Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 918 inlägg
Aha, nej, vi pratar inte om samma sak. Jag trodde vi diskuterade nedgrävd kabel, som i det vi ersätter luftledningar med när de blåst ner, inte stolphängd dito. Att väva ihop den när vi hänger i stolpe (med träd osv som du säger) det är jag helt med på inte är optimalt. Jag pratar bara nedgrävning. Och om det då blir någon krona billigare att väva med den än att lägga ett löst rör så borde det tveklöst göras.kaka84 skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 918 inlägg
Ja, fast just 10kV-delen av nätet (distributionsnätet) är ganska finmaskigt. Det är typiskt steget just innan vi transformerar ner till 400/230V och når därför ganska långt ut, relativt nära slutkund. Vi pratar definitivt inte om "större väg" i rimligt bebodda trakter. Att det redan finns en del fiber för "long haul" som närmast motsvarar transmissionsnätet det är vi överens om.snuttjulle skrev:Jag tror faktiskt att den typen av nät redan finns i stora delar av landet efter det att ett av de tidiga internetbolagen grävde hutlöst med rör längs med näst intill varje lite större väg. Problemet som jag ser det är nästa ettap ut till kund och där finns inget bolag idag som vill lägga pengar och jobb.
Det är som sagt spridningsnäten som är utmaningen.
Större områden med koncentrerad bebyggelse är inga problem men när vi börjar komma ut i glesare bebyggelse så kommer utmaningen.
Dsl fixar max 1500 meter med bra fart.
Radio har sina svagheter
Fiber kostar rejält med slantar att gräva ned tyvärr
Större områden med koncentrerad bebyggelse är inga problem men när vi börjar komma ut i glesare bebyggelse så kommer utmaningen.
Dsl fixar max 1500 meter med bra fart.
Radio har sina svagheter
Fiber kostar rejält med slantar att gräva ned tyvärr