4 113 läst · 8 svar
4k läst
8 svar
Åsikter om planritning badrum
Forumet är ju en plats med många kloka människor så jag tänkte be om lite åsikter om bifogad planritning. Programmet (eller handhavaren) har några begränsningar:
Dörren är ritad som ett fönster
Fönstret är idag 60 cm högt, men kommer nog bli ett fast parti ca 120 högt.
Duschen skall få en slagdörr i glas som är vänsterhängd
Fältet är fritt, vad kan göras bättre?
Dörren är ritad som ett fönster
Fönstret är idag 60 cm högt, men kommer nog bli ett fast parti ca 120 högt.
Duschen skall få en slagdörr i glas som är vänsterhängd
Fältet är fritt, vad kan göras bättre?
Jag förstår inte din ritning, är det en vägg i mitten??
Jag tror att du kommer uppleva din dusch som ganska trång. Finns det ingen möjlighet att göra den större? Eller så kanske du kan placera toan där i stället? Badkaret under fönstret, duschen uppe till höger och handfat där du har toan nu. Hängde du me?
Jag tror att du kommer uppleva din dusch som ganska trång. Finns det ingen möjlighet att göra den större? Eller så kanske du kan placera toan där i stället? Badkaret under fönstret, duschen uppe till höger och handfat där du har toan nu. Hängde du me?
Ett klarläggande. Väggen som går rakt igenom badrummet är en vägg som skall tas ned......
WC är gränsfall i den lilla nischen, själv kan man sitta där och filosofera, men att hjälpa barn med torkning kan ju vara svårt.
Skall fundera på att byta plats på bad och tvst, bra idé. Se hur låst man blir av dagens planlösning med handfat på samma plats.
WC är gränsfall i den lilla nischen, själv kan man sitta där och filosofera, men att hjälpa barn med torkning kan ju vara svårt.
Skall fundera på att byta plats på bad och tvst, bra idé. Se hur låst man blir av dagens planlösning med handfat på samma plats.
Hej, jag skulle def. också sätta toan i nischen som jag tycker är i trängsta laget för en dusch, ger en viss liten avskildhet vid toabesök samtidigt som jag tror att det funkar att hjälpa barn på det måttet.
Skulle sedan placera badkaret där du har tvättställen, ev. låta en bit av väggen vara kvar men bara halvhög, då det ger en fin avställningshylla på en sida om badkaret, avgränsar dessutom mot toastolen litegrann.
Sen dusch uppe i högra hörnet, precis som fremag föreslog.
Sedan flytta högskåpet längst ner i högra hörnet, precis till höger innanför dörren, tvättställskommod mellan högskåp och dusch.
Skulle se det som en fördel att hålla det blöta områdena samlade längst in i badrummet, betyder att man kan gå in på toa och tvätta händerna utan att bli blöt om fötterna även om ungarna badar och duschar
Högskåpet blir då en bra förvaringsplats för både toalettsaker, toapapper och handdukar.
Handdukstork på högskåpets gamla plats, under förutsättning att du kan hitta/tänka dig en smalare variant, känns kanske inte så fräscht att ha handdukstorken för rena handdukar precis ovan toastolen :-/
MVH//Christina.
Skulle sedan placera badkaret där du har tvättställen, ev. låta en bit av väggen vara kvar men bara halvhög, då det ger en fin avställningshylla på en sida om badkaret, avgränsar dessutom mot toastolen litegrann.
Sen dusch uppe i högra hörnet, precis som fremag föreslog.
Sedan flytta högskåpet längst ner i högra hörnet, precis till höger innanför dörren, tvättställskommod mellan högskåp och dusch.
Skulle se det som en fördel att hålla det blöta områdena samlade längst in i badrummet, betyder att man kan gå in på toa och tvätta händerna utan att bli blöt om fötterna även om ungarna badar och duschar
Högskåpet blir då en bra förvaringsplats för både toalettsaker, toapapper och handdukar.
Handdukstork på högskåpets gamla plats, under förutsättning att du kan hitta/tänka dig en smalare variant, känns kanske inte så fräscht att ha handdukstorken för rena handdukar precis ovan toastolen :-/
MVH//Christina.
Jag skulle nog föredra att ha rymligare duschutrymmeWigert skrev:
Barnen växer fort och klarar sina toabesök men det blir trångt i duschen för dom vuxna och dom växande så länge ni bor i detta hus :-/. Är det inte mer praktisk att dusch och toa byter plats? Då kan duschen göras större om väggen rivs. Dusch på 90x90 är ingen lyxstorlek men det minsta bekvämma man kan ha, tycker jag. Och den används ju oftare än badkar. Prova att böja dej ner eller få upp händerna för hårtvätt i en 78x75 ???.
gaia
Tack för tipsen. Kommer flytta den nya väggen 2 cm, och modifiera enligt de strålande tipsen. Handfatet blir kvar vid fönstret så att man får lite dagsljus i ansiktet, men det sidoställs så att handdukstorken 37 cm bred, inte 50 som på ritningen, får plats.
Jepp, Sketchup. Oj, man kan verkligen fastna i det programmet, det är skitkul. Håller just nu på att konstruera en fällbar och med trallen integrerbar minisittgrupp till min minimala balkong: här är ett smakprov (helt off topic). Lycka till med badrummet.
Liknande trådar
-
Åsikter och tips om ny planlösning
Planlösningar -
Åsikter om inkoppling av acktank
Värme allmänt -
Behandling av grangolv, era ärliga åsikter om olika behandlingstyper.
Golv -
Hej ! Har frågat lite om hjälp här innan och då de flesta sågade min planlösning har jag gjort en ny som jag väldigt gärna vill ha lite Åsikter om
Planlösningar -
Åsikter om SolarEdge-anläggning för normalt tak
Solceller, Solfångare, Solenergi