En lada utan loft, ca 150-200 kvm, oisolerad, målad i falurödfärg, glipor mellan planken på stampat jordgolv. Trasigt tak, sannolikt i korrugerad eternit.
Den står väl tillgänglig, inga andra hus att akta eller så.

Vad skulle det kunna kosta tror ni?

Vi tog in en offert på att riva och frakta bort en sommarstuga på vår tomt. Lättillgänglig, på plint 40 kvm. 65 000 skulle de ha. Slutade med att vi hyrde en container för 10 000 och rev den själva.

Stor risk att det blir dyrt. Ett företag har strängare regler att följa om det är eternit inblandad. (Sanering). Kolla om brandkåren vill ha ett övningsobjekt. Eterniten lär inte brinna så den får samlas ihop sedan. Här uppe där jag bor får privatpersoner lämna eterniten gratis på återvinningsstationen, men det kan variera mellan kommuner. Den skall förpackas. Jag har själv tagit ner ett eternittak. Det packade jag in med plastpresenning på SJ-pall. Enkelt. Ett annat alternativ är att be någon med en större maskin putta omkull ladan. Den blir då lättare att riva och som byggankan föreslagit fraktas bort med container.

Vi hade nog tänkt försöka ta ner den själva, men vi vet inte riktigt hur man ska bära sig åt. Den är ju hög, ladskrället. Att få den omkullputtad eller uppeldad låter smidigt. :)
Kollade kommunens regler, det är gratis för privatpersoner att lämna asbest här också.

Saken är den att ladan hör till en fastighet som vi funderar på att köpa, så ett pris på att få det gjort är tänkt att användas till att pruta priset. Så ju dyrare desto bättre. ;-) 65 000 för 40kvm är ju helt galet dyrt, det skulle bli 260 000 för 160 kvm. Borde bli bra prutgrund det.

Gör det själv. Bil med dragkrok och linor. Köp linor typ till båtar. Börja med att fästa dessa ca 0.5m från marken i alla 4 hörn. Såga lite med motorsåg. Sen drar du ut ett hörn i taget. Den rasar själv. Har du ingen plats till detta, kan du föra linan genom ladan till samma punkt. Dra inte i alla på samma gång! Ett hörn i taget. Och börja alltid med den som ligger längst borta.

• Gilla
Norrbotten-Man
  • Laddar…
Hehe... låter enkelt och effektivt. :-D
Men, har man koll på hur den faller då?

Och ang. asbesten som sannolikt finns i taket, det är väl inte så bra att den bara faller ner och krossas mot marken? Eller?

Den faller precis där den står. Kan gå fel max 2-3 meter.
Det är just därför ska man ta ett hörn i taget. Resten håller det på plats. Asbesten behöver du inte tänka på. Hade du arbetat dagligen med det...
Dessutom kan man köpa andninsmask. Allt detta blir billigare än att leja bort jobbet.

Men börja med brandkaret. Då blir det bara rester som ska samlas. Allt får plats i en kontainer ;)

Brandkåren är en bra idé. Ringer i morgon och kollar. :)

Annars får det nog bli rivning medelst bil och linor. Om allt annat med köpet går väl vill säga. :)

Börja med eterniten. En takstege att klättra på och en vanlig lång stege som används rutschkana för eterniten. Lägg en madrass eller halmbal på marken, som stötdämpare. En person på taket som lossar och kasar ner plattorna. En person på marken som staplar på pall.
Därefter kan ladan dras omkull.

grävaren skrev:
Börja med eterniten. En takstege att klättra på och en vanlig lång stege som används rutschkana för eterniten. Lägg en madrass eller halmbal på marken, som stötdämpare. En person på taket som lossar och kasar ner plattorna. En person på marken som staplar på pall.
Därefter kan ladan dras omkull.
Jo, så tänkte jag ju först. Men jag tror inte att det går att gå på taket. Det är stora hål i det och glest mellan takstolarna.
I nuläget är det fastbundet i byggnaden, antagligen för att inte blåsa av. :S

Hyra skylift?

Bra ide´
Hyr en helg för att få ner priset på liften.

Ja en helg går det nog åt ändå. Men usch detta låter dyrt iaf. Nån som har en uppfattning om vad det kostar att hyra en typ liten skylift?

Jag tror det blir enklare att plocka plattorna från marken.

Det finns dom som eldar med rivningsvirke, dom brukar riva gratis, mot att dom får virket.
Det enda är väl eterniten som kan ställa till det...
Och förståss är det kanske inte lätt att få tag på någon som eldar med rivningsvirke heller...

En skylift borde man väll kunna få för 2 - 4000 för en helg... (gissning)

Zixten skrev:
Det finns dom som eldar med rivningsvirke, dom brukar riva gratis, mot att dom får virket.
Det enda är väl eterniten som kan ställa till det...
Och förståss är det kanske inte lätt att få tag på någon som eldar med rivningsvirke heller...

En skylift borde man väll kunna få för 2 - 4000 för en helg... (gissning)
Timmerhus kanske, men knappast någon eldar rödfärgad panel med en massa spik i!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.