Får man ett kallt kärl att fungera när man har det i uthuset som jag har det så är det ju det bästa.
Att hålla det varmt är ju klart säkrare, men man kan ju försöka göra den som ger minst förluster först. Alternativt skulle man ju kunna ha en trevägsventil, så att man kan välja vilken temperatur man får i botten av kärlet.

Jag vill ha en installation med så hög systemverkningsgrad som möjligt, därför går det bort att ha kärlet varmt.
Jag jobbar som provningsingenjör, så jag har tillgång till mätsystem och temperaturgivare, så jag får ta och logga lite temperaturer framåt vintern.

Du gör helt rätt som kopplar det kallt, men kanske skulle vara idé att linda några varv med värmekabel runt tanken under isoleringen, för att vara på den säkra sidan menar jag..

ichgary skrev:
Du gör helt rätt som kopplar det kallt, men kanske skulle vara idé att linda några varv med värmekabel runt tanken under isoleringen, för att vara på den säkra sidan menar jag..
Då måste det väl vara bättre att koppla varmt och isolera rejält så det inte blir så mycket förluster och slippa kostnaden för inköp och drift av en värmekabel. Isolerar man 600 mm bör det väl inte bli så mycket förluster och förlusterna blir endast när man eldat så på sommaren när man eldar ca 1 gång per vecka har man förlust 1 dag.

Nu är det sista semesterveckan och dags att lägga på ett kol...

Jag har nu kopplat in varmvattenslingorna, men tror att det kan bli problem med luft i den övre slingan. Kolla på bilden så kanske ni förstår. Slingans topp är säkert 20cm högre än utgången emot pannrummet. Kan luften hänga med ut tror ni? Annars kan jag sätta en avuftarledning på utgången från övre slingan.

Även varmvattencirkulations-ledningen är inkopplad mellan slingorna. Så nu är bara tre rör kvar i detta rum, de till värmeväxlaren till solvärmen.

För att få fram vettiga genomgångspunkter för rören har jag börjat skruva dit solvärme prylarna. Pumpgruppen till solvärmen är nu ditskruvad och värmeväxlaren är på gång att komma dit. Jag har också satt dit ett smutsfilter innan värmeväxlaren.

Jag har lagt ett par dagar på att städa ur pannrummet. Den gamla pannan hade sotat ner rummet så jag har varit tvungen att sanera. Planen är att hinna måla väggar, tak och installera lysrörsarmaturer innan pannan blir installerad.

Fortsättning följer...

• IMAG0458.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMAG0457.jpg
    Skapa konto
  • IMAG0453.jpg
    Skapa konto
Innan du isolerar hysteriskt glöm inte tempmätare till tankarna, det är ju läckert att ha för att kunna gå ut och läsa av, eller trådlösa eller logga via data.

silversmeden skrev:
Innan du isolerar hysteriskt glöm inte tempmätare till tankarna, det är ju läckert att ha för att kunna gå ut och läsa av, eller trådlösa eller logga via data.
Nej, det ska jag inte göra. Jag har ju sju temputtag på varje tank.

Planen är ätt använda de ordinarie tre i varje för hederliga kappillärrörs termometrar, samt de andra fyra för fyra digitala mätare jag köpte från Kina. Solvärmestyrningen får dela dykrör där det behövs.

GordonE skrev:
Jag har nu kopplat in varmvattenslingorna, men tror att det kan bli problem med luft i den övre slingan. Kolla på bilden så kanske ni förstår. Slingans topp är säkert 20cm högre än utgången emot pannrummet. Kan luften hänga med ut tror ni? Annars kan jag sätta en avuftarledning på utgången från övre slingan.
Tappvatten kan du dra upp och ner hur mycket du vill.

Tack Mats, det var skönt att veta.

Idag fick jag äntligen upp solfångarna på taket, trots att min sambo inte trodde att jag skulle hinna det denna veckan.
Att fästa upp och regla upp lite i taket tog en hel dag, men att få upp panelerna tog knappt en och en halv timme. Tur att man har en pappa som ställer upp när det behövs.
Jag har täckt över solfångarna med wellpapp så länge, jag vet inte om det är skadligt att ha dem i solljus utan vatten i. Men som vädret varit de sista dagarna så är det nog inga konstigheter:(

Jag har kommit en liten bit till med värmeväxlarinkopplingen, pumpen hänger där och växelventilen har fått sin plats. Expansionskärlet har jag också fått upp i taket efter lite förstärkning.

Nu känns det som det finns lite hopp om att få ihop det mesta stora innan semestern är slut. Det finns en hel del kvar som får göras på helger och kvällar, men till vintern ska det ju vara helt klart iaf :)
En sak är säker, att ett sånt här system kräver väldigt mycket arbetstid. Solvärmen är ju inte så farligt tidskrävande dock. Inte i mitt fall iaf. Det finns ju värre tak att ta sig igenom.

Jag förstår dem som väljer en luftvärmepump istället :D

• IMAG0471.jpg
    Skapa konto
  • IMAG0466.jpg
    Skapa konto
  • IMAG0467.jpg
    Skapa konto
  • IMAG0470.jpg
    Skapa konto
Spännande att följa!! :)

Kommer solpanelerna att jobba mot hela acc-volymen eller har du möjlighet att ladda bara en eller halva tanken?
På högsommaren laddar det på fint, men på vår/höst är det rätt schysst att bara ladda en tank :)

Hej.
Kul att höra:D

Jo jag har en växelventil(syns på en bild här under) som kan växla laddningen mellan det övre och mittre röret på tankarna. Tyvärr är det det röret lite högt, men det funkar nog ändå.

Jag har också avstängningsventiler på alla tre rören till den stora tanken, så att jag kan stänga av den helt. Då kan jag ju välja vilken volym jag vill köra emot.
Jag skall ta en bättre bild på tankinkopplingarna och lägga upp så småningom.

Det skall också bli kul och se om VVC pumpen funkar till att cirkulera vattnet från tanken till värmeväxlaren. Jag har inte sett någon annan som gjort så innan.

Arbetet har gått vidare med pannrummet, tyvärr har jobbet kommit emellan så tiden är knappare nu.

Men jag har ändå hunnit lyfta in pannan, gjort rökgasrör och hunnit måla lite denna vecka.

Förra veckan fick jag klart rören som går till solpanelerna och expansionskärlet.
En Sorel TDC4 solstyrning med flödessensor är också beställd och betald, så jag hoppas den dyker upp snart så att jag kan få igång solvärmen.

Härnäst skall jag göra rören till laddkretsen och påfyllning av pannan. Sen skall jag försöka återställa efter målningen.

• IMAG0480.jpg
    Skapa konto
  • IMAG0483.jpg
    Skapa konto
  • IMAG0481.jpg
    Skapa konto
  • IMAG0485.jpg
    Skapa konto
  • IMAG0487.jpg
    Skapa konto
  • IMAG0486.jpg
    Skapa konto
  • Gilla
Izvek
  • Laddar…
Vedporr!!!

• Gilla
Izvek
  • Laddar…
silversmeden skrev:
Vedporr!!!
+1 :)

Nu har jag äntligen driftsatt solvärmesystemet.

Tyvärr har inte solstyrningen dykt upp ännu, så nu aktiveras pumparna med var sin automatsäkring. Jag har också beställt en flödessensor till sekundärsidan, därav har jag fått ersätta röret så länge med en trägårds slang :)

Jag fyllde systemet med en insprutningsbränslepump till en bil eftersom jag hade en liggande. Det funkade fint. Jag behövde inte pumpa runt glykolen eftersom jag har gjort rören med stigning hela vägen till taket. Jag har bara luftat i pumpgruppen, samt de två avluftarna på taket.
Glykolen blev Etylenglykol, efter som det var rätt pris på den.

Det verkar som att det funkar bra med vvc pumpen på sekundärsidan på plattvärmeväxlaren. Den kan iaf sänka temperaturen med ca 20 grader på halvfart. Det känns skönt. Det fina med denna pump är att den har ett steglöst vred, som en potentiometer. Detta gör att man kan justera in ett bra flöde utan att strypa bort en massa effekt. Energiförbrukningen är också låg, max 8W.
Frågan är bara om man kan varvtalsstyra denna motor med samma spänning som man får ut ur solfångarstyrningen. Jag vet inte riktigt hur den funkar, men gissningsvis hackar den upp spänningen på något vis. Funkar det så borde man ju kunna varvtalsstyra båda pumparna, det vore ju fint.

Sen har jag ersatt alla gängor jag tagit gängtape på eftersom jag uppenbarligen inte behärskar det. Nu blev det lin och pasta istället. Tyvärr hade jag gängtape på dykrören till tankarna, så det sprutade lite när jag tätade om dem. Men man blev ju bara lite våt, och hellre det än att det börja läcka i isoleringen. Dock så var det täta, men jag vågade inte chansa.

Mvh Gordon

• IMAG0494.jpg
    Skapa konto
  • IMAG0496.jpg
    Skapa konto
  • IMAG0495.jpg
    Skapa konto
  • IMAG0497.jpg
    Skapa konto
  • IMAG0498.jpg
    Skapa konto
  • IMAG0499.jpg
    Skapa konto
Spännande att följa, tror det kommer bli jävligt bra detta!

Var hittar du cirkpump som nöjjer sig med 8W ?

Hej Jonas.
Pumpen jag kör med är en Perfecta ZE 15-1. Kolla deras sida för data.
Den är till för varmvattnetcirkulation egentligen, och finns hos de mesta pumptillverkare.

Jag ska prova lite till, men det verkar fungera bra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.