8 165 läst · 4 svar
8k läst
4 svar
Ikea??
Nu måste vi bestämma vad vi ska köpa för badrumsmöbler till huset vi bygger! Har verkligen tittat på allt men inte direkt hittat något vi är beredda att betala de fantasisummor för som de kostar!
Var för ett tag sedan på IKEA och passade då på att kika på deras Godmorgon-serie och blev positivt överraskade - både av utseende och pris!
Vill gärna höra med er andra - någon som har erfarenheter av dessa möbler? Kvalitet? Hållbarhet? Annat?
Var för ett tag sedan på IKEA och passade då på att kika på deras Godmorgon-serie och blev positivt överraskade - både av utseende och pris!
Vill gärna höra med er andra - någon som har erfarenheter av dessa möbler? Kvalitet? Hållbarhet? Annat?
Vi köpte en Lådhurts, (2 lådor, 100cm bred ) i början av sommaren. Med tanke på prisskillnaden som är till allt annat vi hittade så var valet enkelt. Under 4000 med handfat. Under 5000 monterat och klart med blandare och ventiler, skruv och grejer.
Hittade ingenting under 8000 någon annastans. I den bredden hamnade man mest på 10000 och uppåt.
Visst är det lite IKEA passform på inredningen, men fullt funktionellt. Inga större problem att montera så det känns vettigt. Känns stadigt. Vi använder två ben i framkant, och jag skulle göra det även om jag hade haft en betongvägg att fästa den i.
Däremot blev det lite knas med bottenventilen i handfatet. Jag vill absolut inte ha IKEA blandare, utan köpte istället blandare på annat håll. Problemet är att IKEAs handfat är tunnare i godset, så den bottenventil jag fick med blandaren, med lyftfunktion för ventilen, passade inte eftersom den krävde att godset var tjockare. Det fanns helt enkelt inte gängor så det räckte. Jag struntade i att göra en lösning utan använder IKEA bottenventil som hålls i position med hjälp av en liten oring, som redan gått sönder en gång.
Hittade ingenting under 8000 någon annastans. I den bredden hamnade man mest på 10000 och uppåt.
Visst är det lite IKEA passform på inredningen, men fullt funktionellt. Inga större problem att montera så det känns vettigt. Känns stadigt. Vi använder två ben i framkant, och jag skulle göra det även om jag hade haft en betongvägg att fästa den i.
Däremot blev det lite knas med bottenventilen i handfatet. Jag vill absolut inte ha IKEA blandare, utan köpte istället blandare på annat håll. Problemet är att IKEAs handfat är tunnare i godset, så den bottenventil jag fick med blandaren, med lyftfunktion för ventilen, passade inte eftersom den krävde att godset var tjockare. Det fanns helt enkelt inte gängor så det räckte. Jag struntade i att göra en lösning utan använder IKEA bottenventil som hålls i position med hjälp av en liten oring, som redan gått sönder en gång.
För något år sedan köpte vi badrumsmöbler från IKEA. Dessa bestod (tror jag) av målad folie på spånskiva, och ganska snart började folien lossa från spånskivorna i nederkant. Detta var till viss del vårt fel, badrummet var ganska litet och vi var väl inte tillräckligt försiktiga vid dusch och städning.
Jag skulle kunna tänka mig att köpa IKEA:s badrumsmöbler igen, men jag skulle då vara extra försiktig med vatten.
Jag skulle kunna tänka mig att köpa IKEA:s badrumsmöbler igen, men jag skulle då vara extra försiktig med vatten.
Precis, anledningen till att man valt ett icke standards bottenventil är att få hel låda där uppe, porslinet saknar den "hals" som normalt finns och man anslutern en 90 graders böj direkt så det bygger väldigt lite, vilket gör att det inte kräver ett urtag i översta lådan som många andra kommoder jag sett har. Nackdel är att utan modifiering kan man inte använda den bottenventil man vill (jag hade både den medföljande lyftventilen till blandaren samt en popup ventil, men det gick man bet på).
Annars är vi fullt nöjda (sitter bara i väggen), 80cm bred med porslinsho och två lådor
Annars är vi fullt nöjda (sitter bara i väggen), 80cm bred med porslinsho och två lådor
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 452 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 452 inlägg
Jag har också serie godmorgon hemma, men dock har jag lagt en ekskiva (38mm) på med ett IFÖ tvättställ för bänkmontage. Och såhär blev det...
Tycker kvaliten var OK med tanke på priset!
IKEA västerås flyttade för ett tag sedan så jag kände mig tvungen att köa för 80% på priset sista dagen, köpte samma modell fast i 120cm utförande till entrevåningen (80cm på bilden) för 599:- istället för 2995:-
Kändes värt en förmiddag av mitt liv för det! d^_^bd^_^b
Det ligger obehandlad massiv furu under den skyddande spånskivan om någon funderade på golvet...
Tycker kvaliten var OK med tanke på priset!
IKEA västerås flyttade för ett tag sedan så jag kände mig tvungen att köa för 80% på priset sista dagen, köpte samma modell fast i 120cm utförande till entrevåningen (80cm på bilden) för 599:- istället för 2995:-
Kändes värt en förmiddag av mitt liv för det! d^_^bd^_^b
Det ligger obehandlad massiv furu under den skyddande spånskivan om någon funderade på golvet...
Redigerat: