Inom kort är det dags att måla vårt nybyggda hus. Det ska målas i NCS-0500N, alltså vitt.

Det här med färgtypen är frågan, och en målare har rekommenderas oss Nordsjös Tinova VX+ främst. Själv har jag väl mest tidigare tittat på Alcro Bestå och läst många positiva inlägg om den. Har även kikat litegrann på Demidekk Ultimate också.

Vilken färg av dessa hade ni valt? Det är som sagt liggande fasspontad panel det gäller. Grundmålat från Trivselhus. Någon nackdel med en helakrylat som Bestå jämfört med Tinova?

Tack!

Jag bygger nytt och har liggande panel, enkelfasspont 22 x 145. Denna har jag målat med Beckers Perfekt (samma som Alcro Bestå) i vit kulör. Mycket nöjd. En granne målade sitt nybygge med samma märke för två år sedan, ser helt nymålat ut fortfarande. Skulle själv i alla fall inte välja någon annan färg.

Nordsjö Tinova VX har väl fått en del kritik i oberoende tester om man söker lite på nätet.

Tack, jag har också läst om Tinova VX och dess kritik. Det jag däremot tror är att den syftar på VX och inte "VX-plus". De har tydligen förbättrat den nya på ett antal punkter.

Det har till mig nämnts något om att liggande panel och akrylat inte är bra p.g.a. att vatten ligger kvar på en liggande panel mer eller hur man ska uttrycka det jämfört med stående panel?

Med Beckers Perfekt eller Alcro Bestå, målade du och även din granne med grundfärg en extra gång? Eller bara två strykningar direkt och tillgodoräknade er fabriksgrundningen om ni hade sådan på era nya hus?

Jag är lite svag för akrylat, jag gillar den lite glatta ytan som blir... Ytterligare en granne, vars hus var klart för 1,5 år sedan, har målat med äggskal-vit oljefärg (vet dock ej vilket fabrikat). Den fasaden ser inte rolig ut idag. Man ser små svarta prickar lite var stans och den ser matt och "trött" ut. kan iofs vara smuts, men vi bor precis vid kusten med bra luft... Även om min fasad endast suttit uppe sedan Påsk kan jag ändå konstatera att den mår mycket bra. Hetta och skoningslös solstrålning blandat med slagregn och fukt mot hela södergaveln. Ser inte ett spår av detta, och då har jag inte gjort andra strykningen ännu. Jag får för mig att vit färg står emot solstrålningen bäst då den reflekteras, men det är ren spekulation. Jag har f.ö. målat med obruten vit ;-) Lite overkill kanske, men jag är riktigt nöjd.

Jag tror inte det spelar någon större roll om det är stående eller liggande panel vad gäller färgval. Efter slagregn hänger det små droppar i underkant av hon-sponten, vilka till slut faller av eller dunstar. Men det skall de klara.

Ingen av oss har fabriksgrundade brädor. Vi har båda grundat själva. Båda byggen var f.ö lösvirke. Jag har varit extremt noggrann när jag grundmålat fasadbrädorna och arbetat in färgen ordentligt. Första strykningen ett dygn senare, sedan montering. Andra strykningen gör jag när huset är helt klart på utsidan. Vad gäller fabriksgrundning har jag inga erfarenheter, men jag hade nog kontrollerat att den är ordentligt utförd. När du väl målat med täckfärg är det svårt att göra om.

Tackar ödmjukast för det utförliga svaret! Därmed stärks mina tankar åt akrylatvalet.

blizzet skrev:
...Grundmålat från Trivselhus.
Om du tänker måla direkt på fabriksgrundningen så bör du försäkra dig om att den är ordentligt pålagd, dvs. inte någon mjölkig hinna utan ett vanligt färgskikt. Kolla även med Trivselhus om de använder ett grundfärgssystem som är godkänt under Bestå.

Grundfärgen till bestå, och akrylater överlag, är ett mycket viktigt moment för fasadens välmående.

Apropå vita ytor så är de mer mottagliga för beväxning eftersom de reflekterar bort mycket värme och på så vis är kallare. Det gör att fukt avdunstar långsammare från ytan och det gynnar i sin tur alger och svampar. Oavsett kulör så har akrylater ändå sjukt bra motståndskraft mot alla typer av beväxning.

blizzet skrev:
Med Beckers Perfekt eller Alcro Bestå, målade du och även din granne med grundfärg en extra gång? Eller bara två strykningar direkt och tillgodoräknade er fabriksgrundningen om ni hade sådan på era nya hus?
Jag kan dela med mig av mina erfarenheter, då även vi hade ett fabriksgrundat hus. Vi valde Beckers Perfekt Akrylat (hade fått bäst kritik i Folksams test), och detta är inget val jag ångrar idag. De handlare jag pratade med sa att jag skulle se det fabriksgrundade som helt omålat. Då huset hade stått några månader med bara fabriksgrund, bröjade jag med att tvätta av huset. Jag använde inga mirakelmedel, utan enbart vatten, diskmedel (Yes) och en borste. På norrsidan hade det dykt upp några mögelprickar, och där tvättade jag med någon form av mögeltvätt (kommer inte ihåg exakt namn). Efter att huset torkat oljade jag in alla kvistar och allt ändrä, och därefter la på ett lager av grundfärg följt av två lager med slutfärgen. Detta gjordes för två år sedan, och allt jag har gjort sedan dess är att tvätta av huset en gång varje vår (återigen med vatten, diskmedel och borste på trädgårdsslang).

Jag vet inte vad man kan skulle kunna förvänta sig efter två år, men fasaden ser fortfarande helt nymålad ut (även på de ställen där det är liggande panel). Men hur bra färgen egentligen är vet jag nog först om några år...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.