Är det någon som har erafenhet av detta? Har några avdragare i olika storlekar, men ska man använda sig av kyla / värme för att underlätta mont/demont av kullager eller räcker det med VÅLD? :wow:

I mitt fall är det små kullager (40mm) på 17mm axel som ska bytas

Värme brukar jag använda.. Normalt skall det fungera med "våld" ibland med värme, ibland värme och smärgelduk för att putsa av axeln.

Jag bytte kullager på min kap/gersåg för inte så länge sedan. Kullagret går att värma till hundra grader utan att det tar skada. Sedan avdragare så är det inga problem. In med nya kullagret i ugnen och axeln i frysen så glider det på av sig själv.

OM du våldar på de nya lagren, se till att bara vålda på den kullagerbana som ska pressas in (hylsnyckelhylsor är fantastiskt användbara i sådana här fall - fast hjälper ju inte om du ska in långt på axeln).

Gummitätningarna och fettet kan ta skada av värmen så värm inte de nya lagren för mycket...

Att kyla axeln är en vanlig metod, ibland med flytande kväve ;)

Har ju hört talas om Induktionsvärmare som tydligen ska lossa ett kullager på några sekunder. Men en sån har jag tyvärr inte. Hur föreslår ni att man värmer ett lager vid demontering? Värmepistol? lödkolv?

Är det inget special så bör det inte vara några problem att byta detta kullager utan värme eller kyla. Se till att axeln utanför kullagret är ren och utan grader. Använd sen lämplig avdragare, se noga till att den är centrerad på axeln, annars kan du exempelvis råka ut för en böjd axel, sen är det bara att ta loss kullagret. Det nya kullagret slår du dit med exempelvis ett rör i exakt rätt storlek. Du får nämligen bara påverka den inre ringen.

En vanlig avdragare funkar utmärkt, gärna en 3 armad om den får plats.

Om lagret sitter hårt så kan du spänna avdragaren ganska hårt och sedan knacka till lite lätt på själva muttern på avdragaren, då brukar det mesta lossa.

Vid montering brukar ett grovt dorn funka om man knackar varannan halva i den inre delen.. :)

Yo!
Har fått av de flesta av lagrena nu dock så har jag 2st som är svåra. 1 får jag inte ner hakarna på avdragaren då det är ont om plats, dels har jag ett lager där jag måste ta av 2 kugghjul för att kunna byta det. Dessa sitter som berget och jag har börjat titta på om man ska bygga en enkel induktions värmare men jag har inte tid eller lust att starta ytterliggare ett projekt för att bli färdig med ett annat :blushing:
Får försöka på ngt sätt att värma lokalt...

• 1_overblick.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2_tight.jpg
    Skapa konto
  • 3_trestegaren.jpg
    Skapa konto
Masses skrev:
Yo!
Har fått av de flesta av lagrena nu dock så har jag 2st som är svåra. 1 får jag inte ner hakarna på avdragaren då det är ont om plats, dels har jag ett lager där jag måste ta av 2 kugghjul för att kunna byta det. Dessa sitter som berget och jag har börjat titta på om man ska bygga en enkel induktions värmare men jag har inte tid eller lust att starta ytterliggare ett projekt för att bli färdig med ett annat :blushing:
Får försöka på ngt sätt att värma lokalt...
Kugghjul bakom ett kullager kommer om du drar av dem jämnt att pressa kullagret lika jämnt som en avdragare. Så om du tar loss spännanordningen från kugghjulen (om du har några, typ insexskruv eller låskil) så bör du kunna sätta en avdragare med tillräckligt djupt grepp över kugghjulet och dra båda på en gång.

--- Mats ---

Inte när kugghjulen är tillverkade i fiberplast som jag förmodar att de ät.

I det första fallet kanske man kan använda en smidigare avdragare?

En 5-tons garagepress och en hink med rörstumpar , hylsor, brickor, mm löser det mesta.
Föredrar det långt före avdragare.

Rigga, värm lokalt med smalt gasolmunstycke och det mesta åker loss.

Ett skonsamt sätt av värma lösa lager till ca 90 grader är ett varmt oljebad.

Kan axeln kylas till -18 i frysen så underlättar det.

Men...

Många konstruktions stål, finkornstål, och gjutstål är klassade till -20°C eller -40°C, medans seghärdningsstål, och rostfritt sällan är "lågtemp-klassade"

Vad som händer är att när stålet når sin omslagstemperatur så blir det ganska sprött, och spricker lätt speciellt om det utsätts för slag och stötar (riktigt kallt under -25 och det kan splittras "som glas")

Du ska väl byta lagren? Då kan du ju värma på dom ordentligt, går nog bra med varmluftspistol. Lagren kanske är "limmade" med lager låsning / cylinder låsning. I värsta fall får man väl spräcka dom.

Jag vet att jag har använt avdragare med väldigt tunna ben som kan greppa mellan ringarna, kunde dock inte hitta något liknande vid en snabb sökning på nätet. Däremot hittade jag en tänkbar annan variant hos hovleverantören :) (aka biltema). Denna borde fixa lagret som är svårt att komma åt från undersidan.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Avdragare/Lageravdragare/

Finns även en enklare variant men den kanske inte får plats.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Avdragare/Demonteringsverktyg/

krijo1 skrev:
Jag vet att jag har använt avdragare med väldigt tunna ben som kan greppa mellan ringarna, kunde dock inte hitta något liknande vid en snabb sökning på nätet. Däremot hittade jag en tänkbar annan variant hos hovleverantören :) (aka biltema). Denna borde fixa lagret som är svårt att komma åt från undersidan.

[länk]

Finns även en enklare variant men den kanske inte får plats.

[länk]
Den sista varianten du länkar till använder jag faktiskt väldigt ofta i jobbet när jag renoverar elmotorer, där sitter ofta lagren nära fläkten.
Den där avdragarplattan funkar nästan alltid. d^_^b

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.