Hejsan! Har nu hållt på i snart 2 år o kämpat för att få bygga ett enbostadshus. >:(Har en sur granne som inte vill. Har nu kommit till länsrätten som prövar ärendet. Förmodligen kommer de att avslå överklagan. Nästa instans är som jag förstått det kammarrätten och där krävs det prövningstillstånd.

Är det någon som vet hur läng tid det tar från det att grannen skickat in ansökan om prövningstillstånd till dess att "beslutet" om beviljat eller inte beviljat kommer?

Kram o tack på förhand

Är det ingen som har en aning, vill börja bygga snart!!! :'(

Kram Pellerin

Detta verkar ju kört! Ingen verkar veta ::) När man ringer till myndigheter så har dom ju en förmåga att sväva på svaret. Problemet för oss är att vår granne försöker göra allt för att vi ska tröttna. :-/ Han tror han kan vänta ut oss. Ändå så ska vi bygga huset 80m från hans och nivåskillnaden e typ 5m så han kommer inte bli störd, tycker ju vi. Men det tycker han. Vi har gjort allt vi kan, varit in och pratat om att flytta huset o allt möjligt men han vägrar. Jävla skit!!!

Så jag antar att han kommer att begära prövningstillstånd hos kammarrätten när länsrätten e klar, för han har förmodligen inte en chans att vinna detta. Alla vi pratat med säger det iaf. Han har inga giltiga skäl. Men ändå kan han dra ut på det, utan att lägga ner en krona. Han kan i princip hävda att han sett Kalle Anka gå förbi på tomten och att han därför inte vill att vi bygger. Det verkar inte spela någon roll vad man anger för skäl, du kanske inte får rätt men du kan dra ut på det i eeeevigheter.

Puh, det blev lite långt, skönt bara att få skriva av sig. Är det någon annan som ha taskiga erfarenheter att dela med sig av??

Kram P. :'(

Puh, det blev lite långt, skönt bara att få skriva av sig. Är det någon annan som ha taskiga erfarenheter att dela med sig av??
Tyvärr är svensk lagstiftning precis så här, att den som orkar stå ut längst vinner. Svensk lag handlar alltför ofta inte om att ha rätt, utan att få rätt, det vill säga orka hålla ut. Det gäller varenda område jag kommit i kontakt med under senare år.

Svensk lagstiftning spårade ur totalt på 1970-talet och har du en lagkunnig motpart, vilket du verkar ha, så kan denne bromsa ditt ärende i många år. Det svenska paradexemplet på hur detta kan utnyttjas är Botniabanan Sundsvall-Umeå, som fördyrats med över en miljard (1000 miljoner)  kronor i "onödig" extrakostnad och fördröjts ca 5 år  via juridiskt helt korrekta överklaganden, och där vi nu vet att i slutändan förändras i stort sett ingenting från de ursprungliga planerna. Undantaget från de ursprungliga planerna är bara att allt har försenats i fem år och fördyrats med minst en miljard kr. Detta är det absolut värsta svenska exemplet jag vet, men det lär knappast hjälpa dig. Du har också massor av svenskar som drabbats på liknande sätt, och jag vet ingen som kan hjälpa dig heller.

Det är bara synd att du råkat in i denna situation, men sådan är tyvärr den svenska lagen, och det enda du kan göra är att följa lagen, och vänta ut din motståndare. För sådan är vår svenska lagstiftning.

Dock kan du alltid bygga "på egen risk" omedelbart efter du fått ett bygglov, men då kan du senare tvingas bekosta rivning av allt du byggt, om du förlorar i högsta instans. Så inget hindrar dig faktiskt att bygga omedelbart efter du fått bygglov, förutsatt att inte en högre instans beviljat inhibition, dvs stoppat ditt bygglov tills vidare.

Jo det är förjäkligt :-/ Det värsta är att han inte alls har någon koll på juridik, men man blir ju upplyst vid delgivningen precis hur man ska göra för att överklaga. :'(

Men tillbaka till min fråga; är det någon som varit i samma sits som vet hur lång tid det kan ta för kammarätten att besluta om prövningstillstånd???

Kramar :surprised:

Tack för tipset ;)

Om kammarrätten avslår ansökan om prövningstillstånd, brukar detta meddelas inom 1-2 månader. Domstolen meddelar den part som sökt prövningstillstånd. Om man inte erhållit ett sådant svar inom denna tid, får man räkna med att de lämnat prövningstillstånd. Tror inte kammarrätten meddelar att prövningstillstånd bifallits, vilket Regeringsrätten gör. Men ring och kolla hur dom gör, fråga även vem som handlägger ärendet, och tala med denna person om ärendet. Förklara att ni är oroliga för den tid det tar, då killen med bulldozern haft motorn igång en vecka nu :)

[quote author=saturnus2 link=Förklara att ni är oroliga för den tid det tar, då killen med bulldozern haft motorn igång en vecka nu :)[/quote]

;D Bulldozern...den var bra!! Har pratat med länsrätten idag där ärendet ligger nu och det kommer att ta ca sex månader innan dom tar beslut. Detta trots att inget nytt tillkommit, SEN kan han ändå överklaga till kammarrätten. Jag hade en förhoppning om att det skulle gå fortare i länsrätten. Man tappar ju sugen alltså, men jag ger mej icke!!! ::)

Kram P.

Jag lider mer er!
När våra #¤%&/grannar överklagade till länsrätten tog det bara ngn månad innan det var överstökat. Alla papper genomgångna, syn på platsen mm.
Länsrätten avslog överklagandet. Att våra grannar sen inte ens kunde meddela oss att de inte tänkte gå vidare och begära prövningstillstånd, för att på så sätt förkorta vårt lidande med de 3 veckorna förstärkte vår uppfattning att de var, och antagligen fortfande är dåliga människor.
Länsrätten är effektiva, åtminstone i Göteborg!!
Lycka till!
Greenbay

:D Tack för uppmuntran. Nej det är ju just det att grannen får bara fler chanser hela tiden. Nu tex har han begärt att få komma in med kompletteringar innan ett visst datum, när han sen inte gör det, alltså struntar i att svara, ja då får han 40 dagar till på sej!!?? Det tycker jag e skitskumt, då tycker jag att han försuttit sin chans. Detta verkar han ha fattat för han drar ut på allt han bara kan.

Va roligt för er att det gick fort för er iallafall, det ger en hopp om livet. ::)

Kram P.

Det finns ju tusen sätt att förhala en sådan process. En variant (som jag inte vet om det går med byggärenden) är ju att begära att få göra en muntlig framställan hos länsrätten, dels har jag för mig att själva tillståndet att få göra det kan ta tid för målet. Och sedan dyker man bara inte upp när man skall göra sin framställan. Då får de ställa in och hitta nytt datum.

En variant (som jag inte vet om det går med byggärenden) är ju att begära att få göra en muntlig framställan hos länsrätten, dels har jag för mig att själva tillståndet att få göra det kan ta tid för målet. Och sedan dyker man bara inte upp när man skall göra sin framställan. Då får de ställa in och hitta nytt datum

:surprised:det e inte klokt, ska det va på det viset. Hoppas inte min knäppa granne försöker med det iaf.

Kram p.

jag måste göra fel när jag citerar >:(blir ingen blå ruta kring citatet. Hur gör man. Förlåt en datahandikappad ::)

Det är inte helt fel att begära muntlig förhandling eller personlig inställelse, som det också heter. Men det är inte så att det sker samtal mellan----ja vem då--utan det är till för att man kanske på ett bättre och lättare sätt skall få möjlighet att föra sin talan. För det mesta sitter nämndens/domstolens ledamöter tysta, så man pratar med andra ord för döva öron :-/

Men vad är det egentligen ärendet gäller, pellerin? Vad överklagar grannen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.