Jag är i färd med att påbörja ett badrumsprojekt i en källare från 1977. Efter att ha rivit ut väggarna (lackad träpanel) ser jag att det finns en svart plastfilm som tätskikt, och bakom denna finns isolering. Frågan är hur jag ska göra med denna isolering? Den verkar torr och helt i ordning. Ska jag bara sätta upp våtrumsskivor eller motsvarande på reglarna och behålla isoleringen? Sedan ska jag ha kakel på dessa skivor, och då finns väl knappast någon funktionell fördel med tätskikt bakom, förutom i eventuell duschhörna.

Jag hade skaffat en billig fuktmätare för att få reda på hur det ligger till. Nya väggar byggs i regel upp med luftspalt och plåtreglar, men sådant finns det andra som vet mer om.

Jag skulle rensat väggarna helt och kaklat direkt på väggarna (ngn sorts sten vägg ?!). Fuktskydd på vägg vid dusch samt golvet.
Annars om väggarna är för ojämna, plåtreglar (eller trä som fuktisoleras från väggen), gips/våtrumsskiva, fuktskydd, kakel. Skulle aldrig lämnat isoleringen bakom....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.