
 
M
Sen är en viktig aspekt förhållandet till sambon. Att leva i ett renoveringsprojekt kan vara väldigt påfrestande på ett förhållande. Är ni villiga att riskera detta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.