Bågfil, kabelskalare, krysslaser, sågbord, syl, ficklampor,"multimaster", rörskärare, hörselskydd, halvmask, skyddsgalsögon,

Tobbe nu är du väl inte riktigt ärlig visserligen skrev du "på huset" men du har väl gjort saker "till" huset tänker på din plats bygga bokhylla tex. Som du gjort med dina större stationära verktyg men det kanske är fel att kala dom verktyg

För övrigt så tycker jag man skall köpa dom nödvändiga verktyg till stundande/kommande projekt. På det viset sprider man ut kostnaden och man kan då kosta på sig lite bättre verktyg då.

Mvh Pär H

Man behöver naturligtvis inte handla allt på en gång, men ofta är det inte heller smart o handla just när man behöver grejen då det blir panikköp o dyrt sådant. Det bästa är nog att ha en inköpslista och sedan med tiden vänta på bra erbjudanden vare sig det är på blocket, bauhaus, england/Tyskland eller på tradera. Fynden kommer förr eller senare så att man kan köpa riktigt bra maskiner för nästan rustapris.

Tobbe Arnesson skrev:
Totem, jag har skickat din lista till din fru så hon vet om du får för dig att köpa något som inte står på listan. :p

Saker man måste ha, på riktigt:

Telefon
Gula sidorna
Pengar

Resten löser sig.

De två första är egentligen "bra att ha" då det kan räcka att gå runt där man bor och fråga efter lämpligt folk. ;)

Verktyg jag har använt på huset/trädgården sedan vi flyttade in i februari 2010:

Snöslunga (behövs bara om man har mycket att skotta)
Snöskovel
Sopkvast
Kratta
Gräsklippare
Trimmer/röjsåg
Vinkelslip (hade egentligen inte behövts)
Hammare
Diverse mejslar
Skiftnyckel
Kniv
Yxa
Sekatör
Motorsåg (hade funkat med yxa/såg men det var rätt många träd att ta ned)
Kompostkvarn (man kan elda också, eller köra till tippen)
Spade

That's it! Helt ärligt!

Grejen med alla verktygsinvesteringar är att man köper det man behöver, när eller om man behöver det.
Nja Pengar vore ju bra för då kan man ringa in hantverkare till alla jobb.:wow:

De övriga redskapen som du räknade upp är ju till största delen trädgårdsskötsel prylar. Det behövs ju också iofs, men listan som jag skapade efter mina erfarenheter är till för att kunna renovera och bygga om/ till på huset. De andra prylarna behövs också, men den listan skall nog finnas i en annan forumdel.:) Men så klart, man kanske kan använda snöslungan till att bygga en snögrotta eller nått.d^_^b

Nimajneb skrev:
Bågfil, kabelskalare, krysslaser, sågbord, syl, ficklampor,"multimaster", rörskärare, hörselskydd, halvmask, skyddsgalsögon,
Bågfil, kabelskalare, syl, rörskärare, ficklampa, och skyddsutrustning är OK

Krysslasern, sågbordet och Multimastern hamnar på "Bra att ha listan"

pär h skrev:
Tobbe nu är du väl inte riktigt ärlig visserligen skrev du "på huset" men du har väl gjort saker "till" huset tänker på din plats bygga bokhylla tex. Som du gjort med dina större stationära verktyg men det kanske är fel att kala dom verktyg
Jag tyckte inte möbelsnickeri räknades in i det normala husägandet, det är mer en hobby medan husfixande är en del av husägande. :)

En bra arbetslampa men med lysrör istället för halogen och med inbyggda uttag
Kolibripennan är också en hit ibland
Spikdrivare
Gipssåg som man kan sticka in i skivan för att såga mitt i
Regel/kabel/metalldetektor
Grovdammsugare av bättre fabrikat
Bruksblandare med visp
Hultafors geringsvinkel
En fulsåg när du inte vill förstöra din fina fogsvans
Kabelvinda med 25mm sladd
En stadig brytbladskniv
Bra skruvbits som inte slirar och en hållare med snabbchuck och stark magnet

ps ursäkta mig om du redan hade med nån av grejerna på listan ds :)

Redigerat:
Knivar i olika modeller och skarvsladdar av lite olika längder....men bågsåg??? har inte saknat någon under mina projekt i allafall...

Den bordssåg jag "ärvde" av min far har använts flitigt sedan jag fick den för några år sedan. Skulle absolut inte vilja vara utan en sådan igen.

Enk Projektet skrev:
Knivar i olika modeller och skarvsladdar av lite olika längder....men bågsåg??? har inte saknat någon under mina projekt i allafall...
Faktum är att då jag byggde mitt garage så användes bågsågen flitigt på grund av att min cirkelsåg hade lämnat in. Sen så gick det så lätt att kapa reglarna så stommens reglar är handkapade varenda en av bara farten. Det blev inte en ny cirkelsåg innan det var dags för OSB skivorna. sen så är den bra till annan kapning också på grund av den goda avverkningskapaciteten som faktiskt finns i en bågsåg med ett friskt blad.

Ett annat tillfälle som bågsågen användes flitigt var när jag hjälpte en kamrat att bygga en liten fiskestuga på en ö i skärgården. På den ön fanns inte el. Den stugan byggdes helt utan elverktyg. Till och med de hålen som behövdes borras, borrades med en gammaldags svängborr.Och kan man tänka sig det gick bra...:wow:

I min verktygssamling så finns det därför alltid en 30" bågsåg. (Faktiskt så finns det två st, en lite mindre också) Det händer faktiskt att i stället för att släpa fram cirkelsågen, skarvsladdar och hörselskydd, att jag hellre tar fram bågsågen och kapar det som jag vill kapa.

Redigerat:
Slagborrmaskin har jag ingen. Bara skruvdragare och en stor Borrhamare från Jula, plus en vanlig borrmaskin. Vet inte riktigt när jag skulle behöva slagborr, lättbetong går med skruvdragaren och betong kräver borrhammare.

Du glömde grovdamsugaren i listan. Tror frugan uppskattar att du kopplar in den på maskinerna (ännu en fördel med bågsåg, mindre damm!).

Slagboren är ju en "simplare" variant av borrhammaren. Borrhammatren är ju egentligen för grövre saker.
Jag har en Borrhammare och jag har ett hus som är under renovring. Borrhammaren ligger mest i lådan. och används kanske någon gång per år. Alltså för min del så hade jag egentligen kunnat hyra en då jag behövt den.
Är grovdammsugaren en nödvändig tingest? Nej egentligen inte, om man skall se till syftet med tråden. Sen för husfridens skull så är det en annan sak.

Slutsats. Borrhammare och grovdammsugare hamnar på bra att ha listan,

Med ett stenhus är borrhammaren nästan överst på listan. Har man trävarianten kan jag hålla med dig ;) ...

Totem skrev:
Slagboren är ju en "simplare" variant av borrhammaren. Borrhammatren är ju egentligen för grövre saker.
Jag har en Borrhammare och jag har ett hus som är under renovring. Borrhammaren ligger mest i lådan. och används kanske någon gång per år. Alltså för min del så hade jag egentligen kunnat hyra en då jag behövt den.
Är grovdammsugaren en nödvändig tingest? Nej egentligen inte, om man skall se till syftet med tråden. Sen för husfridens skull så är det en annan sak.

Slutsats. Borrhammare och grovdammsugare hamnar på bra att ha listan,
Nja, grovdammsugaren är väl inte bara bra för husfridens skull. Du kan koppla den till dina maskiner så slipper du städa så mycket när du är klar och det blir trevligare att andas på arbetsplatsen. Den är bra för att hålla snyggt i garaget och i bilen. Vatten suger den också upp om du håller på med vvs:en i huset. Livsnödvändig vete fasen om den är men jag saknade den mycket när den gick sönder och det då tog ett tag att få tummen ur att köpa en ny.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.