4 432 läst · 6 svar
4k läst
6 svar
Stolpar på golv?
Hej!
Har fått ett litet bekymmer - jag ska bygga en altan på 6800 x 3800.
Över 4000 ska det vara ett tak. Altanen kommer att plintas med 2 rader x 4 plintar.
Nu har vi farit runt som idioter och letat "snygga" stolpar som ska bära upp taket, vi hittade i går tryckimpregnerade stoplar "Funkis" på K-Rauta - men dom är "bara" 2000 höga - dvs den takhöjd vi behöver i framkant. Det betyder alltså att vi måste "ställa" dom på golvet - funkar det med bara byggvinklar, kommer det att hålla?
Det ska vara staket mellan dom så det kommer att finnas reglar som håller ihop hela paketet också.
Eller är det nån som har nåt annat bra råd hur man ska lösa det?
/Kent
Har fått ett litet bekymmer - jag ska bygga en altan på 6800 x 3800.
Över 4000 ska det vara ett tak. Altanen kommer att plintas med 2 rader x 4 plintar.
Nu har vi farit runt som idioter och letat "snygga" stolpar som ska bära upp taket, vi hittade i går tryckimpregnerade stoplar "Funkis" på K-Rauta - men dom är "bara" 2000 höga - dvs den takhöjd vi behöver i framkant. Det betyder alltså att vi måste "ställa" dom på golvet - funkar det med bara byggvinklar, kommer det att hålla?
Det ska vara staket mellan dom så det kommer att finnas reglar som håller ihop hela paketet också.
Eller är det nån som har nåt annat bra råd hur man ska lösa det?
/Kent
Medlem
· Västerbottens län
· 17 886 inlägg
Har ni hittat "snygga" stolpar ska ni inte fästa de med vinklar. Går det komma åt att skruva underifrån eller sätt en dubb och ställ dit stolpen. Det är ju bara så att stolpen inte glider i sidled.
Protte
Protte
"Stolphållare med platta" finns det något som heter på Biltema för 22:90 st, det är varmgalvade fötter för stolpar. Tycker att de är ett lagom snyggt alternativ till vinkeljärn som alltid ser illa ut, och sitter otroligt dåligt. De finns på K-rauta också fast då för 69:90st
Men jag är nog mer inne på tidigare talare, kan du inte fästa dem på något dolt sätt? Borra fyra 22 mm hål 1 dm in i stolpen och ner i trallen, kör igenom rundstavar och limma, som jätteplugg. Borde väl hålla? Som sagt så ska det bara förhindra att stolpen flyttar sig i sidled.
Men jag är nog mer inne på tidigare talare, kan du inte fästa dem på något dolt sätt? Borra fyra 22 mm hål 1 dm in i stolpen och ner i trallen, kör igenom rundstavar och limma, som jätteplugg. Borde väl hålla? Som sagt så ska det bara förhindra att stolpen flyttar sig i sidled.
Produkter som diskuteras: "Stolphållare"
Stolpbeslag
Stolpbeslag är konstruktionsdetaljer utformade för att säkerställa en stabil och hållbar förankring eller sammanfogning av stolpar. Dessa beslag kan användas i en rad olika byggprojekt, från att stödja staketstolpar till att förstärka
Läs mer
Vi har de där stolpfästena och är nöjda med dem. Tycker de är som en extra "piff" till altanen. d^_^b
Bild finns här: http://3.bp.blogspot.com/-bgLkke5Y-OM/TghXtFn4qhI/AAAAAAAABPQ/jcN25MXtQBE/s1600/sidannorr.jpg
Dock har vi inte hunnit ta bort klistermärkena ännu... :x
Bild finns här: http://3.bp.blogspot.com/-bgLkke5Y-OM/TghXtFn4qhI/AAAAAAAABPQ/jcN25MXtQBE/s1600/sidannorr.jpg
Dock har vi inte hunnit ta bort klistermärkena ännu... :x
Medlem
· Västerbottens län
· 17 886 inlägg
Lösningen med 4 rundstav är väl bra men limma inte, man stänger in fukt och elände dessutom ska det då vara vattenfast lim.
Gör en mall av plywood så hålen kommer någorlunda rätt.
Protte
Gör en mall av plywood så hålen kommer någorlunda rätt.
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 17 886 inlägg
Håller medj, det var ju det jag skrev i inlägg 2.
Protte
Protte
Produkter som diskuteras i tråden