Halloj!

Vi ska byta ut vår gamla vedpanna från -57=)..till en ny med acctankar osv. Sedan tänkte vi även komplettera detta med solfångare för att slippa lite eldning under sommaren.

Pannan kommer att stå i en lada (kulvert och allt är draget av tidigare ägaren) Huset som ska värmas är på ca 100 kvm 2vån där nedervåningen är vattenburen.

Vi efterfrågade en offert av ett företag vid namn Aquasol
Pannan var en Ariterm med 1st dalatank teknik om 750 L samt en slavtank på 750L.

Nu till offerten, vi fick 2 olika offerter (vi ska ta detta i 2 delar pga takbyte, pannan + tankar är prio), en som avser pannan, tankar, ladomat vv-cirkulation mm, installerat och klart, den andra avser solfångare+installation och div tillbehör.

Nåväl, kostnaden
Första offerten var på ca 205 tkr + andra offerten som avsåg soldelen landade på ca 87 tkr, totalt ca 292 tkr, varav ca 80 tkr är kostnader för installation (material + arbetstid)

Offerten innefattar en hel del prylar och är som sagt komplett installerat och klart och är säkert en mycket bra lösning, men jag tycker fortfarande att det låter VÄLDIGT mycket.

Tacksam för era synpunkter kring detta, samt även om ni har några erfarenheter av ovanstående panna alt företaget vi fått offerten av.

Borde inte detta paketet vara fullt tillräckligt ? som ex, men att komplettera med tjockare isolering 90 mm.
http://www.billigtvvs.se/produkter/...r>1x750-liter-<br>1x750-liter-fv10+vv10+sol15

Kanske skulle ha lagt detta i Biobränsledelen men då kanske en mod flytta denna rätt..

Låter väldigt dyrt..Ta in minst 2 offerter till från andra firmor.
Runt 100.000skulle vara mer rimligt beroende på kostnader runtom...

Okej, tack. Ska ta in fler offerter samt fundera över ex nibepaket.

Eller läs på och gör själv om intresse finnes, finns stora pengar att tjäna. Dessutom kan du lära dig något nytt och vet exakt vart varje liten detalj sitter och hur den funkar förhoppningsvis.

Anubiz skrev:
Nåväl, kostnaden
Första offerten var på ca 205 tkr + andra offerten som avsåg soldelen landade på ca 87 tkr, totalt ca 292 tkr, varav ca 80 tkr är kostnader för installation (material + arbetstid)
Har du en viktig anledning att välja ved+sol? ... som jag tycker är helt fel och oekonomisk investering.
Hur tänker du när du tänker investera ca 200tkr i en vedanläggning och sen 87tkr till för att slippa använda den under några få soliga månader ? Att elda ved 1 gång i veckan under 3-4 månader är inte så jobbigt att jag skulle investera ytterligare 87tkr för att slippa gå till pannrummet . Vill du slippa elda så värm sommarvatten med elpatron - du får många el kWh för 87 tusen och .....ännu mer om du köper ved för dom pengarna.
Du kan också köpa en berg- eller jord- värmepump för mindre än 292tusen och rulla tummarna året om :). Ta offert på VP om möjligheter finns! Behåll gamla pannan som reserv.

Bestäm dej för EN heltäckande värmekälla för ditt ej så stort hus så blir det pengar över till taket och isolering. Ta fler offerter på vedanläggning och VP för att jämföra kostnader.
gaia

Runt 100000 kr brukar en normal vedanlägning gå på sen tillkommer solen som jag gissar ligger på ca 60000 kr och uppåt.

Se solen som en hobby bygg själv eller import 1/3-1/4 av priset alltså 15-20k. Och lägg mer pengar på framför allt acktanken den tycker jag är viktigast.

silversmeden skrev:
Se solen som en hobby bygg själv eller import 1/3-1/4 av priset alltså 15-20k. Och lägg mer pengar på framför allt acktanken den tycker jag är viktigast.
Har du tips på var man kan importera solpaneler ifrån ?

Tackar alla!, offteren är inte ett alternativ, troligtvis blir det att leta bra paket och sedan försöka göra så mycket det bara går själv. Calmarpannan V33 med 2tankar verkar vara ett bra alternativ.

smurfen72 skrev:
Har du tips på var man kan importera solpaneler ifrån ?
Jag köpte från den här firman tillsammans med en kompis, det är bra om man kan gå ihop några stycken och köpa. Kommunikation på engelska via mail, be om prislista, tror att många europeiska solfångare kommer från Kina eftersom de ligger långt fram i utvecklingen på solenergi.

www.meirungroup.com

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.