Ska såga upp några täcksidor och använda som takanslutning. Vet att man kan tejpa för att få ett finare snitt, men vilken såg ska jag använda mig av? Testa med en sticksåg och de var katastrof :D
Så hur gör ni när ni har sågat till era passbitar?

H
Har själv lämnat det till Silvan, 50,00/st om man köpt materialet någan annanstans.

H
En bra sticksåg samt ett ännu bättre sågblad. Har sågat 10 meter och det blev mycket bra. Använde en Festool 300 samt Irwin fintandade blad.

Kör med cirkelsåg med en klinga som har hyfsat många tänder men! det behöver inte vara de fin taggade brukar vara skit eller as dyra...

Utan höj upp klingan så att den bara går igenom med några få m.m då har du flera tänder i

tex säg att du ska såga en skiva som är 18m.m tjock .Har du klingan på djupaste har du bara 2-3 tänder i träet = flisar som fan... Men om du höjer klingans djup så mycket du kan har du kanske 6-8 tänder eller mer och det sågar mycket finare och flisar inte så jäkligt.... prova på en bit så ska du se... d^_^b

Tejpar du hjälper det hyfsat med... och såga lugnt!!!!! låt det ta tid... :cool:

Många som inte tänker på det...

Håller med Paul - Festool klinga med 48 tänder och splitterskydd alternativt såga från baksidan - Samma gäller med sticksåg, såga alltid från baksidan för snyggare snitt.
Kör du med en sticksåg kan du alltid tvinga fast en planka/list/skiva/Vattenpass och använda som guide för maskinen för ett rakare snitt.

Även tipset med klinkan är super - Så många tänder som möjligt som äter desto bättre snitt - Dvs, låt klingan precis gå igenom.

En annan variant om det är billigare täcksidor av MDF liknande material (IKEA tex, mjukare än vanlig MDF) så går det att köra med handöverfräs med guide - Betydligt krångligare än ovan två nämnda metoder men det funkar om inget annat vettigt finns tillhands.

Är det inte så att man bara bestämmer på skalan:

Sänksåg (tex TS55)--------------------------------------------------------Sticksåg från fel håll.

hur bra man vill ha det.

"Japan" såg ger ett väldigt fint snitt har jag fått lära mig :)
Men är det mycket så blir det lite drygt att stå och jaga allt för hand.

Undrar samma sak, har en hitachi c 6 bu2 med originalklinga samt hemgjord linjal. Upplever att man måste foga kanterna efter att ha sågat i mdf. Detta skall nu undvikas, kan jag få bra resultat med mina prylar? Byta till en mer fintandad klinga?
Annars hyr jag en sänksåg.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.