3 453 läst · 10 svar
3k läst
10 svar
Badrumsfläkt som ska funka som jag vill
Hej
Jag vill ha en fläkt som är avstängd som standard. När jag kliver in i badrummet, alternativt tänder lampan (ev via dimmer) så ska fläkten gå igång på låg- eller halvfart och när den fuktiga luften når fläkten så ska den automatiskt öka till maxflöde.
Finns det nån fläkt som funkar så?
Vad jag förstår så har Pax passad60 och Fresh Intellivent alltid ett grundflöde, och det vill jag ju få bara när jag kliver in i rummet.
Nån som har bra koll och kan tipsa mig hur jag ska göra?
Jag vill ha en fläkt som är avstängd som standard. När jag kliver in i badrummet, alternativt tänder lampan (ev via dimmer) så ska fläkten gå igång på låg- eller halvfart och när den fuktiga luften når fläkten så ska den automatiskt öka till maxflöde.
Finns det nån fläkt som funkar så?
Vad jag förstår så har Pax passad60 och Fresh Intellivent alltid ett grundflöde, och det vill jag ju få bara när jag kliver in i rummet.
Nån som har bra koll och kan tipsa mig hur jag ska göra?
Produkter som diskuteras: "Intellivent"
Badrumsfläkt Intellivent S Fresh
Komplett frånluftsfläkt
1 719 kr inkl moms
Läs mer
Koppla den på samma som lysknappen isåfall! Annars är det väl alltid bra att ha grundventilation i badrummet? Har själv en Pax Passad Multi som automatiskt växlar mellan grund, mellan och hög ventilation, funkar mycket bra.
Hur är ljudnivån på mellanläget på dessa fläktar?
Jag vill helst inte att fläkten alltid är på. Detta är en toa där det kommer duschas ytterst sällan. Hur många kubikmeter varm lust suger fläkten ut med det låga grundflödet?
Min vision är att fläkten ska vara nästan ljudlös om man använder toan, men drar igång när man duschar.
Eftersom fläkten kommer sitta i en yttervägg utan drag så vill jag att grundflödet eller kanske mellanflödet går igång när man tänder lampan, eller via IR när man kliver in i rummet.
Men självklart måste ju fläkten fortsätta att gå om det finns fukt kvar när lampan är släcks.
Jag vill helst inte att fläkten alltid är på. Detta är en toa där det kommer duschas ytterst sällan. Hur många kubikmeter varm lust suger fläkten ut med det låga grundflödet?
Min vision är att fläkten ska vara nästan ljudlös om man använder toan, men drar igång när man duschar.
Eftersom fläkten kommer sitta i en yttervägg utan drag så vill jag att grundflödet eller kanske mellanflödet går igång när man tänder lampan, eller via IR när man kliver in i rummet.
Men självklart måste ju fläkten fortsätta att gå om det finns fukt kvar när lampan är släcks.
vill ochså ha en avstängd fläkt i badrummet...ingen som går alltid..och drar ström..
men beror ju lite på om man behöver ventilera genom fläkten..eller gör det nån annanstans
undrar ochså om Fresh Intellivent går att ha helt avstängd ..bara gå när det behövs?
men beror ju lite på om man behöver ventilera genom fläkten..eller gör det nån annanstans
undrar ochså om Fresh Intellivent går att ha helt avstängd ..bara gå när det behövs?
En passad 60 med grundflöde får du isåfall ha på en egen brytare, typ en kron, tänd för grundflöde och går den upp i max så släck bara lampan när du går ut, sen får du manuellt bryta den sen. Men som sagt, vi har en passad 60 i badrummet och grundflödet har försumbar ljudnivå, näst intill ljudlös, jag tror PAX specar sina passad till 3w och då förutsätter man nog max flöde, misstänker att den drar hälften eller mindre i grundflöde, dvs som en LCD TV i standby....
Men en passad multi har ju bl.a IR sensor,+ timer + reglering vad jag vet så den kanske kombinerar det du behöver, ring PAX och fråga
Men en passad multi har ju bl.a IR sensor,+ timer + reglering vad jag vet så den kanske kombinerar det du behöver, ring PAX och fråga
Jag har en Fresh intellivent med konstantflöde. Effekten ligger på 4W, d.v.s. försummbart. Ljudnivån är mycket låg och den märks inte förrän den känner av fukt. Då ökar den hastigheten tills dess att fukten är borta. Det går naturligtvis även att koppla den på tändkabeln så att den enbart är aktiv när man tänder lampan, men jag ser ingen vits med det. Den drar ju knappt någon energi...
Jag skulle vilja att min fläkt går konstant på låga varv, ökar på vid fukt samt att den när tändkabel ger ström ska den gå upp i högre varv och stanna där tills dess att man bryter ström från tändkabeln för att sedan återgå till lågt konstant varv. Går det med Intellivent?
Intellivent kan kombinera Fuktstyrning och Tidsstyrning (start från tändkabel lampa), eftergångstiden går att ställa in 5/10/15 minuter.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Hur funkar badrumsfläkt med timer kopplad till belysning?
El -
Hyr villa badrumsfläkt gått sönder, vem betalar?
Juridik -
diskmaskin vill inte funka normalt!
Vitvaror -
Lyfco 1800 - appen vill inte funka
Robotgräsklippare -
Tänkte köpa luftsnål dyckertpistol. Vad funkar bra för det jag vill göra?
Verktyg, Maskiner & Fordon