Status
Tråden går ej att kommentera.
Nonkan skrev:
Är det en 230 från 2010 är det nästan garanterat kabeln till stoppknappen som ligger i kläm. Kåpan gjordes om det året och då blev det lite för trångt mellan kaross och chassi. Din åf byter ut kabeln/brytaren mot en längre med annan dragning, på garanti givetvis.
Felet återkom igår igen så idag åkte Bährta till verkstan.

Tack för tipset !
 
Tobbe Arnesson skrev:
jaso: Är det plant innan bör det inte kunna hända, har du lutning och det blir väldigt blött kan det däremot hända. Sätt ett litet plank som inte klipparen kommer över?
Det är faktiskt ingen lutning men däremot skarp kant. Har dessutom en å som går invid tomten som klipparen kan ramla i. Även där är kanten rätt skarp och djupt direkt.

Men har ingen på detta forum drabbats av att Automowern smiter över kabeln så känns det som att vi via empiriska studier konstaterat att det verkar fungera.

Nonkan, vågar du rekommendera kunder att köpa Automower om de har ett stup på tomten eller strandtomt?

Att bygga ett litet staket skulle inte bli så bra så då får jag fortsätta klippa som vanligt (vågar knappt tänka på det nu när man ställt in sig på en robotklippare).
 
Mina klippare har gått över 2 000 timmar tillsammans och bara smitit typ två-tre gånger, samtliga har varit vid lite för brant sluttning och regn. Klipparen stannar dock direkt när den kommit utanför.

Vid strömavbrott stannar de också direkt.

Men jag tror ändå ingen törs lova att det aldrig kommer hända...
 
Är det inte så att "bromsverkan"försvinner när den tappat signal och "gett upp" lutar det då rullar den ju ner för stuuuupet.
 
johnjensen skrev:
Växlade kablarna i skarven?
Inte går det väll att öppna en skarv och stänga den igen?
Du bytte väll ut den till en ny?
Nej det går inte, helt riktigt men jag hade inga riktiga skarvar hemma så jag fuskade med vanliga sockerbitar o de e ju växlingsbara..;)
 
jaso skrev:
Har någon varit med om att automowern smitit förbi begränsningskabeln, eller kan man lita på det till 100 %? Problemet för mig är att jag annars förr eller senare kommer få hämta automowern i delar nedanför ett litet stup på tre meter.
Visst har det hänt - men jag tror det berodde på att jag dragit begränsningskabeln för nära bakom ett träd. "Pippi" stötte då mot trädet - gick mot kabeln osv. för att till slut komma utanför. Sen jag drog om begränsningskabeln där så har det inte hänt..d^_^b

Jag skulle satt typ en tryckad planka i nerkant på dessa ställen..
 
Någon som har nyare programvara än denna i sin Automower?

Ver 2,80 B:36 V:00, Oct 20 2010

Bara nyfiken på om det finns nyare att få tag i..:p
 
Då har man utökat ett stycke till. Tänker först att där kan man klippa men så blir man lat :) Jag har grävt ner men inte kopplat ihop slingan ännu. Det får bli imorgon. Märkligt vad fotrare man arbetar med kabeldragning när man gjort det några gånger. Röjning av en liten bit åker. för att få kortare slinga, tog den mesta tiden. Kommer ligga farligt nära 550 meter och hoppas det fungerar. Har antalet skarvdon någon påverkan på signalstyrkan?
 
På en magnetslinga har inte antalet skarvar någon betydelse så länge det är god kontakt i dom och inte efter ett tag kommer in fukt som skapar oxid. Själv kör jag med krympslang med lim i som extra skydd och en typ av lödskarv (krympslang med lödtenn i) för att få bästa kontakt.
Om kabeln blir skadad i isoleringen på flera ställen kommer det att läcka lite av slingströmmen och slingsignalen kommer att bli varierande med markfuktigheten.
 
Hej! Igår köpte jag min 305:a och har hunnit lägga ut begränsningskabel och guidekabel igår och fått igång klipparen.

Men, just nu har jag 2 frågetecken som kanske ni har kan hjälpa mig med att reda ut?

1) Måste man konfigurera ställa in både arbetstid1 och arbetstid 2? I handboken finns ingen (vad jag kan hitta) bra förklaring till om så är fallet eller ej. Jag vill helt enkelt att den ska vara igång 09-21 alla dagar i veckan (till att börja med och sedan kanske gå ner en dag eller två). Då borde det räcka att ange 09:00 - 21:00 som intervall på arbetstid 1 och låta bli att ange några tider i arbetstid 2? I veckodagsschemat är alla dagar markerade.

2) Av någon anledning verkar inte timern fungera. Efter att jag kopplat in allt och ställt in timern som jag ville ha det i punkt 1 och det var klart och jag kom tillbaka till grundläget där klocka, auto-läge och datum visas så började den aldrig klippa (detta var inom intervallet 09:00 - 21:00) utan jag fick istället trycka på startknappen och då satte den igång. Jag trodde att det bara var så första gången men när den klippt klart och åkt och laddat sig så startade den inte automatiskt (fortfarande inom timer-intervallet och den indikerade inte längre att den laddade o batteristapeln var full) och jag fick på nytt trycka på start-knappen. Däremot när klockan slog 21 så stängde den av klippningen och letade sig hem och dockade. Men i morse kl 09 när jag stod nyfiken och tittade på så hände ingenting. kl 09:05 lyfte jag locket och tryckte på start så den gick iväg. Det känns inte logiskt.

Mycket text, men någon har några tips och förslag? :)
 
vet inte hur det är på 305:an men på min 230 så finns det i menyn förbikoppla timer,kanske finns i din också ?
 
1) Det är riktigt, det räcker att konfigurera den ena tiden, tid 2 används om du vill ha en paus någonstans i arbetsdagen.

2) Vet inte hur det ser ut på 305 men det låter som du behöver ställa om till Auto.
 
Martin1981 skrev:
Hej! Igår köpte jag min 305:a och har hunnit lägga ut begränsningskabel och guidekabel igår och fått igång klipparen.

Men, just nu har jag 2 frågetecken som kanske ni har kan hjälpa mig med att reda ut?

1) Måste man konfigurera ställa in både arbetstid1 och arbetstid 2? I handboken finns ingen (vad jag kan hitta) bra förklaring till om så är fallet eller ej. Jag vill helt enkelt att den ska vara igång 09-21 alla dagar i veckan (till att börja med och sedan kanske gå ner en dag eller två). Då borde det räcka att ange 09:00 - 21:00 som intervall på arbetstid 1 och låta bli att ange några tider i arbetstid 2? I veckodagsschemat är alla dagar markerade.

2) Av någon anledning verkar inte timern fungera. Efter att jag kopplat in allt och ställt in timern som jag ville ha det i punkt 1 och det var klart och jag kom tillbaka till grundläget där klocka, auto-läge och datum visas så började den aldrig klippa (detta var inom intervallet 09:00 - 21:00) utan jag fick istället trycka på startknappen och då satte den igång. Jag trodde att det bara var så första gången men när den klippt klart och åkt och laddat sig så startade den inte automatiskt (fortfarande inom timer-intervallet och den indikerade inte längre att den laddade o batteristapeln var full) och jag fick på nytt trycka på start-knappen. Däremot när klockan slog 21 så stängde den av klippningen och letade sig hem och dockade. Men i morse kl 09 när jag stod nyfiken och tittade på så hände ingenting. kl 09:05 lyfte jag locket och tryckte på start så den gick iväg. Det känns inte logiskt.

Mycket text, men någon har några tips och förslag? :)
Hej Martin 1981

Jag är också en ägare till en 305:a sedan en kort tid tillbaka.
1/ Det skall räcka att endast utnyttja Arbetstid 1.

2/ Märkligt nog har jag exakt identiska problem som du har.
Jag håller för närvarande på med dialoger och kontakter med ÅF och Husqvarna.
Förmodligen har vi samma problem med "Timerkorten" från fabrik?

Tror inte det hjälper men du kan prova att återställa till "Fabriksinställningar" och eventuellt
byta "lösenord"? Du kan ju skifta tillbaka igen till det gamla.

Min maskin går numera ut och klipper av sig själva även om jag helt nollställt Timerfunktionen.
Något skumt är det.

Ett litet tips som jag kom på senare, Du kan inte trycka "Start" och få igång maskinen om inte din "Timertid" tillåter det. Detta tog lite tid innan jag förstod varför den inte gick igång.

Hoppas vi båda får ordning på problemet för maskinen är ju en liten guldklimp att ha i trädgården.
 
tomlan skrev:
vet inte hur det är på 305:an men på min 230 så finns det i menyn förbikoppla timer,kanske finns i din också ?

Det menyalternativet hittar jag inte, det är ytterst få menyalternativ att välja mellan på en sån här enklare modell.



Tobbe Arnesson skrev:
1) Det är riktigt, det räcker att konfigurera den ena tiden, tid 2 används om du vill ha en paus någonstans i arbetsdagen.

2) Vet inte hur det ser ut på 305 men det låter som du behöver ställa om till Auto.

Klipparen är redan inställd på auto-läget. Jag har provat att cykla mellan Hem och Manuellt och tillbaka till Auto ifall det inte hade sparats. Men verkar ej ha hjälpt.



Uffe52 skrev:
Hej Martin 1981

Jag är också en ägare till en 305:a sedan en kort tid tillbaka.
1/ Det skall räcka att endast utnyttja Arbetstid 1.

2/ Märkligt nog har jag exakt identiska problem som du har.
Jag håller för närvarande på med dialoger och kontakter med ÅF och Husqvarna.
Förmodligen har vi samma problem med "Timerkorten" från fabrik?

Tror inte det hjälper men du kan prova att återställa till "Fabriksinställningar" och eventuellt
byta "lösenord"? Du kan ju skifta tillbaka igen till det gamla.

Min maskin går numera ut och klipper av sig själva även om jag helt nollställt Timerfunktionen.
Något skumt är det.

Ett litet tips som jag kom på senare, Du kan inte trycka "Start" och få igång maskinen om inte din "Timertid" tillåter det. Detta tog lite tid innan jag förstod varför den inte gick igång.

Hoppas vi båda får ordning på problemet för maskinen är ju en liten guldklimp att ha i trädgården.

Intressant att fler har samma problem, håll mig gärna uppdaterad här vi tråden eller PM om du får veta något. Jag gjorde en total återställning och la in arbetstid 1 på nytt. När jag var klar med konfigurationen och backade ut ur menyerna var att då hände något som inte hänt förut - det stod i displayen att jag skulle trycka på Start för att börja klippa, det har det inte gjort de andra gångerna jag programmerat om (då hade jag inte gjort en återställning). Nu är den på laddning igen, blir intressant att se om den kickar igång automatiskt igen när den är fulladdad.

Jag har nu även vid två körningar noterat att den stannar upp och piper 5 korta gånger och är helt stilla. Sen startar klipparen igen och den fortsätter klippa. Andra gången så började den klippa i 2-3 sek och sen stannade den på nytt och pep och sen igen så började den klippa. Jag blev tipsade av min ÅF att jag skulle kolla på displayen efter felmeddelande. Men där står det bara att jag ska slå in pin-kod och när jag gjort det så visas bara huvudmenyn, inga felmeddelanden.

Jag har inte provat att byta PIN-kod men det får väl bli något att testa om det inte löser sig.


Tack för alla svaren BTW allihopa.
 
Martin1981 skrev:
Det menyalternativet hittar jag inte, det är ytterst få menyalternativ att välja mellan på en sån här enklare modell.






Klipparen är redan inställd på auto-läget. Jag har provat att cykla mellan Hem och Manuellt och tillbaka till Auto ifall det inte hade sparats. Men verkar ej ha hjälpt.






Intressant att fler har samma problem, håll mig gärna uppdaterad här vi tråden eller PM om du får veta något. Jag gjorde en total återställning och la in arbetstid 1 på nytt. När jag var klar med konfigurationen och backade ut ur menyerna var att då hände något som inte hänt förut - det stod i displayen att jag skulle trycka på Start för att börja klippa, det har det inte gjort de andra gångerna jag programmerat om (då hade jag inte gjort en återställning). Nu är den på laddning igen, blir intressant att se om den kickar igång automatiskt igen när den är fulladdad.

Jag har nu även vid två körningar noterat att den stannar upp och piper 5 korta gånger och är helt stilla. Sen startar klipparen igen och den fortsätter klippa. Andra gången så började den klippa i 2-3 sek och sen stannade den på nytt och pep och sen igen så började den klippa. Jag blev tipsade av min ÅF att jag skulle kolla på displayen efter felmeddelande. Men där står det bara att jag ska slå in pin-kod och när jag gjort det så visas bara huvudmenyn, inga felmeddelanden.

Jag har inte provat att byta PIN-kod men det får väl bli något att testa om det inte löser sig.


Tack för alla svaren BTW allihopa.
Det här med "Pipen" har jag också under klippningens gång.
Den stannar och klippbladen slutar att rotera, sedan efter 5 pip säter den igång igen.
Detta kan ske 6-7 gånger under en klipprunda??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.