4 786 läst · 9 svar
5k läst
9 svar
Vilket verktyg för att såga jämnt i parkett?
Ska lägga klinker inhallen där jag nu har genomgående parkett. Behöver således såga ett snitt i parketten för att kunna ta bort parketten i hallen. Vad kan man ha för verktyg till detta? Bra om sågdjup går att ställa in så att jag inte såga ner i plattorna under parketten. Viktigt också att det blir rakt.
Renoverare
· Skåne
· 8 514 inlägg
Hyr en sänksåg för en hundring eller två då på närmsta uthyrningsställe... det är det enda rätta...
Medlem
· Halland
· 4 inlägg
Har provat både multitool och sänksåg. Troligen har man ingen sänksåg på hyllan, men de går att hyra billigt. Dessutom sabbade jag två klingor på multitoolen, och de var dyrarare än maskinen i sig...
Renoverare
· Skåne
· 8 514 inlägg
Multiverktyget bara bränner i träet och det slits sågblad och tar en himla tid att jobba genom så pass mycket material samtidigt som risken att det ska börja brinna finns...
Man behöver inte äga eller hyra en sänksåg. Har du en vanlig cirkelsåg ställer du bara klingan lite djupare än golvtjockleken och sedan något grövre anhåll att köra emot, du kan fästa "anhållet" mot golvet med dubbelhäftande tejp. Om du sedan har väggar så måste du ändå använda någon form av multimaskin för varken sänk eller cirkelsåg tar hela stycket om väggarna tar emot. Det går även att ta den sista biten genom lite nötande med handsåg eller hugga med stämjärn.
Liknande trådar
-
Vilket verktyg för denna typ av blandarlåsning?
Vatten & Avlopp -
Vilket verktyg för att rengöra vattenlås/rör m.m?
Badrum -
Vilket verktyg hade ni använt för att slipa järnstaket?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Vilket verktyg för snygg silikonsträng mellan bänk o kakel?
Kök -
Vilket verktyg för att utvidga hål kring elementrör…?
Golv