Sitter i funderingar på att skaffa en avfuktare till källaren så att det slipper kännas som en kallare variant av regnskog då man ska hänga tvätten.. Oljepannan är utbytt mot bergvärme så det finns ingen värmekälla där nere.
Jag har ett FTX system men bara "utsug" i källaren. Ventiler måste stå på vid gavel på grund av markradon.. Är en avfuktare helt onödigt under dessa förhållanden? Kommer jag bara försöka torka grannens tvätt dom hänger ut med tanke på ventilerna? Eller ska jag försöka värma upp källaren ett par grader för att se om det hjälper?
ALLA råd, tankar idéer, dåliga idéer (notera gärna att det är en dålig idé så jag vet..) mottages tacksamt!

//Stefan

Nej problem i källare är varm luft med extra fukt så en kontrollerad ventillation med avfuktare är vad du behöver

Tack för svaret!
Funderar på att ställa ner min portabla AC i källaren för att testa skillnaden. Vad jag förstår av alla forum jag läst så är det samma princip på en kondensavfuktare och en AC. Jag har c:a 16 grader i källaren och jag tänkte ställa in ACn på samma (säkert inte samma effekt på avfuktning men för att testa). Märks det ngn skillnad så får jag köpa en avfuktare helt enkelt. Kan det vara något tro?

//Stefan

byggarätt skrev:
Nej problem i källare är varm luft med extra fukt så en kontrollerad ventillation med avfuktare är vad du behöver
förklara lite närmare vad du menar med en kontrollerat ventilation och hur en frånluftsventilation+ öppet tilluft kan samarbeta med en avfuktare .... för att inte torka grannens tvätt.
Alla avfuktare är byggda för att jobba i stängda ( oventlilerade) rum annars gör dom ingen nytta. Om man måste ventilera och vill bli av med fukt så får man höja temperaturen i rummet , tycker jag.
gaia

Steffopoppo skrev:
Tack för svaret!
Funderar på att ställa ner min portabla AC i källaren för att testa skillnaden. Vad jag förstår av alla forum jag läst så är det samma princip på en kondensavfuktare och en AC. Jag har c:a 16 grader i källaren och jag tänkte ställa in ACn på samma (säkert inte samma effekt på avfuktning men för att testa). Märks det ngn skillnad så får jag köpa en avfuktare helt enkelt. Kan det vara något tro?

//Stefan
Kan inte svära på detta, men i alla fall den portabla AC jag hade tidigare kylde inte om det inte behövdes (alltså kompressorn gick inte om den hade nått den temperatur som var inställd), så för att få någon avfuktande effekt måste du nog ställa din AC på att kyla till en lägre temp än det du redan har i källaren. Annars så kommer den antagligen bara att köra fläkten vilket inte ger något.

Jag gick ut i förrådet och tittade på den. Det finns ett läge för avfuktning. Då både värmer och avfuktar den så länge den står på (står det i instruktionsboken iaf..). Vad den har för inställt värde för luftfuktighet står dock inte.. Säkert inte det bästa varken energimässigt eller funktionsmässigt men värt ett försök. Ska inhandla en hygrometer så jag kan mäta resultatet snarast. Slår det väl ut ska jag slå till på en riktig avfuktare (Det blir efter garageportsbyte... pengar är lätt att göra över med... bara se till att ha så roligt som möjligt på vägen!)

Fortsätt gärna svara eller komma med tankar, lite intressant detta!

Har nu kört maskinen och det blir ju en fantastisk skillnad på luft! Sitter nu och tittar på avfuktare och funderar..
Då jag har förhöjda värden radon i marken, finns det risk att avfuktaren "drar" in mer radon i huset genom väggarna då dom torkar upp?

//Stefan

F
Det blir en dyr avfuktning. En uppvärmning av källarn för en effektivare avfuktning och tilluft via FTX istället för väggventiler. Just nu försöker du avfukta hela världen genom dina tilluftsventiler.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.