Kave skrev:
Jag funderar lite själv mellan Domino eller CMS till min OF1010 och TS55.
En Review av CMS som bör läsas innan man lägger ut 15000 på CMS grejorna exklusive maskiner, anhåll, förlängare, extra slangar etc etc:
[länk]
Det var en bra review. Speciellt plastbrickorna till fräsbordet är usla, och det är en idé att göra sina egna om man vill ha support över den delen av biten. Tycker dock att "hold down" är bra, däremot inte den delen som trycker mot anhållet, där kör jag också featherboards. Har schimsat mitt vinkelanhåll, på liknande sätt som han beskriver, men nöjt mig med plastskruvarna för fräsanhållet.

Men som han säger, inget glapp, väl justerat är det god precision.

--- Mats ---

Gillade också länken. Det fanns ju också många exempel i tråden sen på förbättringar och alternativ. Det var ju en kille där som skrev om att han bara beställt lyftgrejorna och satt i ett annat bord. Det var min tanke från början men sen orkade jag inte och köpte hela CMS-OF, och sett i backspegeln var det nog tur, för det hade nog dröjt väldigt länge innan jag hade fått tid att ordna något annat.

Ingen av er andra här som tänkt på det där de skriver om finjusteringen av anhållet vs inmatningsbordet?

Det var ju nån som löst det på ett rätt avancerat sätt får man väl säga, men det såg ju rätt snyggt ut.

Det var en bra beskrivning av problemen. Ett problem han hade var ju att plåtbiten för hopskarvning av MFT och modulhållaren var dels för liten, dels inte
gick att dra åt tillräckligt bra med befintliga vred. För det första kan man ju verkligen undra hur det passerade ut genom utvecklingsenhetens dörr, men för det andra varför inte trådskaparen bara bytte ut vreden mot (tror jag det är) M6-bult eller skruv och gjorde en annan plåt eller träbit som kunde hålla ihop det hela ordenligt. Nu handlade ju tråden om recension och inte i första hand hur man tunar in grejerna, och möjligen kanske det där spärrskaftsvredet han skaffat sig fungerade bättre.

Värt att notera var ju att man får ett längre grundbord med påhängsbordet än det vanliga CMS-bordet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.