7 436 läst · 6 svar
7k läst
6 svar
Delta-/Detalj-/Hörnslip vs. Multiverktyg (Bosch GOP 250)
Ja då var det dags för en hörnslip av något slag. Det råder dock lite osäkerhet i effektiviteten hos de olika typerna av maskiner. Tyvärr kunde jag inte finna några tidigare trådar om jämförelse mellan följande typer av slipmaskiner:
Deltaslip / detaljslip / hörnslip (som ju är olika benämningar för samma typ av maskin) VS. multiverktyg (i detta fallet Bosch GOP 250 CE, då jag inte vill bli låst till Feinblad och heller ej använda adapter, för att inte tala om prisskillnaden)
Är Bosch GOP 250 lika effektiv för slipning av hörn och svåråtkomliga platser som en dedikerad hörnslip är?
Vilken av nämnda typer av maskiner vibrerar minst i handtaget/kroppen?
Hoppas det finns experter här som har testat bägge typer av maskiner
Deltaslip / detaljslip / hörnslip (som ju är olika benämningar för samma typ av maskin) VS. multiverktyg (i detta fallet Bosch GOP 250 CE, då jag inte vill bli låst till Feinblad och heller ej använda adapter, för att inte tala om prisskillnaden)
Är Bosch GOP 250 lika effektiv för slipning av hörn och svåråtkomliga platser som en dedikerad hörnslip är?
Inte säker på benämningarna. Deltaslip har jag haft en. Jag ersatte den med en DTS400 från Festool. Mer att jämföa med en slipmus tror jag.Martin_B skrev:Ja då var det dags för en hörnslip av något slag. Det råder dock lite osäkerhet i effektiviteten hos de olika typerna av maskiner. Tyvärr kunde jag inte finna några tidigare trådar om jämförelse mellan följande typer av slipmaskiner:
Hursomhelst, för att putsa dörrkarmar, fönsterkarmar, golvlister, fönsterbågar, ... är DTS 400 mycket effektivare än en B&D slipmus eller en bosch deltaslip. Jag tror inte den skall jämföras med en GOP 250 som är något helt annat (dock är den kanske i ett visst mått jämförbar med en deltaslip).
Ta med en bit målad bräda, prova GOPen och en deltaslip och DTS 400. Koppla dem till en dammsugare (lycka till på GOPen).
Med det provet gjort, tror jag att även om du sedan inte köper DTS 400 på grund av priset, har du en referens som talar om hur välslipat det kan bli på mycket kort tid, dessutom med ganska lite eget behov att pressa mot materialet och få vibrationer.
Jag har slipat mycket elände med färgrester, och utan. DTS400 var ett enormt lyft mot deltaslipar, slipmöss och planslipar (Bosch, B&D, Skil). Räkna på specarna (antal vibrationer per minut gånger sliprörelse) så inser du varför den är så enormt mycket effektivare (åtminstone när jag köpte den fanns det inget som ens kom nära utan att rotera eller köra band).
--- Mats ---
Jepp, den är dyr, kanske för dyr, men prova den och ha som referens efter vad du vill hitta.Martin_B skrev:
Har du råd: Köp alla verktyg du behöver och köp kvalitet.
Har du inte obegränsade tillgångar: Köp alla verktyg du behöver och köp hyffsade där du kan det, ersätt sedan med bättre.
Du har större nytta av att ha hyffsade verktyg för allt du gör, än att ha fantastiska verktyg som klarar 50% av det du försöker göra.
GOP 250 är en fantastisk sak, precis som Fein. Den uppfanns för några år sedan. Långt efter sänksåg, bordssåg, kapsåg, slipmus, excenterslip, bandslip, fingerslip, hyvel, ...
Jag skall köpa en sådan så snart jag behöver en. Jag kan redan lyckats motivera den: För att såga ut en enstaka fiskbensparkett från vardagsrumsgolvet utan att använda stämjärn eller sliptrissa eller sticksåg eller handsåg. För att kapa masonitskivor som blivit för breda på plats istället för att använda handsåg, eller ta ner dem och använda sticksåg (för det sista höll jag den i handen i förrgår och nämnde för frun).
Men som med allt annat du kan ha till allt: Den är inte bäst på allt den kan göra för vilket det redan finns ett bättre verktyg (slip är typiskt ett sådant område). Den är bäst på det som den kan göra bättre än andra verktyg, framförallt såga genom att gnaga ovanifrån. Eller slipa där det är riktigt lite utrymme ovanifrån (så lite att du inte ser att det är oslipat).
--- Mats ---
Ja det är ju klart att deltasliparna kör med samma teknik (om jag inte är helt ute och cyklar nu) som en planslip, små roterande röelser. Medan multiverktyg bara oscillerar fram och tillbaka (i sidled). Det är klart att då kanske deltasliparna har en fördel där och gör jobbet mer effektivt.Mats Bengtsson skrev:
Utan att ha testat trot jag: De oscillerar (eller åtminstone kan oscillera) lika mycket på hela plattan. Multiverktyget har störst rörelse där sågtänderna kan sitta, och slipar med minst rörelse på hälen.Martin_B skrev:
--- Mats ---
Inte helt sant då multiverktygens trekantiga och runda slipplattor monteras centrerat över axeln. Mao har man lika stor rörelse längs med alla ytterkanter. Dock betyder det inte att de är så där vansinnigt bra på att slipa för det Använde min gröna Bosch PMF180 multimaskin till att slipa alla småhörn och innerdetaljer på fönster, dörrar och snickerier innan jag skaffade mig en DTS400. Den senare är mycket mer lämpad för ändamålet men likväl har jag plockat fram multimaskinen (numera en Fein) ett par gånger för att det är lättare att komma åt med den.Mats Bengtsson skrev:
Slutligen tror jag att både Bosch och Makitas mindre oscillerande slipmaskiner är både bra och prisvärda. Dock finns det risk att man byter bort dammuppsamling, något som även är centralt för att papprena ska hålla länge. Behöver man inte en spetsig maskin så kan man väl få en blå Bosch kvartsarksmaskin för runt femhundringen från England?