Sitter och velar på en ny borrmaskin nu när min säkert 20-30 år gamla gav upp. Behoven idag är dock rätt annorlunda

Jag bor i trähus och borrar idag det mesta med mina batterimaskiner (Makita 10,8, 12 och 18v) av ren lathet. Har även pelarborr i snickeriet.

Har dock källare så någon gång/år kan jag behöva borra i betong och ett par gånger/år blandar jag fix, bruk etc.
Vad i ¤¤)=Q#¤)="#)= ska jag ha? Hade spontant tänkt köpa en billig borrhammare bara för att lätt kunna ta hål i källaren, enklare bilningsjobb. Men hur gör jag då med blandare till bruk mm? Ska jag behöva köpa någon adapter för att få i "vispen" i SDS+ fästet eller finns det blandare med rätt fäste nånstans?
Köpa en lös blandare som komplement till borrhammaren?
Eller ska jag köpa en billig slagborrmaskin?
Eller ska man kanske köpa en bättre borrhammare från Bosch eller Makita med utbytbar chuck som får gå som allt i allo?

Hjälp/tips/råd?

Mell skrev:
Jag har väl samma behov som du beskriver, och jag ska beställa en sådan här

[länk]

Instämmer! För det priset och med funktionaliteten så är jag MYCKET nöjd med min Hr2470. Min smutta lilla Hilti TE-2M som även den har snabbchuck får ofta vila till fördel för Makitan. d^_^b

Note, den är suverän på att ta bort kakel och klinker med en speciell mejsel.

kinglolle skrev:
Hade spontant tänkt köpa en billig borrhammare bara för att lätt kunna ta hål i källaren, enklare bilningsjobb. Men hur gör jag då med blandare till bruk mm? Ska jag behöva köpa någon adapter för att få i "vispen" i SDS+ fästet eller finns det blandare med rätt fäste nånstans?
Jag har en billig Classe variant som har funkat bra till motsvarande saker som du vill ha den till. Den har varit med en sju åtta år nu och gjort vad den ska. Det följde med en chuck till den för exempelvis blandarvispar. Vet inget om deras sortiment idag.

Har inte någon direkt erfarenhet av olika maskiner men använder själv en Bosch GBH 2-26 DFR Professional. Den har både SDS+ och vanlig chuck med snabbkoppling. Hittills har jag hunnit med att göra följande:
- Borrat i betong, tegel, lättbetong upp till diameter 20mm.
- Bilat ner tegelvägg och vägg med lättbetongblock (Z-block...?)
- Borrat stålplåt, många hål(...) i diameter 12mm i 5mm tjock stålplåt (lite olja på borren för kylning).
- Blandat betong, puts och gipsputs.

Till dessa uppgifter har maskinen funkat kanon. Att borra i så tjockt stål kräver dock bra tryck på maskinen och att man behärskar att köra den långsamt genom att inte trycka in knappen fullt. Även när man blandar bruk får man till en börjar köra lite försiktigt, annars varvar maskinen fullt och man har vatten/bruk överallt.... ;) Den är riktigt stark!

Vet inte om hur den står sig prismässigt, själv köpte jag min begagnad men i stort sett oanvänd.

http://www.bosch-professional.com/s...4/8760/borrhammare-med-sds-plus/gbh-2-26-dfr/

Jag köpte en bruksblandare på Bauhaus för ett antal år sedan för runt en femhundring (Alpha Tools).
Den är nedväxlad och går med 500rpm. Oerhört praktiskt vid de tillfällen jag behöver den.

Mitt råd är at köpa en billig av varje typ av verktyg, men faktiskt vänta tills du ser att du behöver verktyget till ett specifikt jobb.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.