Hej på er.

Följande frågeställning brottas jag med i min planering om att byta tak på min 1 1/2 plans villa till våren.

Huset är byggd 1978.

Taket är idag ett sadetak med beklädnad av betongpannor, underlagstaket är spånskivor utan yttre täckning av papp.

Frågeställningen är följande:

- Tycker ni att jag skall riva hela taket, även underlagstaket, lägga råspont, takpapp + nya läkt och betongpannor eller bibehålla den gamla konstruktionen med spånskivor utan takpapp dvs. bara byta betongpannor och eventuella de spånskivor som är dåliga?

Tack på förhand

//M

Allt avgörs av skicket på spånskivorna...(spån är inget kul matrial i fuktutsatta situationer)

Med spånskivor som inte utsatts för läckage i skick som hyfsade så skulle jag byta dåliga spånskivor och ev. titta på tilläggsisolera med eps och läkta och lägga nya pannor.

En enklare men sämre väg eftersom läkten bestämmer skicket är att byta bara dåliga delar men att sätta diffusionsöppen väv och läkta om hela taket .

Så om jag förstår dig rätt Byggarätt så förespråkar du inte att lägga råspont och takpapp utan att bibehålla takets nuvarande konstruktion.
Hur menar du när du skriver tilläggsisolera med EPS?

Alternativ 2 om att sätta diffusionsöppen väv får du gärna utveckla för mig också..

Fler åsikter/synpunkter välkommnas.

/M

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.