Vi har nyligen köpt en bostadsrätt och köket behöver renoveras. Så här ser vårt kök ut nu:
k%25C3%25B6k01.jpg

Och så här vill vi ha det.
13427_OvreSlottsgatan4.jpg

Vi vill ha diskbänken framför fönstret precis som på bilden ovan. De har på något sätt höjt fönsterhöjden men då undrar jag hur det ser ut på utsidan..? De verkar också ha fönster som öppnas inåt.

Vårt största bekymmer är fönstret som öppnas inåt och det faktum att vi bor i en bostadsrätt - dvs, ngn annan kan ju faktiskt ha en synpunkt på hur man bygger om. Dock har jag i flera fall sett att folk bygger köket så här, och vi vill ju så gärna.

Har förstått att i detta forum finns det många finurliga personer med finurliga lösningar :) så kom gärna med era kommentarer!

Tusen tack på förhand.

En intressant fråga i detta fallet är vad stadgarna säger om ansvar för fönster. I vissa förreningar är det medlemmens ansvar och i andra så är det förreningens.

OM det skulle vara medlemmens ansvar och det inte är en bygglovspliktig ändring skulle du kunna montera lägre fönster och bygga en ny underram till karmen och få en liknande lösning som på bilden. Om du å andra sidan ändå ska göra så mycket påverkan på fönstret skulle du lika gärna kunna ändra till fönster som går utåt och göra en lite djupare smyg som livar i bakkanten med diskbänken. Hur lättstädat och praktiskt det är låter jag någon annan kommentera men du slipper modifiera fönsterstorlekar som kan se konstigt ut utifrån. Givet ungefär hur det ser ut på bilderna gissar jag att den gamla diskbänken sitter 5-10cm under höjden på en modern kökshöjd och djupet på din smyg om du utgår från din existerande fönsterbänk blir 25-30cm vilket kanske är lite i största laget. Detta är något att ta hänsyn till och likaså ev kondensproblem som kan uppstå om du har fönster med höga u-värden samt bygger för/tar bort elementet framför

Redigerat:
Stadgarna säger att lägenhetsinnehavaren ansvarar för glas och bågar i lägenhetens ytter- och innerfönster med tillhörande beslag, handtag, låsanordning, vädringsfilter och tätningslister samt all målning förutom utvändig målning/kittning. Hur det är med bygglov för ombyggnad av fönster är något att kolla upp. Men att ändra till fönster som går utåt är en lösning som tål att tänkas på!

Stort tack för dina kommentarer och förslag!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.