45 976 läst · 12 svar
46k läst
12 svar
Fuktspärr tak i badrum
Hej,
jag håller på och renoverar badrummet. På golv och väggar kommer det vara kakel/klinker och plattläggaren har all behörighet han ska ha och säger att alla fuktspärrar mm kommer komma på plats.
Då kvarstår frågan om taket. Badrummet är på övervåningen, med en oinredd, ouppvärmd, vind ovanför. På vindens golv ligger sågspån som isolering. Huset är från 1920-talet. Vi kommer att ha gips i taket, med hål för spottar.
Behövs det någon fuktspärr där? Hantverkaren som byggt badrummet säger att det inte behövs. Vi har inte någon fuktspärr i några andra tak i huset. Vi kommer att ha en "paxfläkt" som är "fuktstyrd".
Behövs det ngn fuktspärr?
Kan det räcka med att måla gipsskivorna i taket med vårtumsfärg?
Eller behövs det inget speciellt skydd?
Hälsar Badrumslängtaren
jag håller på och renoverar badrummet. På golv och väggar kommer det vara kakel/klinker och plattläggaren har all behörighet han ska ha och säger att alla fuktspärrar mm kommer komma på plats.
Då kvarstår frågan om taket. Badrummet är på övervåningen, med en oinredd, ouppvärmd, vind ovanför. På vindens golv ligger sågspån som isolering. Huset är från 1920-talet. Vi kommer att ha gips i taket, med hål för spottar.
Behövs det någon fuktspärr där? Hantverkaren som byggt badrummet säger att det inte behövs. Vi har inte någon fuktspärr i några andra tak i huset. Vi kommer att ha en "paxfläkt" som är "fuktstyrd".
Hälsar Badrumslängtaren
Det är helt korrekt att det inte behövs fuktspärr i taket.
Själv har jag målat mitt trätak med vanlig takfärg
Själv har jag målat mitt trätak med vanlig takfärg
Du behöver ingen fuktspärr speciell för badrum men du måste ha en ångspärr (plast) så att inte uppvärmd luft från huset tränger upp till den ouppvärmda vinden. Detta är viktigt och är inget specifikt för badrum utan krävs i alla rum.
Vanlig takfärg i ett badrum är fel pga kondensering, plast under skivorna är fel om man målar med våtrumsfärg då den agerar fuktspärr och man ska som bekant inte ha 2st sådana då huset inte kan andas o möglar sönder.
Jaha, det här blev jag ju inte klokare av... Vad jag kan förstå (vilket kanske inte alltid är så mycket gällande just detta ämne) så svarar ni olika saker? Jag trodde att fuktspärr och ångspärr var samma sak.
Doldskada, om jag förstår ditt inlägg rätt så är det alltså ok att måla med våtrumsfärg och då helt utesluta övrig plast etc?
Om man nu ska sätt upp plast, skall den då sitta över (alltså närmare vinden) gels mm eller sätter jag den näst sist, precis innan jag sätter dit gipsen? Och i så fall, spelar det ingen roll att det blir hål för spotsen etc?
Doldskada, om jag förstår ditt inlägg rätt så är det alltså ok att måla med våtrumsfärg och då helt utesluta övrig plast etc?
Om man nu ska sätt upp plast, skall den då sitta över (alltså närmare vinden) gels mm eller sätter jag den näst sist, precis innan jag sätter dit gipsen? Och i så fall, spelar det ingen roll att det blir hål för spotsen etc?
Det är ett måste då fukt inte får låsas mellan 2 täta skikt, se till att vägg/tak vinkeln även blir ordentligt tät.
Men eftersom du ska ha spottar komplicerar det saker och ting - det går i princip inte att få tätt såvida det är ett nybygge och ett falskt innertak måste ventileras ordentligt för att inte mögla - välj ditt gift
Vårt hus är byggt 1930 och har ingen plast i taket heller - men 1930 badade man en gång i veckan när det var som bäst och kläderna tvättades när de började lukta luffare, det är viktigt att komma ihåg.
Men eftersom du ska ha spottar komplicerar det saker och ting - det går i princip inte att få tätt såvida det är ett nybygge och ett falskt innertak måste ventileras ordentligt för att inte mögla - välj ditt gift
Vårt hus är byggt 1930 och har ingen plast i taket heller - men 1930 badade man en gång i veckan när det var som bäst och kläderna tvättades när de började lukta luffare, det är viktigt att komma ihåg.
Redigerat:
Det är rätt Doldskada att man inte ska låsa fukten mellan 2 täta skikt. Även om det har börjat komma nya rön där också.Doldskada skrev:
Men i taket är det helt okej att ha plast och måla med våtrumsfärg. Våtrumsfärgen är inte lika tät som en väggmatta/fuktspärr + att i taket är det oftast nerreglat med gles, vilket gör att det blir en luftficka och glesen är ju inte tätad mot de andra rummen.
Man behöver alltså inte riva plasten i taket.
/kimpo
https://www.gvk.se/fragor-och-svar/innertak/tak-i-vatrum-ska-det-ha-tatskikt/G Gummo skrev:Hej,
Hälsar Badrumslängtaren
Här rekommenderar de att måla taket med fuktmembran innan gips. Och sedan vattenavvisande färg på gipset. Men fuktmembran är tydligen inget krav från Boverket.G Gummo skrev:Hej,
Hälsar Badrumslängtaren
https://www.bygghemma.se/reportage-och-guider/innertak-badrum-material-och-fuktsparr/
Renoverare
· Skåne
· 8 522 inlägg
ByggHemma... ja jag säger då det... och tar mig för pannan.BjörnKraft skrev:
De och Martin Timell är det värsta som hänt Sverige någonsin.
Tätskikt i taket är ju absolut så fel det bara kan bli.
Man målar taket med våtrumsfärg. PUNKT.
Tätskiktsystem är till för golv/väggar och ingenting annat.
Det stycket hittar jag inte. De indikerar dock att olika lösningar beroende på badrummets placering i huset, övervåning eller nedervåning kan kräva olika lösningar.BjörnKraft skrev:
Moderna hus har vanligtvis ångspärr i väggar och tak, men äldre än ~1970 saknar ofta. Badrum i övervåning bör ha en ångspärr för att förhindra fuktig luft att tränga in i kallutrymmen och kondensera. Organiska material i tex vindsutrymmen kan få svartmögel och i värsta fall ruttna.
Våtrumsfärg räcker ofta, men i tex duschnischer där vatten kondenserar i taket tycker jag att det är säkrast att även använda fuktspärr.