Hej !

Har ett problem, vet inte hur jag ska placera mina stolpar vid skarvarna för bärlinor 45-grader

Väldigt tacksam för tips och ideér

// Sled

• altan2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Som du ritat?

Gera skruva klart! Trallen och en kjol döljer detta hur som helst...

ZNK skrev:
Som du ritat?

Gera skruva klart! Trallen och en kjol döljer detta hur som helst...

Men behöver inte bärlinan som är 45-grader också vila på något ?

Ingen av dem behover eg vila på något. Använd bara kraftig skruv, är du osäker kan du ju köpa billig rostfri bult på biltema sitter det garanterat....

Försök att undvika att spräcka stolpen, kan vara ide att förborra så du vet vart de hamnar.

En annan ide om du verkligen vill ha stöd, sätt en kort bit. 45x95 under

Kan du inte försöka få till så att gerningen/skarven hamnar mer mitt på stolpen?

ZNK skrev:
Ingen av dem behover eg vila på något. Använd bara kraftig skruv, är du osäker kan du ju köpa billig rostfri bult på biltema sitter det garanterat....

Försök att undvika att spräcka stolpen, kan vara ide att förborra så du vet vart de hamnar.

En annan ide om du verkligen vill ha stöd, sätt en kort bit. 45x95 under

Ingen? Bärlinorna är ca 2 m ovan mark. Kan jag fästa dom direkt i 95x95 stolpar med genomgående bult istället för att använda 2st 45x95 som jag visar på ritningen ?

FredrikR skrev:
Kan du inte försöka få till så att gerningen/skarven hamnar mer mitt på stolpen?
Hej, det är det jag också funderar över...

Om jag flyttar ut stolpen så att även bärlinan i vinkel får stöd kommer det att se konstigt ut?

För att få det snyggt behöver jag klyva en del av stolpen i 45-grader..

Tänker jag rätt ?

Sorry, lite dåligt förklarat

Det framgick inte förut dock att höjden ska vara två meter på stolparna, min tanke var alltså att om du vill ha stöd för alla tre bärlinorna var att sätta en kort bit (dvs en tredje) 45x90. Nu blir det kanske inte så estetiskt om man kan se det.

Skulle dra det med lite krallig skruv som det ser ut nu, lite petigt med gernigen bara. kommer bli stabilt, speciellt efter reglarna på.

Den yttersta 195x45 kommer knappt bära någon tyngd om du har tvärgående reglar på detta, men som sagt kan förstärka med ett stöd som jag föreslog ovan.

PS. Ok genomgående bult blir lite besvärligt överallt ....

Redigerat:
ZNK skrev:
Sorry, lite dåligt förklarat

Det framgick inte förut dock att höjden ska vara två meter på stolparna, min tanke var alltså att om du vill ha stöd för alla tre bärlinorna var att sätta en kort bit (dvs en tredje) 45x90. Nu blir det kanske inte så estetiskt om man kan se det.

Skulle dra det med lite krallig skruv som det ser ut nu, lite petigt med gernigen bara. kommer bli stabilt, speciellt efter reglarna på.

Den yttersta 195x45 kommer knappt bära någon tyngd om du har tvärgående reglar på detta, men som sagt kan förstärka med ett stöd som jag föreslog ovan.

PS. Ok genomgående bult blir lite besvärligt överallt ....
Sant, missade att beskriva höjden.

Blir tvärgående reglar 145x45.

Ok,

Håller mej till mina 45x95 stolpar.
Snesågar varje ände 22,5 grader
Skruvar så gott jag kan fast bärlina som är 45-grader i stolparna med fransk träskruv och sätter ett stöd under.

Skruvar sedan fast täckbrädor på framsidan av bärlinan för att dölja de franska träskruvarna.

Spelar det någon roll om bärlinan vilar på stolparna ?

Exempel 1. Bärlina monteras vilande på 45x95 samt att en 45x95 monteras på baksidan som bärlinan skruvas fast i.

Exempel 2. Bärlinan monteras med franska träskruv fast på 95x95 stolpar

Är dessa två exempel likvärdiga i hållfasthet ?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.