Det brukar stå att det går åt 1liter färg på 7-10kvm, är det för en eller två strykningar?

Är det någon som målat med "Beckers Elit Träfasadfärg matt", jag försökte hitta några tester men hittade ingenting, det var någon här på byggahus som haft väldiga problem med denna färgen men det kanske inte berodde på färgen i sig.

Hejsan

Det gäller per strykning. Räkna också närmare 7 än 10 kvm/liter - det går alltid mer än man tror. :)

Tänk på att den åtgången är beräknad på att du "snålar" ganska mycket samt om det redan är målat.... Är det rent virke så räkna att du Max får ut 3-5 kvm per liter...

Jag tycker att Elit träfasadfärg matt är en bra färg om man vill ha en mattare lite mera "falurödfärgskänsla".. Hållbarheten är bra, men den håller sig inte lika bra som akrylatfärgerna, tex Beckers Perfekt och Jotun Ultimate.. Ang Folksams tester så tycker jag att de är helt vansinninga och att man inte ska lägga ner sin energi på dem, men det är i mitt tycke!

Hej hopp !

Sandra jag är bara nyfiken på varför du tycker dom är vansinniga?

Lite olika anledningar.. När jag jobbade i färgbranchen så gjordes ett test, borde varit 2008/2009 om jag inte minns fel och då testade de ett ex antal olika produkter på marknaden..

Beckers Perfekt Och Alkro Bestå var två av produkterna.. Alkro Bestå fick topbetyg medan Beckers Perfekt fick sämst eller nästsämst, i botten iallafall.. Och då känner man att det måste vara något med deras tester som inte stämmer med tanke på att Beckers och Alkro är samma företag och det är precis samma sak i burkarna.. Bara ettiketten som är olika..

Även det att de testar färgerna i 45graders vinkel, det finns inga hus i den riktningen.. Men detta är såklart bara min egen uppfattning och jag kanha helt fel men när samma produkt får både bäst och sämst i test, då är något knasigt :D

Jag kan förstå att du blir misstänksam mot testet men är du helt säker på att det är exakt samma innehåll och mängd av ingridienser i dessa två färger? Jag läste test rapporten och tycker att testen är seriöst genomförd. Alla färger har fått samma förutsättningar och vissa är bättre än andra under dessa prov, dock är ju inte detta verkligheten. Under punkten 13 i rapporten skriver dom om "Tro och vetande kring färgtestet"

Fullständig test rapport: http://feed.ne.cision.com/wpyfs/00/00/00/00/00/11/59/2E/wkr0013.pdf

Jo absolut är det sant som du säger att de har samma förutsättningar, men i min mening så tycker jag att det är fel ändå, för långt ifrån verkligheten.

Angående de två produkterna så vad jag har fått info från AlcroBeckers så är de samma produkt och de borde ju ge mig sann fakta :)

Svårt egentligen hela grejen med färg och val osv, men om man vill ha en bra färg till huset som håller länge så rekomenderar jag någon av ovanstående produkter eller Jotun Ultimate som också är en fantastisk produkt ! :)

Jag målar just nu mitt hus med Jotun Demidekk ultimate. :)

Bra där ! :D

Jag tycker att Folksams färgtest är bra! Samtliga invändningar mot testet bemöter man och har bra svar för, se forumet där man diskuterar resultatet.

Hade jag följt det inför min målning 2006 hade jag haft ett bekymmer mindre:(!

Jag målade med Flügger 99 Aqua Exteriör Finish och just nu har jag mycket mögelpåväxt och en del krackeleringar!!

Jag får måla om nästa år och då blir det Alcro Bestå som det känns nu! Någon som har erfarenhet av att måla "över" annat färgsystem(oljealkyd till akrylat)?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.