Jag kikar runt lite efter makita combokit på tradera och hittar 1817 samt 1818. Jag sökte efter dem på google och hittar ingen direkt info om 1817, mer än att det kostar runt 2500 och 1818 runt 4500. Samma bild används vid annonsering av de båda kiten, men vad är skillnaden?

Det lustiga är att makitas hemsida endast har ett 14 volts combokit. har de slutat sälja 18 voltare?

Jag är lite lätt förvirrad..

Varför inte titta på:

www.axminster.co.uk
www.toolstop.co.uk
www.mtmc.co.uk
www.power-tools-pro.co.uk
www.shop-seltmann.de

och jämföra priserna. Åtminstone i England ligger priserna mycket bra till, enligt min uppfattning bättre än Tradera och du handlar i en riktig butik. Jag köper mycket beg på Tradera men handlar det om dom här priserna skulle jag köpa från England. Adapter finns på Classe för 39 kr. Sortimenten i ovansåtende butiker är mycket brett, du lär hitta det du söker fast under andra benämningar.

/Anders

Dock ej combokit men en bra deal.
Toolstops BDF452 i svart utförande med proffsväskan och två batterier 230 pund. Det är ett bra pris!

/Mattias

Tack för svaren! Men jag undrar fortfarande vad skillnaden är mellan paketen, och varför de inte har kvar 18 voltarna på makitas hemsida. Verkar skumt..

@Andres
Tack för länkarna, kommer hjälpa mig mkt nu när jag ska köpa på mig lite prylar

Färg på maskinerna (har ingen betydelse för funktionen) antal batterier, vad för väska de kommer i mm Den ena har slagfunktion den andra inte.

ok, slagfunktionen gör mycket. Brorsan hade med sin med slag till min lägenhetsrenovering och satan vad användbart det är. Tack för infon!

Finns svart/vit, svart/blå, svart/röd, helsvarta. Tja makita går att få i den färg du önskar i stort sett.

De vita sas vara DIY maskiner i USA, i england jubileums maskiner och då allt för oftast med 1,5 Ah batterier.. Men nu brukar det vara lite olika. Oavsett färg är det i grunden samma maskin.

cgpro-se skrev:
Tack för svaren! Men jag undrar fortfarande vad skillnaden är mellan paketen, och varför de inte har kvar 18 voltarna på makitas hemsida. Verkar skumt..

@Andres
Tack för länkarna, kommer hjälpa mig mkt nu när jag ska köpa på mig lite prylar
18V finns visst med på den svenska hemsidan, du kanske bara kollade under nyheter och där fanns inga.
http://www.makita.se/?sisu=tootekataloog&lang=swe&kat=609&mid=132

Nope, jag missade "Li-lion 18v" och tryckte endast på 18V :D så går det när man är stressad. Tack Bezt.

Dock så har jag fått tag på en maskin. Köpte en Makita BDF 452 RFE på tradera för 2500. Jag hoppas att den har samma funktion som BDF452RFE / BDF452Z Borrskruvdragare. Det var dne som brorsan tog med sig för en vecka sedan när vi satte mitt kök, såg jag nu på makitas hemsida. Montageskruvarna gick in som genom smör med den maskinen. Min Bosch gjorde bara sönder både skruvar och bitsar >.<

Redigerat:
Nu har jag snöat in på Makita och har egentligen alldeles för många men jag tycker att man bör ha en BDF452 för den är verkligen smidigare att jobba med jämfört mot BHP452. Samma maskin, den senare har dock slagfunktion och är således något längre. Den senare säljs ju i volym och det kommer alltid reor på den.

Nu har man ju även 456 modellerna kommit och de skall ju vara ännu smidigare.... jag är så sugen!! men förståndet har äntligen tagiut överhand och stoppat inköp iaf hittils :)

Receptet är alltså BDF452 och BHP452 här kan man ju byta ut dessa mot 456 (ej testat men jag tror på dem). Sen lägger man till en lös BTD140 eller BTD144 om man har råd då klarar man sig låååååångt! :)

/Mattias

Tack för svaret Matix! Så BHP452 funkar inte som en BDF452 fast med slagborr funktion om det behövs? När min bror tog med sin BDF452 så knackade den in skruvarna när det gick trögt, vilket jag blev förtjust i, funkar inte BHP på samma sätt?

Jag hade velat ha en maskin med både slagborr och den där knackfunktionen.

Slagskruvdragare är inte samma sak som slagborrmaskin. En slagskruvdragare slår i rotationsrikningen, en slagborrmaskin slår i arbetsrikningen dvs mot underlaget. Att köra med slagborrmaskin och slagfunktionen när man skruvar är inte att rekommedera då man i praktiken slår in skruven likt en spik.

Jag hade hoppats att BHP452 hade båda funktionerna. Hmm.. det var tråkigt att höra

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.